Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det värt att fightas för lÃ¥g temperatur till elementen... ?  (läst 27598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Nu kan man snart doktorera på legionella :)
Riktigt intressant - men antalet legionellafall som orsakas i svenska villor kan nog räknas på ganska få fingrar. Men det ska så klart tas på största allvar i alla fall..

Karlmb - stämmer verkligen din analys om att det blir effektivare att köra vvb efter slingan? Om man renodlar problemet har vi två vattenmängder som ska värmas upp. En mängd ska upp till ca 40 och värma huset. En annan mängd ska från 40 till 55 och värma mig i badet. Nu är jag inte expert, men nog vinner lvvp i båda dessa intervall? I rimliga utetemperaturer besegrar väl lvvp en elpatron i kampen att värma vatten till 55 grader även om segermarginalen blir mindre än i 40-graders-matchen (som ju lvvp vinner på KO).
Eller säg så här: Du och jag ska tävla i att värma 100 liter 40 gradigt vatten till 55 grader. Du får välja mellan en luftvatten-värmepump och en varmvattenberedare. Vilket vapen skulle du välja???
Sc:,h









Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jag väljer en vp som i såfall kan växla mellan de två uppgifterna. Det kan alla bvp med vvb inbyggd, men inte en vp kopplad till ett tank som din. Då är det bättre att släppa kravet på 100% vp-produktion.
Den som installerar,  väljer vilka möjligheter som ska finnas.  Och din företrädare var inte sÃ¥ insatt som du redan blivit ;-)
« Senast ändrad: 16 februari 2015, 17:34:57 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
karlmb,
Vad skiljer VeronicaA's tank från exempelvis min? Hur menar du att hennes eller min VP inte skulle kunna värma VV effektivare än en elpatron?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det kunde gå om det inte var fråga om underdimensionering.
Nu orkar ju inte vp utan elpatron mÃ¥ste stötta big time. (Vet inte hur det är i ditt fall,  Lunk)
Don't put a boy to do a man's job...
« Senast ändrad: 16 februari 2015, 18:46:42 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
... no - let a woman do it :-*

Intressant - måste räkna lite på det här ...

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Socialstyrelsens text är skriven 1993 men gäller i stort sett även idag
Att ni inte gillar säkervattens/vvsföretagen text som är framtagen tillsammans med boverket och smittskydds institutet är lite förvånande.
här är länkar till två av publikationerna
http://www.vvsforetagen.se/globalassets/mediafiler/publik/dokument/teknik--installation/legionella/legionella_06.pdf
http://www.vvsforetagen.se/globalassets/mediafiler/publik/dokument/teknik--installation/legionella/legionella_risker_i_vatteninstallationer.pdf

Annars är ju SP i Borås tillsammans med bla. Chalmers inblandade i Effektiv.org
http://www.effektiv.org/pdf_filer/tappvarmvatten.pdf
Samt att boverket skriver eget materiel (förutom BBR då)
http://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2000/har-du-legionella-i-dina-vattenledningar/


Ã…r 2000 insjuknade ca 30personer (15st i flerfamiljshus och ca 7st i villa/radhus)
upp till 50st insjuknar varje år men vissa anser att så många som 500 kan smittas varje år men inte bli korrekt diagnostiserade.
Ca 10% av de insjuknade dör.

Sen undrar jag liksom Lunk varför exotank skulle vara sämre än tex CTC EcoEl som bygger på samma princip?
Även Nibes VVM310 har samma princip.

Fast vill man kan man ju alltid koppla en VVB i serie efter tanken.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
När jag ändå är inne på älta mina personliga problem undrar jag följande:
Min Euronom drar en väldig massa el (det är därför jag tjatar om att sänka temperaturer). När utomhustemperaturen är runt noll drar den ca 45 kwh per dygn (170 kvm 1,5 plans Modulenthus med hyfsad isolering från 1985, ca 21 grader inne). Av ren nyfikenhet spärrade jag kompressorn för ett par dagar sedan. Då drog den, på ren elpatron, 65 kwh på 24h, även då runt noll grader. Tyder inte det på en ganska usel COP (45 kwh istället för 65), eller tänker jag fel?

