0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Men... jag tycker mig ha märkt att stödeldningen i öppenspis eller kakelugn blir effektivare med en L/L pump! Sannolikt genom att luften och värmen cirkulerar bättre.
Innedelen får tydligen någon typ av värmeslag och första gången det inträffade så var jag övertygad om att ett pumphaveri hade inträffatNågon klok som har en vettig förklaring
Citat från: runte skrivet 03 januari 2006, 13:16:51Innedelen får tydligen någon typ av värmeslag och första gången det inträffade så var jag övertygad om att ett pumphaveri hade inträffatNågon klok som har en vettig förklaring "gäst" kallar alltid sånt för bug.
Citat från: larryd skrivet 03 januari 2006, 11:36:29 Men... jag tycker mig ha märkt att stödeldningen i öppenspis eller kakelugn blir effektivare med en L/L pump! Sannolikt genom att luften och värmen cirkulerar bättre.Där håller jag förvisso med dig "Sparare" har en braskamin med fläkt som jag brukar köra vid ca -20 o kallare och märker att det behövs inte många vedpinnar för att driva upp tempen till ca 25 grader, samverkan är mao. synnerligen god till en viss gränsMEN eldar jag ett längre tag (och lite för mycket) och håller en inntemp på ca 24-25 grader så inträffar något besynnerligt, innedelen på pumpen stannar och går inte igång förrän innetempen har gått ner till ca 20-21, kör normalt fläkten i läge auto men det hjälper inte om jag testar att köra fläkten manuellt, ej heller att höja börvärdet till 30 grader, enda sättet att få igång innedelen är att köra hi powerDessutom för att göra det ännu märkligare så förbrukar pumpen under denna tid ca 500-600w alltså utan att tillföra någon värme i husetInnedelen får tydligen någon typ av värmeslag och första gången det inträffade så var jag övertygad om att ett pumphaveri hade inträffatNågon klok som har en vettig förklaring
Ett normalt hus, bra isolerat drar minst 5kW i värme när det är -10 grader kallt. Det innebär att man måste ha en L/L pump som ger cirka 15 kW vid +7 grader. Visa mig den pumpen! Om den dessutom är effektivare än en liten pump större delen av året (sept, okt, nov, mars, april och maj) vid +7 grader och värmebehov cirka 2kW så har du en riktig pärla!
Tack för ett bra svar!Hade jag valt RAS13 hade jag kanske klarat -20 också men eftersom jag på 2 år inte behövt stödköra ngn gång så var det nog lika bra att välja den mindre.
Du kan tjata hur mycket du vill för baserat på uppmätta fakta är det endast två fabrikat i storleksklassen som klarar det.