0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: larryd skrivet 03 januari 2006, 15:53:28Ett normalt hus, bra isolerat drar minst 5kW i värme när det är -10 grader kallt. Det innebär att man måste ha en L/L pump som ger cirka 15 kW vid +7 grader. Visa mig den pumpen! Om den dessutom är effektivare än en liten pump större delen av året (sept, okt, nov, mars, april och maj) vid +7 grader och värmebehov cirka 2kW så har du en riktig pärla!Vill man klara -20/-25 eller kallare i ett normalstort hus på 150 kvm så får man nog ha 10-12 kW sammanlagd effekt.MVH/Gano
Ett normalt hus, bra isolerat drar minst 5kW i värme när det är -10 grader kallt. Det innebär att man måste ha en L/L pump som ger cirka 15 kW vid +7 grader. Visa mig den pumpen! Om den dessutom är effektivare än en liten pump större delen av året (sept, okt, nov, mars, april och maj) vid +7 grader och värmebehov cirka 2kW så har du en riktig pärla!
Citat från: Gano skrivet 03 januari 2006, 16:44:20Citat från: larryd skrivet 03 januari 2006, 15:53:28Ett normalt hus, bra isolerat drar minst 5kW i värme när det är -10 grader kallt. Det innebär att man måste ha en L/L pump som ger cirka 15 kW vid +7 grader. Visa mig den pumpen! Om den dessutom är effektivare än en liten pump större delen av året (sept, okt, nov, mars, april och maj) vid +7 grader och värmebehov cirka 2kW så har du en riktig pärla!Vill man klara -20/-25 eller kallare i ett normalstort hus på 150 kvm så får man nog ha 10-12 kW sammanlagd effekt.MVH/GanoFörvisso!Och en sådan pump är inte lönsam under sept, okt, nov, mars, apr och maj och halva juni.. Jämfört med en liten 3-5 kW kvalitetspump. Den är visserligen bra användbar under dec, jan och feb. Men med låg verkningsgrad (COP 1,5 kanske). Kolla priset på en 12-15kW pump! Ingen lönsam investering direkt.
Citat från: gäst skrivet 03 januari 2006, 19:49:27 Och vår stänger inte heller ner sig vid -20 för att starta först vid -15, vilket jag dragit nytta av ett antal dygn! Hör sen, så det så, basta, uppfattat, hajar du? Försök inte nu igen ”gäst”!(Du fortsätter att slå dig för bröstet!) Sanyo 123 har högre maxeffekt vid -7°C än vad Thosiba ras-10 kan leverera vid +2°C! studsSanyo behöver inte 95W konstant trågvärme eftersom pumpen är tänkt att arbeta även vid minusgrader (= stor besparing)!Sanyo123 är dokumenterat en av marknadens tystaste värmepumpar!
Och vår stänger inte heller ner sig vid -20 för att starta först vid -15, vilket jag dragit nytta av ett antal dygn! Hör sen, så det så, basta, uppfattat, hajar du?
[Förutom panasonic då som levererar Cop 5,22
Citat från: larryd skrivet 03 januari 2006, 23:55:27Citat från: Gano skrivet 03 januari 2006, 16:44:20Citat från: larryd skrivet 03 januari 2006, 15:53:28Ett normalt hus, bra isolerat drar minst 5kW i värme när det är -10 grader kallt. Det innebär att man måste ha en L/L pump som ger cirka 15 kW vid +7 grader. Visa mig den pumpen! Om den dessutom är effektivare än en liten pump större delen av året (sept, okt, nov, mars, april och maj) vid +7 grader och värmebehov cirka 2kW så har du en riktig pärla!Vill man klara -20/-25 eller kallare i ett normalstort hus på 150 kvm så får man nog ha 10-12 kW sammanlagd effekt.MVH/GanoFörvisso!Och en sådan pump är inte lönsam under sept, okt, nov, mars, apr och maj och halva juni.. Jämfört med en liten 3-5 kW kvalitetspump. Den är visserligen bra användbar under dec, jan och feb. Men med låg verkningsgrad (COP 1,5 kanske). Kolla priset på en 12-15kW pump! Ingen lönsam investering direkt. Ps Alla som köper Toshiba får tydigen (som genom ett mirakel) en extra isolering av normalhuset . Tyvärr krymper tydligen huset rejält när detta sker. Men sluteffekten blir en otrolig skillnad av energibehovet före och efter.
