0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag försökte smyga in den här frågan i en annan tråd utan någon större lycka så jag tänkte att jag beskriver mina tankar här. Jag bor i ett 1,5-planshus med en Nibe 410P som inte har något vattenburet system kopplat till sig. Det finns elradiatorer uppe och en luftvärmepump nere för att komplettera varmluftsåtervinningen och det fungerar väl helt okej, men jag har in te bott här när det varit direkt kallt heller utan -5 är väl max än så länge. Nu hoppas jag den håller länge till men vad gör man om pumpen brakar och vad ersätterm an den med i min situation?Jag har övervägt att installera radiatorer men förutom att man får rör genom hela kåken som jag tror kan bli svårt att göra snyggt på vissa ställen, så menar både Nibe och installatörer att jag redan gör mer än halva vinsten och att ett vattenburet system till stor del skulle bli beroende av elpatronen och inte löna sig såhär i efterhand? Jag har själv ingen aning utan återger bara vad som sagts till mig.Jag såg att det finns en Nibe F110 som sköter ventilationen och bereder varmvatten utifrån återvinning, så kan man komplettera med en till luftvärmepump på ovanvåningen, kan det vara något eller är kostnaden densamma?Jag vill minns att jag läst någon som är i liknande situation som mig med, som verkade få ut en hel del värmen via återvinningen och kanske inte behövde så mycket mer som hade en F470. Nu vet jag inte hur uppdaterad den är jämfört med min 410P men det kanske är stor skillnad?De är ju rätt dyra i inköp för en ca 50 000 eller strax under så frågan är välom man kan göra det smartare och bättre med en annan lösning när man saknar vattenburet.Hoppas det här ligger i rätt forumdel, ber om ursäkt annars. Tack på förhandFok
Jag skulle nöja mig med F110.
Beror på hur stort huset är och vilken nuvarande förbrukning det är i [kWh]. Bergvärme med golvvärme är fint men det kan bli för dyr investering för att vara rimligt. Med en 410P idag är närmaste alternativ vid utbyte F470. Principen är densamma och energibesparingen i stort sett lika. Kanske går det att dra in några få vattenburna radiatorer för att tillgodogöra sig nästan hela den möjliga återvinningen/energibesparingen? En lämplig luftluftvärmepump även till övervåningen är också ett bra komplement som dessutom kan ge rejält med kyla under sommarens varmaste veckor.
Vad skulle du då kompletterat med? Jag antar att vi nu ändå får ut en hel del värme av den eftersom min sambo är helt okänslig för kyla och vi går runt på nästan bara den. Jag kan dock tycka det är kallt och brukar köra lite luft luft till och från. Nu har det ju som sagt inte varit jättekallt så frågan är väl hur det blir när det är det. MVHFok