0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men finns det någon anledning att sprida vad man "hört"?. Passar inte det bättre på flashback? Och ljudkraven är högst verkliga och något tillverkarna måste förhålla sig till.
Man formulerar sig inte så, Nibe säger att ljudnivån ökar vid frekvenser över 75% "vilket kan geen högre ljudnivå än det angivna värdet i Tekniska data" enligt sidan 15 i produktbladet. Man har antagligen använt sig av denna lösning för att klara ljudnormen, så det finns inga som helst hinder att använda hela effekten på den lilla, dvs 7,5 kW vid 0 grader in.
Jag tycker att det är lika viktigt att man har belägg för sina påståenden OAVSETT om dom är positiva eller negativa.
Det du skriver ovan om att klara ljudnormen. Det är just bara ett sätt att få det låta bra. Titta i tekniska data för 1255. Där ser du att både 1255 6kw & 16kw är provade när det gäller ljud enligt samma standarder och 16kw modellen låter betydligt mer. Så än en gång bull shit
Det finns väl en ganska stor anledning vid projekteringen om vp lämnar 6 eller 8 kw på i toppeffekt.
Jag har svårt att svara på det här, för jag förstår inte.
Men jag har knappast påstått något särskilt positivt, däremot tror jag på vad Nibe skriver i sina produktblad. Ska vi inte lita på dem?
Ja det finns ju många olika "skolor" kring detta hur värmepumpar ska projekteras Generellt tycker jag att ju mer du kan enbart värma med Vp ju större blir besparingen och nyttjar en ännu större del solenergi. Detta blir ju med inverter ännu flexiblare. Effektteckningen tycker jag alltid ska vara minst 100% vid dut vid projekteringen. Sedan är ju frågan vilket energibehov det aktuella huset har strax under det inte kräver värme från vp och solen och annat räcker. I mitt bostadshus skulle 1,5kw inte räcka långt, däremot i mitt fritidshus skulle nog 1,5kw passa perfekt. Vad jag hört rekommenderar inte Nibe att köra mer än till 6kw på lilla 1255:an Det är nog bra att även se den större modellen (1255 4-16kw) som en mindre så den slipper gå på högsta fart under längre tid. Kanske rimligt att den passar bäst i hus som har ett effektbehov på 7 - 12 så att 120 hz behövs enbart vid svinkyla.Angående cop så är nog Nibe:s större inverter snäppet bättre. Man kan se en liknande tendens mellan 1245 10 - 12kw också.EN ytterligare fördel med en inverter kan vara att man kan anpassa effektuttaget efter tex ett för kort borrhål.
Menar du att 1245 12 kw har bättre cop än de mindre tex 8 och 10 kw ? Har för mig att det skiljer åt andra hållet dom med kolv kompressor har bättre cop.
Det jag har hört är absolut inte en officiell version från Nibe, utan att den helt enkelt inte håller för kompressorhastigheter mer än 75% under längre tid Ljudkrav tror jag är bull shit
Ja helt riktigt, det jag egentligt hört är att Nibe inte rekommenderar att ändra kompressorhastigheten till högre än 75%.
Vad jag hört rekommenderar inte Nibe att köra mer än till 6kw på lilla 1255:an
Vid drift av F1255-6 över 75% kompressorhastighet krävs upplåsning i meny 5.1.24, vilket kan ge en högre ljudnivå än det angivna värdet i Tekniska data.
Nu har du skrivit det här på flera ställen och fortsätter du så är det snart andra som kommer tro på det och upprepa det. Men jag antar att diskussionen beror på det som Nibe skriver och att vi tolkar det olika. Jag tror att Nibe menar vad de säger, dvs att över 75% kan ge högre ljudnivå än vad som anges i tekniska data, men du däremot tror att Nibe anger ljudet som skäl men egentligen beror det på att den inte tål att gå högt i frekvens, åtminstone inte en längre period.