0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man vill vara 100% säker på att inte få knäppningar i radiatorerna så är det en shuntad lösning man skall satsa på. Nackdelen med shunt är sämre verkningsgrad.Mig veterligen så är vi ensamma bland tillverkarna av maskiner med växelventil att ha en algoritm som minimerar risken för knäppningar i radiatorkretsen. Funktionen beskriver vi inte i detalj men smurfen är inne på rätt spår. HälsD
Har heller inga knäppningar i mitt system men susa i rören kan det göra på vissa ställen. Oftast är det väl sådant man tänker på inledningsvis i chocken efter att man hostat upp 120-150 lakan./C
Dessa susningar drabbar inte dagens ägare, ändrat I programvaran.Vill herr Froskog ha detta åtgärdat bums så skickar jag en servicekille som programmerar om enheten åt herren ! Sedan kan jag komma och fika när jag har vägarna förbi I alla fall./D
Tja beror ju lite på när en fika ligger i tiden,,, det är ju inte nästgårds direkt. Är du ute på vägen nåt inom kort?/C
Hej igen!Begärde in ytterligare en offert, på en Nibe 1255-16. Hade inte tänkt göra det eftersom den verkade vara så dyr. Samma firma som offererat 1245-8 till mig enligt ovan. Dem tyckte 1255:an var onödig till mitt hus. Men var inga problem med att få en uppdaterad offert även om de tyckte att jag överskattat energibehovet, satte det till 35 000 kWh inkl. vv, exkl hh-el, då jag kollat i ett gammalt mäklarprospekt för vårt hus från 2004 då elförbrukningen (med samma elpanna som nu), var satt till 40 500 kWh med helt uppvärmt hus inkl. källare. En person i hushållet, vet dock ej hur de kom fram till förbrukningen.Så nu ett litet dilemma.Har i princip helt spolat 1245-8, IVT C11.Offerter som är intressanta är nu (efter ROT-avdrag):Daikin, 210 m = 136 tkr + 3 tkr i lite extra rördragning som jag begärt = 139 tkr (dock 40% i ROT här, kanske lite tveksamt)Nibe 1255-16, 210 m = 142,5 tkr (behöver ej betala för extra rördragning verkar det som) (korrekt ROT-avdrag om 35% av totpris)Niben kommer nog öka någon/några tusenlappar för de tar extra för borrning i natursten, har procentad yttervägg. Ska begära pris på det.Jag lutar något mer åt Niben, lite pga av deras service som jag aldrig läst något dåligt om. Plus att Niben har bra app, kan uppdatera mjukvaran själv (?), är något vassare prestandamässigt än Daikin, något lägre ljudnivå. Dock fulare installation. Det finns en liten, liten, mikroskopiskt liten chans att jag kommer bygga en pool i framtiden och kan då använda 1255:an, inte Daikin.Installatörerna är likvärdiga. Inte mitt förstaval (det var IVT-firman) men förmodligen helt OK.Vad säger ni?
Nog måste väl Daikin kunna värma en pool