Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Inställning efter dränering av CTC Eco Air
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
...
10
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Inställning efter dränering av CTC Eco Air (läst 48674 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Julia
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Julia
SV: Inställning efter dränering av CTC Eco Air
«
Svar #45 skrivet:
26 december 2014, 12:46:17 »
Citera
Tack för era svar!
Nu provar vi detta och hoppas på att det blir varmt
Elpatronen är nu på 6kw och pannan är höjd till 50.
Erp: Jag skall läsa ditt inlägg!
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #46 skrivet:
26 december 2014, 13:05:42 »
Citera
Det spelar ingen roll vilken temperatur du sätter på elpatronen i övre pannan när det gäller värmen. Elpatronen värmer alltid övre pannan 7 till 10 grader över framledningens börvärde, det inställda värdet har bara betydelse för varmvattnet.
Här kan du läsa hur pumpen funkar:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå, Västerbotten
Antal inlägg: 2503
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #47 skrivet:
26 december 2014, 13:53:46 »
Citera
Du skriver att du ökat vattencirkulationen. Vilken av pumparna menar du? Om du ökar laddpumpen så minskar du VPns möjligheter att värma vattnet i tanken, så den ska du
inte
öka farten på. Om du ökar farten på radiatorpumpen så får du visserligen ut mer värme ur radiatorerna, men du ökar samtidigt omrörningen i tanken, och det ökar risken för att VPn ska stanna pga för hög VPin.
En EcoAir stannar normalt när VPin är 48 grader, men när temperaturen sjunker så sjunker också den VPin som stoppar VPn. Vid -6 stannar EcoAir vid VPin=46 grader. Har du tittat på gångtiderna? Det som kan hända är att VPn lyckas värma vattnet i tanken så pass att den stannar pga för hög VPin. Sen har du 10 min startfördröjning innan den får starta igen. Under tiden sjunker temperaturen i tanken och så får VPn börja om från början igen för att få upp värmen.
En annan detalj att titta på är din shuntfördröjning. Om jag minns rätt så står den på 180, dvs 3 timmar. Shuntfördröjningen bestämmer hur länge shunten måste vänta innan den får ta varmt vatten från övre tanken och alltså få hjälp av elpatronen att fixa värmen i huset. Det funkar så att när framledningen inte längre når upp till börvärdet så börjar systemet räkna ner och i ditt fall måste den alltså vänta i tre timmar. Sen öppnar den mot övre tanken och fyller på framledningen med vatten från övre tanken. När framledningen når börvärdet igen så vrids sakta shunten tillbaka, och om den då når läget rakt upp, att inget vatten tas från övre pannan, så nollställs räkneverket igen och om VPn får problem att hålla värmen så måste shunten vänta i tre timmar igen innan den får öppna mot övre tanken.
I ditt läge hade jag minskat shuntfördröjningen till max 120 min, eller rentav bara 90, för att vara säker på att elpatronen verkligen får hjälpa till.
Sen måste du hålla koll på framledningen, jämföra med diagrammet över arbetsområdet i manualen, och antagligen höja Min utetemp i Avancerade menyn. Systemet vill ha hög framledning nu, eftersom det är så stor skillnad mellan den temp du ställt in (21) och den som innegivaren läser av. Vid -6 stannar ju VPn vid VPin=46 och om du tittar på VPin/ut så ser du att just nu värmer VPn bara 3 grader, så den kan inte leverera mer än ca 49 grader, sen stannar den eftersom VPin då är 46.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #48 skrivet:
26 december 2014, 17:56:44 »
Citera
Är hemma igen!
Tack för era inlägg!
Temperaturen var uppe i 18.9 (21)
Har nu ändrat shuntfördröjningen till 90 och ökat effekten till 6kw.
Fick även felmeddelanden efter detta "högt eluttag" med allt från 14-20A
Jag ökade cirkulationspumpen som sitter där nere under tanken till II igen förut men innan jag åkte idag satte jag tillbaka till läge I.
