Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det värt att fightas för lÃ¥g temperatur till elementen... ?  (läst 27539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
... I senaste inlägget menade jag alltså husets totala förbrukning och inte bara pumpen.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Halloj Josth - jo jag har sett den sidan förr. Jag tror dock inte jag kan uppskatta alla värden med tillräcklig noggrannhet. Jag skulle istället vilja gå den empiriska vägen och testa vilken effekt värmesystemet förbrukar vid olika temperaturer. Men då behöver jag kunna mäta vattenflöde och vattentemperatur i framledning och retur. Finns det något billigt och hyfsat lättinstallerat sätt att göra detta på? Tempen kan man ju lösa med en ir-mätare men flödet är ju klurigare...
Du behöver en logger 2020, säljs här på forumet. ..
Det är det billigaste och ändå enklaste sättet att få kontroll.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag kan gå i god för det, jag hade vad jag trodde "normal förbrukning" under massor av år, men så köpte jag en logger 2020 av Rickard bara för att jag är nördig, efter ett tag såg jag trender och tendenser som jag aldrig annars skulle uppfatta, det visade sig att min elpatron hoppade in som den skulle, men att den inte släppte när den borde kunnat göra det. Jag modifierade pumpen lite på egen hand och sparar numer en jäkla massa kWh/år.

Som det ser ut på er förbrukning så skulle ni säkert också kunna bena ut var och när den orimliga förbrukningen sker, för att den är hög tror jag vi kan vara överens om.

April månad 2014 som du angav hade vi i total elförbrukning 670 kWh, varav värme och varmvatten var 280 av dom. Vi är fyra pers i hushållet, varav två långduschande tonåringar och kåken är på ca 160 m2. Mycket av strömmen gick till min "verkstad".

Utan att veta så kan jag i varje fall gissa att ni med största sannolikhet skulle kunna pressa era siffror rejält genom att i detalj beskriva er anläggning och era förutsättningar här. Det finns en sjukt bred kompetens på det här forumet, och jag själv har alla mina sparade kronor att tacka medlemmarna här för, de flesta har sitt värmesystem och lever i tron att det är en statisk kostnad de har, det är det inte. Att själv studera och analysera vad som faktiskt sker ger dig alla möjligheter att få en optimerad anläggning, för inte väljer du att köra din bil på trean hela tiden även om det går bra....

Sedan är en vild gissning att ni troligtvis skulle tjäna in en effektivare anläggning på mindre än tio år, men bara ni själva kan komma fram till det.

Kör hårt :)
 

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Tack för support, Fattiglapp! Att den samlade kompetensen här är enorm har jag förstÃ¥tt. Tyvärr är jag ju en "sänka" som bara kan ta goda rÃ¥d utan att ge nÃ¥gra tillbaka, eftersom jag inte kan mycket om detta. Men jag fÃ¥r betala tillbaka pÃ¥ andra forum  a:gl

Jag vill bara pÃ¥peka att elförbrukningen var de tidigare ägarnas och inte vÃ¥ra, även om jag gissar att vi hamnar i samma härad. Om inte tidigare ägarna odlade marijuana i garaget.  ;)

Det jag är mest rädd för är att värmesystemet är helt perfekt intrimmat, för det skulle innebära att huset läcker, vilket känns dyrare att fixa än en ny lvvp. :'(
Därför letar jag med ljus och lykta efter fel på pumpen. En Logger 2020 låter som en bra början. Lämpligtvis kompletterad med flödes/temperaturmätare (såg att det fanns bra sådana också).

Virre

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Nu när jag har ångan uppe slänger jag ut en fråga som kan platsa som "miniproblem" i Ny Teknik:

Min kära ackumulatortank (Exotank) är inställd med en hysteres pÃ¥ 5 grader och ett börvärde pÃ¥ 50 grader (vid varmvattenslingan). Varje gÃ¥ng kompressorn drar igÃ¥ng höjer den temperaturen i tanken med 5 grader. Efter en sÃ¥dan körning har kompressorn i regel förbrukat ca 3 kwh (ser jag i loggen), vilket med en COP pÃ¥ dryga tre landar pÃ¥ ca 10 kwh producerad energi. Om det kostar 4.2 Joule  (ws) att värma en liter vatten en grad borde 10 kwh ren energi räcka till att värma drygt 1500 liter fem grader. Men min tank rymmer ju bara 500 liter. Och det är väl bara toppskiktet som värms upp... Visserligen kommer det ju in kallvatten frÃ¥n elementen även under eldningen men inte sååå mycket.

Är detta en indikation på att kompressorn är kaputt och har ett uselt COP, eller är det en indikation på att jag borde göra annat än att grubbla på värmepumpar .. dontknow

Jag har varit sjukskriven ett par dagar och som ni förstår har jag alldeles för mycket tid över...

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Har du kollat hur lång tid det går mellan kompressorkörningarna? Det ger ju ett grovt mått på hur mycket energi ditt hus förbrukar. Sen kan du ju komplettera din beräkning med den energiförlusten när du räknar på kompressorkörningarna.

Dessutom, har du inte fel på tiopotenserna nu? Det går åt 4,2 J (Ws) att värma ett gram vatten en grad, inte en liter.
« Senast ändrad: 21 februari 2015, 00:06:38 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Hur menar du att du ser i loggen hur mkt det går åt att värma vattnet i tanken 5 grader?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
När utomhustemperaturen är runt noll drar den ca 45 kwh per dygn (170 kvm 1,5 plans Modulenthus med hyfsad isolering från 1985, ca 21 grader inne). Av ren nyfikenhet spärrade jag kompressorn för ett par dagar sedan. Då drog den, på ren elpatron, 65 kwh på 24h, även då runt noll grader. Tyder inte det på en ganska usel COP (45 kwh istället för 65), eller tänker jag fel?

