0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Verkar som F370/F470 värmer tappvarmvattnet med enbart kompressorn i vv-läge "ekonomi" och "normal". Då tar det tid. För att få upp varmvattentemperaturen med el-tillsatsen behöver man välja läge "lyx" om jag tolkar det rätt.
Jag kan bl.a. läsa att strömmen till faserna (L1, L2, L3) ligger på 0,1 A (se bif bild). Känns som att det borde vara full kräm här och att tillsatsen inte gör sitt jobb. Eller hur ska jag tolka det?
Verkar som F370/F470 värmer tappvarmvattnet med enbart kompressorn i vv-läge "ekonomi" och "normal". Då tar det tid. För att få upp varmvattentemperaturen med el-tillsatsen behöver man välja läge "lyx" om jag tolkar det rätt. Sedan kan man välja start- och stopptemperaturerna för läge lyx något lägre än standard så att det inte blir så varmt i tanken att kompressorn slår av p.g.a. dess maxtemperatur.
Strömkännarna är inte inkopplade men mäter ju bara strömmen i hela huset(fastigheten) om de är korrekt inkopplade. Avsedda för effektvakten endast, så det kan inte påverka något.Dock undrar jag vad du har för värmekurva, om du har radiatorer utan max framledningstemp. inställt? Då kan det visa sig att pumpen knäar när det är mer än -20°. Dock borde väl ändå 8kW tillsats räcka, tycker jag.
Den växlar mellan värme och varmavatten om vartannat. Ibland det ena ibland det andra så det går inte att avläsa momentant. Det betyder inte så mycket över tid.
Anledningen att din står på vv alltsomoftast är att den ännu inte uppnått stopp-temp och kan övergå i värmeproduktion. Som jag skrev tidigare så är det mycket svårare att uppnå Lyx om det knappt funkar med Normal.Din grannes pump går det inte åt nåt varmatten utan värmeproduktionen bibehåller värmen i pannan. Du kan väl testa då att dra på en varmvatten-kran så kommer du se att den går över i vv-prio.
Ja, om 'Hot water charging' befinner sig på 51° eller mer så växlar den över till värme, annars inte. Under detta fortsätter den med vv-prio tills 51° är uppnått.För Normal är stopp-temp 55°, och Lyx 58°.