Jag undrar angående radioatorpumpen. Är det den gröna klumpen med 3 steg som sitter ovanför pannan till vänster. Den står på läge III och har aldrig blivit ändrad, menar du att jag skall sänka denna för att undvika omrörningen i tanken.
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #49 skrivet:
26 december 2014, 18:37:09 »
Citera
Det är inget felmeddelande utan en ren information. När man installerar EcoEl ska man montera effektbgränsare i elcentralen, dvs det är en inkoppling som gör att EcoEl kan läsa av strömuttaget och begränsa elpatronerna så att inte säkringarna går.
Minns jag rätt att ni bara har 16A huvudsäkring? Det är i minsta laget om man ska klara värmen med bara elpatroner när det blir riktigt kallt...
Cirkpumpen under tanken är laddpumpen, alltså den som sköter cirkulationen ut till VPn och "laddar" tanken med värme.
Radiatorpumpen är den som sköter cirkulationen ut till radiatorerna och den följer inte med EcoEl utan installeras av rörmokaren. Om den går för fort så rörs tanken om och då blir det svårare för EcoAir att arbeta. Då sjunker temperaturen på radiatorslingan väldigt lite, vilket iofs gör att man får ut mer värme ur radiatorerna, men också att man förlorar skiktningen i tanken.
Systemet är ju tänkt att fungera så att VPn matas med kallt vatten från nedre delen av tanken, som värms 5-6 grader och sen kommer tillbaka in i toppen av tanken. Radiatorslingan tar sitt varma vatten från toppen av tanken och returnerar i nedre delen, där det tas upp av VPslingan, osv.
Om du har hög fart på radiatorpumpen så kommer vatnnet röras om så att du har väldigt lite skillnad mellan övre och nedre delen av tanken (nedre tanken, hela tiden). Detta spelar ingen roll så länge det är någorlunda varmt ute, men när temperaturen sjunker och temperaturen i tanken börjar närma sig gränsen för vad VPn accepterar som VPin så kan omrörningen ställa till problem.
Du hamnar då i ett läge där det bara skiljer några få grader på framledning och radiatorretur, och i tanken mixas detta ytterligare, så när VPn höjt temperaturen några grader så stannar den pga för hög VPin. Eftersom det är minusgrader ute så fortsätter laddpumpen att gå och flyttar då kallare vatten från botten till toppen av tanken, framledningen sjunker, shuntfördröjningen räknar ner, elpatronen hjälper till att värma framledningen, som rörs om i tanken så att när VPn försöker starta så är VPin nästan direkt för hög, så VPn stoppar igen, osv.
Det man måste göra (även om det inte är så kul) är att hålla koll på vad som händer i tanken, hur temperaturen ändras, hur VPn jobbar, osv.
För egen del har jag ändrat start/stoppdiffen från 5 till 7 grader, vilket gör att VPn nästan aldrig lyckas nå börvärdet vintertid. Varje gång den avfrostar så sjunker ju temperaturen lite och då får den börja om. På så vis undviker jag att den stannar och står still pga startfördröjning. Trots att jag har en EcoAir PolarEdition, som ska kunna gå ner till -20, så måste jag ha Min utetemp på -9. Blir det kallare så är framledningen så varm att radiatoreturen blir så varm att Vpn stoppar pga för hög VPin, och då blir det kallt i huset.
Hur mpnga starter och hur mycket gångtid har du haft senaste dygnet?
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #50 skrivet:
26 december 2014, 19:26:24 »
Citera
Oj! Detta med värmepumpar är verkligen en hel vetenskap
Är verkligen tacksam för all hjälp!
Bifogar mina värden samt bild på vad jag tror är radiatorpumpen (stämmer detta? Står som sagt i läge III, skall jag sänka?)
Värdena går åt rätt håll i varje fall
Jag har 20A i huvudsäkring.
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #51 skrivet:
26 december 2014, 20:01:59 »
Citera
Jag skulle testa att sänka åtminstone ett steg.
