Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det värt att fightas för låg temperatur till elementen... ?  (läst 29123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Tack söta ni för tips och glada tillrop.  :-*
Josth - stackars jag som är teoretiker vet ju knappt hur man skruvar av locket på pumpen. Men jag gör ett försök att kontrollera själv. Om ni hör en explossion ikväll så är det Virrepannans värmepmp som har gått upp i rök. Men då blir det åtminstone varmt för grannarna. Årets högsta COP...

Nä förresten - jag satsar nog på en kyltekniker från början...


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Dålig verkningsgrad .
Ska du ta ut en tekniker ber du honom kontrollera en sak
Det kan va så att fläkten går på lågfart när det är kallt ute.
Dom hade en serie som gick ut för ca 10 år sen där det va felkopplat
Djävlar va energi den lämna när det 20 g ute.
Be honom kontakta euronom när han är på plats
Mvh
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10446
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det värt att fightas för låg temperatur till elementen... ?
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2015, 15:57:15 »
VeronicaA - Ok, säkrast att en servicetekniker är den som skruvar då. Vill verkligen inte att det händer dig något p.g.a. idéer och förslag här :)  Euronom ser ut att ha ett gediget chassi som förmodligen är fäst med ganska många skruvar. Men att känna om fläkten fungerar brukar inte vara så svårt, ska vara rejält blås framför luftöppningen när den är på och gör värme. Ser att det går att söka på närmaste återförsäljare via Euronoms hemsida under "kontakt" om det skulle underlätta att hitta en tekniker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Nej då , det blir ingen smäll :)
4 skruv på vinkel delen , ut lite i botten och dra ner försiktigt ,
Grejar du instruktionerna från Ikea får du bort locket ,
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Måste väl vara mycket bättre att köra en vv beredare, 50ºC på varmvattnet är ju åt helsike för kallt?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Ja, Karlmb rekommenderade ju också en varmvattenberedare som värmer upp de sista graderna. Det låter som en tjusig lösning. Men även om luft-vattenpumpen inte är bästa polare med höga temperaturer måste den väl ändå besegra direkt-elen i en varmvattenberedare även i temperaturer mellan 35 till 50? För ni menar väl inte att värmepumpar har ett COP < 1  när tempen närmar sig 50?

Thelemorf - kan 50 grader vara åt helsike för kallt? Varmare än så blir det väl brännskador ...?

För er som är intresserade av mina drabbningar med min något svag-COPpade värmepump så har jag lyft på locket utan att något exploderade. Efter inrådan av en trevlig representant från Euronom kollade jag synglaset och det såg inte ut att bubbla just någonting där innanför. Fläkten snurrade på med en väldgit fräs och det såg ut som gediget småländskt hantverk rakt igenom. Enda problemet är att den inte värmer upp mitt hus utan att tömma bankkontot först. Men med negativa räntor är ju pengar inget problem längre ...

Godnatt alla hjälpsamma värmeproffs som skänker den värme jag gärna skulle se i mina element.

Veronica




Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10446
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det värt att fightas för låg temperatur till elementen... ?
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2015, 10:23:40 »
De flesta värmepumpar ger normalt en temperatur på varmvattnet som är 50-55°C. Enligt test har Euronom då COP 3,3 för varmvatten vid +7°C utomhus. COP minskar med fallande utomhustemperatur, vid -15°C hamnar COP kring 2. En svaghet kan vara att isoleringen av tanken delvis brister och det blir en märkbar energiförlust på ett år. Fast här kanske det hjälper till att hålla önskad grundvärme i garaget(?) Det borde vara en skiktning i tanken som ger varmvatten överst medan värmepumpen även gör värme till en lägre temperatur nertill i tanken innan värmevattnet cirkulerar tillbaks till utedelen. Hoppas allt är rätt kopplat.

Det var ju bra att det blev en översiktlig inspektion under locket tummenupp  Även om det såg bra ut tror jag det skulle vara värt att en servicetekniker mäter upp tryck och temperaturer ser över anläggningen för att kunna utesluta eventuella fel.
 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Apropå temperaturer osv, där tråden startade: Jag frågade varför du absolut ville ha 50 grader i tanken men fick väl inget riktigt svar, annat än att du av någon anledning kör fast kondensering. Varför gör du det då? Finns inget annat alternativ?

Enda gången jag har 50 grader i tanken är vintertid om det är så kallt ute att det behövs för att hålla varmt i huset, och sommartid när VPn kör upp tempen i tanken till 56-57 grader fem-sex gånger per dygn, vilket tar 6-7 minuter varje gång. Så under den större delen av året är temperaturen betydligt lägre i nedre tanken och 44-45 i övre tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Josth: Tack för research. Min pump verkar ju ligga runt COP 1.4 vid nollgradigt, så det blir absout en servcetekniker som får komplettera min titt under huven. Min käre far har också lovat att vässa isoleringen i garaget runt rör och tank. Även om det inte känns som att tanken läcker - har faktiskt kikat runt den med värmekamera.

lunk Umeå: Tack för att du styr tillbaka den här spretande tråden dit den började! Nu blir det intressant, för du tycker 50 grader är för mycket medan Thelemorf tycker det är "åt helsike för kallt". Men jag ska pröva och dra ner till 45 grader och ta en provdusch. Det kan ju bli mitt bidrag till "ice-bucket challenge" - fast den hamnar nog inte på youtube...





Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Är det värt att fightas för låg temperatur till elementen... ?
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2015, 11:48:28 »
Grejen med vvb efter vp är att den kan gå på bästa cop utifrån att värma huset, samtidigt som den värmer varmvattnet till största delen.  Det är sedan bara de sista graderna upp till legionella säkra nivåer som du värmer med cop 1 i vvb.
Räknar man på det så är det inte mkt som skiljer i totalcop för varmvattnet samtidigt som huset värms billigare, och huset står för merparten av energiåtgången så länge det inte är 2-3 tonåringar som duschar 2 ggr om dagen...
Dessutom mår vp myycket bättre.
« Senast ändrad: 16 februari 2015, 14:10:13 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Nu blir det intressant, för du tycker 50 grader är för mycket medan Thelemorf tycker det är "åt helsike för kallt".
Förklaringen är kanske att det är personligt vad man prioriterar, t ex att minska skållningsrisken, eller att minska legionellarisken, eller att lätt kunna skölja ur med hett vatten, eller att vara ekonomisk genom att hålla låg temperatur. Fast egentligen är det ganska lätt, alla borde ha legionellasäker hög temperatur i beredaren, och därefter en blandningsventil som säkrar att temperaturen ut i kranarna är max 50 grader.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Och om man inte har någon beredare utan värmer momentant, så finns det ingen anledning att hålla 50 grader av hänsyn till legionella, eller hur? Vem duschar i 50-gradigt vatten utan att bränna sig?

Dessutom, den som har VVB bör värma till 60 då och då för att säkert avdöda eventuell legionella. Femtio räcker inte då.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Är det värt att fightas för låg temperatur till elementen... ?
« Svar #27 skrivet: 16 februari 2015, 15:24:07 »
Så fort temperaturen går över ca 45°C så börjar legionella bakterierna att dö och för att citera vad som står i säkervatten
Citera
De har svårt att överleva i vatten som konstant ligger över 50°C

Om jag inte minns fel så dör 90% av bakterierna på en minut om vattnet är 60°C
och 90% av bakterierna dör på under 10 sekunder om vattnet är 70°C

Vill också minnas att 90% av bakterierna dör på ca 20-30 minuter om vattnet är 50°C men minnet sviker mig.
Har dock skrivit om det tidigare så den som vill kan söka i forumet.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
SV: Är det värt att fightas för låg temperatur till elementen... ?
« Svar #28 skrivet: 16 februari 2015, 16:00:52 »
Nibe skriver:

Legionellabakterier finns naturligt i vatten och kan, om man blir smittad, leda till Legionärssjuka som är en allvarlig form av lunginflammation. Bakterierna är vilande, det vill säga förökar sig inte vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan 20 °C - 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Genom att höja varmvattentemperaturen över 45 °C tar man död på bakterierna.

Vid 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna, vid 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.


http://www.nibe.se/Produkter/FAQ-bas/Legionella-vad-ar-det-Hur-gor-jag-for-att-undvika-det/

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag litar hellre på Socialstyrelsen än på de som säljer VVB:

"Temperaturhöjning:
Fördelen med att höja temperaturen i vattenledningssystemet är att
även de legionellabakterier som lever i biofilmer och inuti amöbor avdödas. Tempera4
turhöjning kan användas både som akutåtgärd för att sanera ett legionellahaltigt vatten
och som långsiktig preventiv åtgärd. Som akutåtgärd rekommenderas en temperaturhöjning
i varmvattenberedare till minst 70 °C (gärna högre) med spolning av alla
tappställen i minst tio minuter med 60-gradigt varmvatten eller varmare. Som preventiv
åtgärd rekommenderas 60 °C i varmvattenberedaren och en temperatur av lägst 50 °C
på alla tappställen. Temperaturen i varmvattenberedaren bör hållas kontinuerlig.
Sänkning av temperaturen under vissa tider t ex helger kan medföra att
legionellabakterier tillväxer. I stora vattenbehållare kan det vara nödvändigt att installera
någon form av cirkulation av vattnet för att undvika skiktning. Skiktningen kan
annars medföra att en del av vattnet i behållaren inte håller tillräckligt hög temperatur
för att undvika tillväxt av legionellabakterier."

En stor VVB med 50 grader har ju inte alltid 50 grader i hela tanken. Det betyder att det kan leva legionellabakterier i biofilmen i botten och man bör då se till att värma rejält ibland så även dessa dör. Man anser att slingberedare har så lite vatten stillastående och bara under kort tid, några timmar, att legionella inte är ett problem där.

Men av någon anledning brukar de som har VVB ofta argumentera för att även vi med slingberedare ska höja temperaturen i våra system, fast det inte behövs. ;)
« Senast ändrad: 16 februari 2015, 16:16:50 av lunk Umeå »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!