0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Legionella i privatbostäder är väl inget stort problem....
Man brukar säga att denna typ av frånluftsvärmepump med golvvärme eller radiatorer ensam klarar husets uppvärmningsbehov ned till ca 5-6 plusgrader ute, sedan behövs också elpatronen för uppvärmningen. Tappar man då varmvatten behövs elpatronen men stor användning av hushålls-el (matlagning, datorer, TV osv) kan minska behovet av elpatron. I detta fall utan radiatorsystem eller golvvärme kanske kompressorn ensam klarar en lägre temperatur men samtidigt vill man ha gångtimmar på kompressorn när det finns ett uppvärmningsbehov i huset för att uppnå energibesparingen.
Vilken energiförbrukning [kWh/år] har huset i nuläget? (Borde väl finnas en energideklaration om inte annat?).
Det har, enligt deklarationen, legat på runt 27000 kwh. Nu vet jag att vi gör av med rätt mycket mindre än tidigare, men låt säga att omkring 20000 är en rimlig gissning. Jag försökte läsa lite om bergvärme med men det verkar väldigt svårt att på egen hand uppskatta vad slutkostnaden skulle bli.MVHFok
Kompressorerna är lika stora i F370 och F470 så det är ingen effektskillnad på värmepumparna. Ca 2 kW värmepump och ca 10 kW elpatron som kan värma stora hus men det kan gå åt mycket el. Med en elförbrukning på 27000 kWh/år bör man satsa på en mer kraftfull värmepump tycker jag.