0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Försiktighetsprincipen bör dock råda när man har att göra med energislag som skapar avfall med hundratusentals års halveringstid.
Man kanske tycker att försiktighetsprincipen lika väl skulle gälla sker som tex. tobak, alkohol, överkonsumtion av "mat", brist på motion, trafik av olika sorter mm. mm. som både på kort och lång sikt dödar många fler människor. Men dom verkligt "stora" orsakerna till ohälsa talas det lite om både här i forumet som i övrigt i samhället.
Så om dina barn och barnbarn dör pga tobak så är det bättre? Ca 5 miljoner beräknas dö av rökning varje år till det kommer det ca 0,5 miljoner som dör pga passiv (vilket inte är självvalt) påverkan. Det är mångfalt fler än kärnkraftens avfall i värsta fall skulle vålla. Så jag tycker att det är lite sila mygg och svälja kameler.
Tror inte ni som jag att kärnkraften bara är en kort parentes i vår energiproduktion, ungefär som ångkraften en gång var? Och att man med ny teknik lätt tar hand om riskerna. Se bara på dom senaste hundra årens tekniska utveckling, den utvecklingstakten har inte på nått sätt avstannat utan accelererar så jag är övertygad om att man hittar lösningar på alla dom "problem" vi ser i dag. Det förutsätter naturligtvis att man inte inför idiotiska forskningsstopp, som man gjorde med kärnkraften, för kan man inte forska kan ju knappast nått nytt komma fram. Och att det ska ta slut på uranet innan man hittat någon ny metod tror jag inte, i alla fall om man inte gör som där vi bor. Det finns ett mycket stort område med alunskiffer i centrala Jämtland där men vill ta upp borrkärnor och undersöka förekomsten av div sällsynta metaller bla. uran men kommunerna slåss med näbbar och klor för att stoppa provborrningarna. Jag tror mycket mer på forskning och utveckling än på domedagsprofeter, som i alla tider funnits och hittills alltid haft fel.