Vi har ju ett ganska stort hus i två plan, och vi klarar oss på steg I, utom när det blir 25-30 minus. Då drar jag på radiatorpumpen på maxfart för att kräma ur all värme som går ur radiatorerna, men då går ju liks bara elpatronerna.
Om du har 20A så borde du inte drabbas av högt strömurtag, såvida du inte har en massa annan elintensiv utrustning igång.
Loggat
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #52 skrivet:
27 december 2014, 11:17:51 »
Citera
Hej igen
Har nu kört på läge II på radiatorpumpen sedan igår och kollade temperaturen i huset nu på morgonen.
Den har kommit upp i 20 (21) och det känns inte längre svinkallt i huset även om man skulle vilja att pumpen når 21.
Det har även blivit mildare ute, så egentligen kanske det är anledningen till att det blivit varmare inomhus.
Jag funderar på att testa att öka huskurvan till 55. Den klarar ju inte att nå börvärdet trots att det är plusgrader ute. Vad tror ni? Är det värt att testa?
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #53 skrivet:
27 december 2014, 11:29:55 »
Citera
Gör inte för stora ändringar på en gång. Inte mer än 2-3 grader åtmgången på huskurvan.
Loggat
Julia
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Julia
«
Svar #54 skrivet:
27 december 2014, 11:50:15 »
Citera
Vågar man sig på att prova då? Skulle du höjt?
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #55 skrivet:
27 december 2014, 11:54:40 »
Citera
Ja varför inte? Om du väljer för hög huskurva kan det bli för varmt inne och med för låg för kallt. Nåt annat kan ju inte hända.
Jag rattade rätt mycket första året för att hitta rätt. Men även nu händer det att jag måste justera en aning, som när julgäster rattar på termostaterna på övervåningen så flödet ändras och temperaturen på övervåningen ändras. Det påverkar köket, som är vår kritiska punkt.
Loggat
lödläckan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 393
Karma +1/-0
lödläckan
«
Svar #56 skrivet:
27 december 2014, 13:25:55 »
Citera
du är ju nyinflyttad i huset. föregående vinter bodde du där då? och i så fall hur var det med värmen? radiatorsystemet är gjort för högtemp(ved eller olja) och då blir det svårt att uppnå termisk cirkulation på luften i bostadsutrymmet med den lite svalare Vp-temperaturen, radiatorerna får släppa igenom för mycket vatten så ecoelens retur blir för varm. prova att sätta en kalluftsfläkt som blåser på radiator i utrymme som känns för kallt för att därmed sänka returtemperaturen till ecoelen och sänk vattenflödet i utrymme som inte används. har du kollat något mera på rörinkopplingen? läge 1 på laddpumpen verkar lågt. läge 2 brukar vara det som ger 6-7 grader om det inte är korta rör mellan ecoel och Vp.
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #57 skrivet:
27 december 2014, 14:14:08 »
Citera
Julia har redan kollat hur laddpumpens fart påverkar diffen in/ut och sett att läge I ger rätt diff. Dessutom, låg fart på laddpumpen sänker inte temperaturen inomhus. Eller hur?
Loggat
lödläckan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 393
Karma +1/-0
lödläckan
«
Svar #58 skrivet:
27 december 2014, 14:20:31 »
Citera
påstått det??
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #59 skrivet:
27 december 2014, 14:25:42 »
Citera
Det kändes inte som om dina förslag byggde på det Julia hittills rapporterat om hur det går. Hon har exv berättat att dom bodde i huset förra vintern. Att laddpumpen stod i läge III och att hon gradvis sänkt till II och sen till I.
Den senaste frågan gällde bara hur mycket man törs ändra huskurvan.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
...
10
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Inställning efter dränering av CTC Eco Air
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1142
dolda: 1
användare: 8
Användare online
:
Johnlennonx
EvertL
Börje__
Thompa71
Rickard
rocas
HBerggren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info