0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Halloj Josth - jo jag har sett den sidan förr. Jag tror dock inte jag kan uppskatta alla värden med tillräcklig noggrannhet. Jag skulle istället vilja gå den empiriska vägen och testa vilken effekt värmesystemet förbrukar vid olika temperaturer. Men då behöver jag kunna mäta vattenflöde och vattentemperatur i framledning och retur. Finns det något billigt och hyfsat lättinstallerat sätt att göra detta på? Tempen kan man ju lösa med en ir-mätare men flödet är ju klurigare...
När utomhustemperaturen är runt noll drar den ca 45 kwh per dygn (170 kvm 1,5 plans Modulenthus med hyfsad isolering från 1985, ca 21 grader inne). Av ren nyfikenhet spärrade jag kompressorn för ett par dagar sedan. Då drog den, på ren elpatron, 65 kwh på 24h, även då runt noll grader. Tyder inte det på en ganska usel COP (45 kwh istället för 65), eller tänker jag fel?
Jag kan gå i god för det, jag hade vad jag trodde "normal förbrukning" under massor av år, men så köpte jag en logger 2020 av Rickard bara för att jag är nördig, efter ett tag såg jag trender och tendenser som jag aldrig annars skulle uppfatta, det visade sig att min elpatron hoppade in som den skulle, men att den inte släppte när den borde kunnat göra det. Jag modifierade pumpen lite på egen hand och sparar numer en jäkla massa kWh/år.Nu blev jag nyfiken på vilken VP du har modifierat o på vilket sätt
Har du kollat hur lång tid det går mellan kompressorkörningarna? Det ger ju ett grovt mått på hur mycket energi ditt hus förbrukar. Sen kan du ju komplettera din beräkning med den energiförlusten när du räknar på kompressorkörningarna.
Ett hus som dra lite över 2 kW värme vid noll grader ute bör, om det ligger i Mälardalen eller liknande klimat, dra 10 MWh värme/år. Schablonen för varmvatten är 5 MWh/år. En fungerande värmepump ska då kunna leverera värme och varmvatten till en elförbrukning under 5000 kWh/år. Var ligger huset?
Hur menar du att du ser i loggen hur mkt det går åt att värma vattnet i tanken 5 grader?
Nu blev jag nyfiken på vilken VP du har modifierat o på vilket sätt