Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det värt att fightas för lÃ¥g temperatur till elementen... ?  (läst 27536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Verkar rimligt!
Så hur räknar vi ut om det är dyrt eller inte att värma vv 40-55 grader till cop 1, samtidigt som vi värmer huset till cop 3?
 ;)

Anar jag en retorisk frÃ¥ga  :)
1.7 kwh för hundra liter vid COP-1. Kan vi göra det med COP-3 blir det ju betydligt billigare, men det är väl marigt att komma upp i höga COP när vattnet är så varmt.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Ja, och hur blir det med hus-förbrukningen om du räknar med att cop sjunker till 2 när du kör som idag upp till 55 grader,  jfrt med om du stannar pÃ¥ 40 grader?
« Senast ändrad: 21 februari 2015, 13:34:02 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Exotrol verkar bra!
Om du kan avvara mer än ljummet vv nån dag så kan du ju enkelt prova hur mkt förbrukningen på kompressor sjunker då du sänker tempen i tanken till precis framledningstempen som huset vill ha!
Absolut - det blir nästa experiment. Jag gissar att jag förväntas komma fram till att det bästa är en vvb efter slingan :)

Jag får dock inte ihop det resonemanget rent matematiskt. Jag är dock prestigelös nybörjare och teoretiker som bara vill förstå. Jag testar därför följande resonemang:
Låt oss säga att husuppvärmingen är löst på något "magiskt" sätt. På ett annat magiskt sätt har vi en kran med 40-gradigt vatten. Detta 40-gradiga vatten vill vi höja till 55 grader. Du förespråkar då, om jag förstår dig rätt, att köra in det vattnet (från den magiska kranen) i en vvb och använda COP-1 för att få upp det till 55. Om jag istället gör detta med en luft/vatten-värmepump borde jag väl ändå komma över COP-1 trots den höga temperaturen?
Hoppas jag inte verkar alltför korkad ::)



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Du kommer säkert över 1!
Men priset blir att hus-cop blir då mkt lägre så att arbetet för att värma huset ökar istället. Men räkna gärna på det!
Dina frÃ¥gor är inte dumma,  du skulle sett vad en del kan frÃ¥ga om. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
OK - om vi bortser från installationskostnader, underhållskostnader och utrymmesproblem borde alltså den optimala lösningen vara att ha två fristående lvvp! En som sköter huset i låga temperaturintervall och en som värmer upp varmvatten. Eftersom båda systemen besegrar vvb:s COP-1 vinner väl då denna teoretiska lösning, som naturligtvis ingen vill ha i praktiken?
« Senast ändrad: 21 februari 2015, 14:06:29 av VeronicaA »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Yes.
Och ibland blir kompromisser väldigt dåliga när man suboptimerar på fel saker.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
Det är nog lite tidigt att hoppas på att huset drar mindre värme än energideklarationen. Jag tycker att lite över 2 kW vid noll grader ute är lite väl lite för att vara sant. Prova med att värma med elpatronen, helst ett mulet dygn så att solen inte stör, och läs av elmätaren i stället för pumpens räknare, hushållselen värmer ju också huset. Det värdet går det att lita på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
...... Fast ni garvade gamla rävar (ursäkta, kloka - inte gamla) kanske vet vilket flöde en Grundfos 25-45 har i läge tre när trycket är 1.0 bar. Går det att svara på, eller finns det flera obekanta i ekvationen som man måste känna till?

Jag antar att det är det statiska trycket vid expansionskärlet som är 1.0 bar. Den siffran har du ingen nytta av. För att veta flödet måste du känna till det samlade tryckfallet i alla rör, böjar, radiatorer, etc och kolla upp flödet i pumpens pumpdiagram.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Så du behöver en flödesmätare.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Två LVVP verkar onödigt, bättre att använda samma LVVP och en motordrivet shunt eller liknande för att antingen pytsa in 'uppvärmningsvatten' till raddar i nedre delen och varmvatten i den övre delen. Så ska jag bygga om någon gång när jag har tråkigt.

Idag kör jag bara 'husvatten' förutom 05-07 och 16-21 när jag kör 'varmvatten'-körningar till ~40 grader lite beroende på utetemp. Efter min tank sitter sen en VVB som lyfter. Golvvärmen får endast plocka vatten från nedre halvan så när det är varmvattenkörningar kört tar golvvärmen det vattnet som har sämre COP, när 'värmen' är slut i nedre delen startar LVVP och skapar uppvärmningsvatten.

Det har gett mig klara besparingar om man slår ihop uppvärmning och varmvatten jämfört med att köra upp hela tanken till rimlig varmvattentemp med fast kondensering hela dagarna.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Vore kul att se ngn bygga ett system med 2 vp trots allt.  En för uppvärmning och en som lyfter det sista frÃ¥n framledning till vv-nivÃ¥.  BÃ¥da vp kommer att prestera maximalt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
@ karl mb
Det görs redan i lite större system ..
 
Jag har pÃ¥ lagret en "villa lösning "  som testats  :) 65° VV
men det blir för dyrt !!
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
 tummenupp
Jo,   det anses dyrt idag,  men det gjorde borrhÃ¥l pÃ¥ 240 m ocksÃ¥ en gÃ¥ng. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Kanske egentligen borde vara en annan tråd men varför inte använda samma LVVP/värmepump? Varför två olika?
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Två olika temperaturspann!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!