Var det detta som karlmb reagerade på? Det framgår inte hur de 45 respektive 65 är mätta. Om det är elmätarens värde så är förmodligen minst 15 kWh hushållsel, så då blir skillnaden 30 mot 50. Sen är ju frågan hur allting är inställt. Vi har nyss haft samma diskussion på CTC-sidan, där en EcoEl-EcoAir-ägare hade inställningar som gjorde att elpatronen gick för fullt och i praktiken blockerade VPn.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Lunk - värdena är de värden som loggas av värmesystemet - alltså det som driver elpatroner respektive kompressor (cirkulationspumpar ej inkuderade). Det är alltså ingen hushållsel i dessa siffror. När jag körde på värmepump drog alltså kompressorn 45 kwh på ett dygn (elpatronen gick inte in alls under det dygnet). När jag spärrade kompressorn var det 65 kwh på ren el. Det jag alltså förbryllas av är:
a) 45 kwh är rätt mycket för mina 170 kvadrat (även om det är lite dragigt)
b) att 65 kwh direktverkande el gör jobbet lika bra (COP under 1.5)

 dontknow




Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
För att du ska kunna jämföra måste du ha haft samma temperatur hela dygnet båda gångerna och samma vind, plus att du måste ha använt samma mängd varmvatten. Men om allt det stämmer så låter det märkligt. Men en 10 år gammal VP, kanske har gjort sitt?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Jo, det är klart att det finns vissa felkällor i detta mindre nogräknade experiment.
Men temperaturen var "i princip" noll sett över båda dygnen. Och variationen i förbrukning som funktion av utetemperatur är inte enorm, så som "ballpark numbers" tror jag de funkar.

Men jag ska försöka få hit någon som kan döma ut antingen min, pump, min kompetens, eller i värsta fall mitt hus...

Ska bli spännande  ;)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9749
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
GÃ¥r ocksÃ¥ att räkna pÃ¥ husets effekt- och energibehov om man känner till konstruktion, mÃ¥tt och isoleringsstandard etc. www.energiberakning.se  Tar sin tid att genomföra men man fÃ¥r bl.a. svar pÃ¥ hur mycket huset drar per grad vid olika utetemperaturer och beräknat energibehov per Ã¥r. DÃ¥ gÃ¥r det att jämföra med vad det drar i verkligheten med enbart elpatron. Det finns vissa tilläggsfunktioner för att även räkna med värmepump och COP.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Halloj Josth - jo jag har sett den sidan förr. Jag tror dock inte jag kan uppskatta alla värden med tillräcklig noggrannhet. Jag skulle istället vilja gå den empiriska vägen och testa vilken effekt värmesystemet förbrukar vid olika temperaturer. Men då behöver jag kunna mäta vattenflöde och vattentemperatur i framledning och retur. Finns det något billigt och hyfsat lättinstallerat sätt att göra detta på? Tempen kan man ju lösa med en ir-mätare men flödet är ju klurigare...

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
...... Fast ni garvade gamla rävar (ursäkta, kloka - inte gamla) kanske vet vilket flöde en Grundfos 25-45 har i läge tre när trycket är 1.0 bar. Går det att svara på, eller finns det flera obekanta i ekvationen som man måste känna till?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Hej, Jag har inte sett om du nyligen skaffat din kåk, men har du ingen historik över tid att titta på?
Hur ser pumpens förbrukning Juni-Juli-Augusti ut?, dvs den tid på året då ingen direkt rumsuppvärmning krävs...

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Vi har bott här i två månader. Jodå jag har lite siffror

Under det varma 2014 brändes totalt 35 (!) Mwh. Eftersom huset har pool som värmts till 30 grader maj-september har förbrukningen varit skyhög även på sommaren. Pool borde dock inte dra så extremt eftersom den går på lvvp (som iofs verkar uttjänt). Konstigt nog var även förbrukningen under april (som var både varm och poolfri) dryga 2 Mwh. Tidigare ägare har kört elektrisk golvvärme i köket vilket sugit en del. Dessutom tror jag radiatorsystemet är undermåligt. Ca sju kvm enkelradiatorer på 170 kvm.

Finns en del att forska i. Tur att jag får så eminent hjälp här på forumet!
 tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!