0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sant, det var ett tag sen jag monterade en 1245. Glömde faktiskt bort detta. Dock så gäller fortfarande att ditt kärl skall vara högsta punkten.Lycka till !/D
Du kan lugnt använda din fyrledare och det har ingen betydelse om den ligger nära starkströmsledningarna då "mätsystemet" är helt analogt och inte kan störas av ev "orenheter" i starkströmen. Det enda som kan vara ett problem är om avståndet mellan givarna (som ska monteras i den första centralen för att känna av ALL ström som förbrukas i huset) och pumpen. Blir det långt kan man "skarva på" med en vanlig installationkabel.
tack både Rickard och Smurfen för att ni "står på kulventilens sida" jag är övertygad att jag klarar mig bra med dessa.det känns tryggt att 2 "forumrävar" håller med
Det viktiga är att anslutningen till kärlet sitter på inkommande KB-ledning och att det sitter så monterat att luften kan "åka upp" i kärlet.Om du ändrar lite på det du tänkt så blir det bättre eftersom luften vill lägga sig "under taket" i ledningen, kärlet kommer att avlufta bättre om du gör som på bilden som jag photoshoppat ihop. Anledningen till att expensionskärl anmodas om man inte kan ansluta nivåkärlet på högsta punkt är nog för att det är/kan vara svårare att få tätt i toppen/botten av nivåkärlet, det är väl så att säga inte världens bästa kvalitet på gängor och plantätningsytor...På gängorna under kärlet har jag "skadat dem" litegrann så att gängtejpen inte skall rotera med när man drar ihop kopplingarna.Plantätningen i toppen har jag fått fila till med en fin fil för att det skulle bli tätt.Mitt kärl sitter på högpunkt, precis som ditt kommer att göra, men man vill ju ändå ha både luft och vattentäta kopplingar...