65 kWh på 24 timmar blir 2,7 kW i snitt. Dra från 0,5 kW för varmvatten vilket ger att huset behöver lite över 2 kW för uppvärmningen vid noll grader ute. Värdet verkar väl lågt även för ett välisolerat hus. Det är ju trots allt 170 m2. Vad jag förstår är golvvärmen i köket nu avstängd så det kan inte vara den som värmer huset. Jag är lite skeptisk till pumpens logger. Den räknar förmodligen tid gånger ett schablonvärde för kompressorns resp. elpatronens förbrukning.

Ett hus som dra lite över 2 kW värme vid noll grader ute bör, om det ligger i Mälardalen eller liknande klimat, dra 10 MWh värme/Ã¥r. Schablonen för varmvatten är 5 MWh/Ã¥r.  En fungerande värmepump ska dÃ¥ kunna leverera värme och varmvatten till en elförbrukning under 5000 kWh/Ã¥r.

Var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag kan gå i god för det, jag hade vad jag trodde "normal förbrukning" under massor av år, men så köpte jag en logger 2020 av Rickard bara för att jag är nördig, efter ett tag såg jag trender och tendenser som jag aldrig annars skulle uppfatta, det visade sig att min elpatron hoppade in som den skulle, men att den inte släppte när den borde kunnat göra det. Jag modifierade pumpen lite på egen hand och sparar numer en jäkla massa kWh/år.


Nu blev jag nyfiken pÃ¥ vilken VP du har modifierat o pÃ¥ vilket sätt   :)
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Har du kollat hur lång tid det går mellan kompressorkörningarna? Det ger ju ett grovt mått på hur mycket energi ditt hus förbrukar. Sen kan du ju komplettera din beräkning med den energiförlusten när du räknar på kompressorkörningarna.


Det är ju ett bra sätt du föreslår att ta reda på vad huset kostar i energi (eller effekt). Jag gör ett försök nedan - i hopp om att någon är intresserad :)

P(watt) = V(kg)*deltaT(Kelvin)*4180 (ws/kg) / t (sekunder)

"deltaT" är temperaturskillnaden i tanken från det att kompressorn tystnar tills den går igång igen. I princip hysteresen för vvb.
"t" längden på den "tysta" perioden (då ingen energi tillförs).
"V" är den volym i tanken som kylts av för att istället värma huset.
4180 är den specifika temperaturen för vatten (energimängd för att höja temp. på en liter en grad)

I mitt fall:
om t är en timme (det tar en timme för tanken att kallna från 50 till 45 grader) = 3600s och deltaT är 5K så blir husets effektkostnad 5.8*V watt.
Det stora problemet nu är att jag inte vet hur stor volym i tanken som värms upp beroende på skiktning. Tanken är på 500 liter. Då värms det väl upp i toppen tills termometern som sitter någonstans i mitten visar på 50 grader. Om jag höftar till med 300 liter så landar huset på ca 1,8 kw. Om jag räknar med att HELA tanken värms upp blir det ju ca 2,5 kw vid nollgradigt, vilket rimmar väldigt bra med mitt experiment när jag kopplade ur kompressorn och körde elpatron, då huset drog 65 kwh på ett dygn.

Om mina virriga beräkningar stämmer har jag bevisat för mig själv att huset är relativt välisolerat men att det är dags att byta lvvp (eller kanske ge den en service).

Glada vÃ¥rhälsningar frÃ¥n Virrepannan  :-*








Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Ett hus som dra lite över 2 kW värme vid noll grader ute bör, om det ligger i Mälardalen eller liknande klimat, dra 10 MWh värme/Ã¥r. Schablonen för varmvatten är 5 MWh/Ã¥r.  En fungerande värmepump ska dÃ¥ kunna leverera värme och varmvatten till en elförbrukning under 5000 kWh/Ã¥r.

Var ligger huset?

Tack Roland - huset ligger i Mälardalen så du ger mig hopp om det är bättre än vad energideklarationen visade!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Verkar rimligt!
Så hur räknar vi ut om det är dyrt eller inte att värma vv 40-55 grader till cop 1, samtidigt som vi värmer huset till cop 3?
 ;)
« Senast ändrad: 21 februari 2015, 13:08:52 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Hur menar du att du ser i loggen hur mkt det går åt att värma vattnet i tanken 5 grader?

Exotrol loggar förbrukad energi på kompressor och elpatroner sedan installationsdag, så det är bara att kolla skillnaden före och efter en "eldning". Under eldning höjs värmen från 45 till 50 grader. Jag förstår att det bara är "ungefärliga" värden, men jag har kalibrerat loggade värden mot min elmätare (solo II från Fortum) och ser att det som loggas stämmer "relativt" bra med de värden som hamnar i min faktura. När kompressorn är på drar den alltid 3.4 kw (eller väldigt nära).

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.


Nu blev jag nyfiken pÃ¥ vilken VP du har modifierat o pÃ¥ vilket sätt   :)

Det är en lång tråd med mycket okunnande från min sida, men häri någonstans vill jag minnas att problemet upptäcktes och löstes.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45063.0

Edit: rättade länken
« Senast ändrad: 21 februari 2015, 13:16:27 av Fattiglapp »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Exotrol verkar bra!
Om du kan avvara mer än ljummet vv nån dag så kan du ju enkelt prova hur mkt förbrukningen på kompressor sjunker då du sänker tempen i tanken till precis framledningstempen som huset vill ha!
« Senast ändrad: 21 februari 2015, 13:17:21 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!