Citat från: Rocky skrivet 03 januari 2006, 20:23:37 Om jag vore marknadsansvarig hos den Svenska Toshiba agenturen, så skulle jag med omedelbar verkan ta ut förtidspension el.dyl. Det räcker ju att gå ut och spana i vilket villaområde som helst för att konstateraatt pumparna är märkta med Pan-nånting, vilket kanske inte är så märkligt närToshibas VERKLIGA förespråkare mest för sin talan i Forum som detta. Ni bordegivetvis även gå ut o knacka dörr med budskapet, a´la Jehovas. I mellanmjölkens landräcker det bevisligen för flertalet med lagompumpar i lagomprisklass. S.k."Spitzenklasse",oavsett fabrikat, tillfaller entusiaster och lusläsare av R&R etc.Hej! Innan Hästens sängar startade sin GIGANTISKA marknadsföring sålde dom väldigt dåligt. Panasonics marknadsföring är mycket skicklig och professionellt utförd av http://www.condesign.se/ med övriga kunder som bl.a. Elektrolux, Ford, Rolls.Royce, Luna, ABB, IKEA, LRF, SAAB, BOFORS, VOLVO, TRELLEBOEG. Därav antalet Panasonic utanför ytterdörrarna! Så dumma är ni (tyvärr!). Allt går att sälja med mördande reklam!
Om jag vore marknadsansvarig hos den Svenska Toshiba agenturen, så skulle jag med omedelbar verkan ta ut förtidspension el.dyl. Det räcker ju att gå ut och spana i vilket villaområde som helst för att konstateraatt pumparna är märkta med Pan-nånting, vilket kanske inte är så märkligt närToshibas VERKLIGA förespråkare mest för sin talan i Forum som detta. Ni bordegivetvis även gå ut o knacka dörr med budskapet, a´la Jehovas. I mellanmjölkens landräcker det bevisligen för flertalet med lagompumpar i lagomprisklass. S.k."Spitzenklasse",oavsett fabrikat, tillfaller entusiaster och lusläsare av R&R etc.
Ok,missuppfattade dig. Trodde du jämförde med en 9kW jättepump. Gissar att en sådan ligger och drar minst 1kW bara i tomgång. och ger (styrd av behovet) kanske 1,5kW under sept och oktober. Vid tex +7grader.Min lilla E9DKE går på 350W i tomgång och ger cirka 1,5 kW ut under under sept och okt.Det betyder att den stora pumpen måste tjäna in investeringen under dec, jan och feb. Då den går med kanske COP 1,5 och 15% effektförlust pga avfrostningar!Svår ekvation om man vill ha pengarna tillbaka innan pumpen är skrotfärdig.
Konstigt att inte Citcop finns med där, dem köpte jag min Panasonic av. Vad dum jag måste vara.
Citat från: larryd skrivet 04 januari 2006, 13:08:49Ok,missuppfattade dig. Trodde du jämförde med en 9kW jättepump. Gissar att en sådan ligger och drar minst 1kW bara i tomgång. och ger (styrd av behovet) kanske 1,5kW under sept och oktober. Vid tex +7grader.Min lilla E9DKE går på 350W i tomgång och ger cirka 1,5 kW ut under under sept och okt.Det betyder att den stora pumpen måste tjäna in investeringen under dec, jan och feb. Då den går med kanske COP 1,5 och 15% effektförlust pga avfrostningar!Svår ekvation om man vill ha pengarna tillbaka innan pumpen är skrotfärdig.Lätt ekvation men eftersom du aldrig har fel vill du inte inse att vi har rätt
Apropå ljudnivåer.. Jag har helt ärligt trott att min pump är en av de som låter mest enligt den berömda R&R testen.Och det är möjligt att den gör det på högsta fläktnivå. Men efter att i jul och nyårshelgen varit hemma hos mina svärföräldrarsom har en ny Pana E12dke måste jag återigen säga det berömda uttrycket "jämföra äpplen och päron".Det finns ju en parameter till som ingen tycks ha tagit hänsyn till? Och den blev jag tydligt upplyst om i denna längre vistelse i Pana E12dke miljön. Kanske är det så att E12 är tystare vid fullt pådrag, men problemet var ju att den gick för fullt redan när vår pump bara går på halvfart (båda i autoläge) och detta diskuterade vi tillsammans. Så beroende på effektbehov så går ju vissa pumpar in på fullt långt innan andra kommit dit, och låter således mer hela vägen ner till nivån där vår växlar upp till fullt och fortfarande orkar leverera (värme alltså, fullt decibel får man dock fortfarande, dock kanske mindre än toshiban, om man nu tycker det är någon tröst utan värme). Så summa summarum är kanske att toshiban låter mest vid fullt pådrag, men relativt en annan pump så går ju vår pump inte på fullt lika ofta och då blir det således mindre decibel över tiden(!), kanske en ny storhet är funnen? - decibelsekund / kilodecibeltimme (kDh) Ps. Det var en befrielse att komma hem till vår tysta L/L, den börjar gå för fullt först vid -14/15 ca (om allt övrigt är nedsläckt) och då har vi fortfarande varmt och gott. / god fortsättning