0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
5 V finns alldeles säkert på korten i pumpen, och om inte annat så i USB-kontakten, men osäkert om det går att plocka ut så mycket som 2 A. Något hundratal mA är nog inga problem däremot, men som sagt...
En lösning annars är kanske att låta montera ett vanligt uttag för 230 V på utsidan av pumpen, eller möjligtvis inuti. Det finns både fas(er), nolla och jord lätt åtkomliga på en plint invändigt.
Sätt i en extra säkring i pumpen och koppla in en strömförsörjning (sladdansluten) till den, det är inga som helst problem.
Sätt in ett eluttag i pannrummet uttag är aldrig fel att ha.
Vad man kan och vad man får är ganska sällan samma sak...men snälla, gör inte den här tråden till en diskussion om elmoral. Jag känner väl till reglerna som el-lobbyn lyckats få till här i Sverige, så det behöver inte diskuteras här. Att koppla in en strömförsörjning till en Raspberry är för mig inte samma sak som att montera ett fast eluttag på väggen i pannrummet...
Öppnar man fronten på pumpen så finns det en skena där dom interna säkringarna sitter. Där kan du sätta en säkring för just strömförsörjningen så slipper du blanda in pumpens egna manöversäkring, finns det plats kan du även sätta ett uttag på dinskenan där säkringarna sitter. Det förutsätter naturligtvis att du är lite "bevandrad" när det gäller elinstallationer, eller att du tar dit din elektrikerkompis så fixar han det på en halvtimme. Det ha ev. ska ha med sig är ett uttag för dinmontage, en automatsäkring 10 A, lite tråd, ev en bit dinskena om den befintliga blir för kort. Jag har tyvärr ingen minesbild av hur mycket plats det finns ledigt på den bef. skenan.