Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VVS för nybörjare  (läst 175266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVS för nybörjare
« Svar #270 skrivet: 21 juni 2016, 09:25:46 »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #271 skrivet: 21 juni 2016, 12:57:16 »
Kanon!
Ska youtube:a lite videos hur man använder verktyget, sen blir det till att införskaffa det.

Tackar för tipsen!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVS för nybörjare
« Svar #272 skrivet: 21 juni 2016, 13:20:05 »
Det är i princip bara att lägga kabeln över spåret och trycka ner den med verktyget. Testa verktyget först så att det passar och är vänt åt rätt håll...
Tänk på att kablarna i varje par skall vara lika långa och att inte tvinna upp dom för långt (max 1/2 tum eller nåt sånt om jag inte minns fel...).

Edit: Här är en ganska bra intruktion https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/fast-installation-av-natverksuttag
« Senast ändrad: 21 juni 2016, 13:22:57 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #273 skrivet: 21 juni 2016, 22:07:36 »
Grymt bra inputs och snabba svar. Credd till alla er som svarat!
Då kan jag komma vidare gällande nätverkskabeln.  tummenupp

Passar på slänga in en ytterligare elfråga:
I ett av rummen i lägenheten (ej aktuellt för den el-entreprenad jag diskuterade ovanför) ska vi tapetsera i helgen.
Eluttag och strömställare är gamla, fula och slitna. Petskydden fungerar dåligt och det är svårt få in elkontakten så vi ska byta både strömställaren och eluttaget.

Som framgår av bilden så är det ojordat.
-Gul och svart kabel ansluter till strömställaren
-Vit (nolla?) och svart kabel till eluttaget.
När jag läste elkraftteknik fick vi lära oss att de gamla färgkoderna (ex. vit part vanligen fasledare och svart part neutrallerade på 70-talet).. ej är pålitlig. Därför som jag frågar.

Nu till frågorna:
1) I fallet med strömställaren;..om jag inte är helt ute och cyklar är den gula tråden tändtråd och den svarta fas(?) dontknow
När jag monterar in ny strömställare, spelar det då någon roll vilken jag sätter som Fas/Nolla?

1b) Samma fråga som ovan fast för eluttagen... är det vit som skall sättas som nolla? eller spelar det någon roll(?)

2) Eftersom det är ojordat i rummet, vill jag minnas jag läst att jag då måste sätta ojordade uttag. (Dvs. jag kan ej förbereda och sätta jordade uttag i det fall vi vill avser dra jord längre fram) ???

3) Vad är det för grejer jag behöver?
Uttagsdosan som sitter i väggen är väl av standardmått(?) Mätte upp den till lite över 6cm. Tänkte mest att om jag köper en strömställare samt 2 ojordade uttag så skall de passa in i väggdosan Sc:,h


« Senast ändrad: 21 juni 2016, 22:27:02 av villvetamer »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS för nybörjare
« Svar #274 skrivet: 21 juni 2016, 22:26:26 »
Eftersom rummet är ojordat måste du använda ojordade uttag.
På uttag spelar det ingen roll på vilken anslutning du lägger nolla och fas.
På brytaren brukar man sätta fasen på L eller P och tändtråd på pil ut men det spelar ingen roll om det handlar om en enpolig brytare.
Jag skulle köpa ELKO Rs uttag och brytare, brytaren heter enpolig/trapp och vägguttag ELKO Rs.
Och dosorna har standardmått, är fästskruvarna i dosorna dåliga kan man använda "dosclips" som är en fjädrande plåtbit som man knackar fast på dosan och sedan kan man skruva fast apparaterna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #275 skrivet: 21 juni 2016, 22:28:59 »
Tack och bock för det snabba svaret Kocken!
Kan man köpa Elkos produkter på någon av våra större byggvarunandlar med så kort varsel?
Vill gärna fixa uttagen när vi renoverar rummet i helgen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS för nybörjare
« Svar #276 skrivet: 21 juni 2016, 22:30:09 »
Jula har men i övrigt vet jag inte då jag gör mina inköp på andra ställen  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2716
  • Karma +6/-1
SV: VVS för nybörjare
« Svar #277 skrivet: 21 juni 2016, 22:31:26 »
1)
Eftersom svart förekommer både vid strömbrytaren och vägguttaget så är det stor sannolikhet att din elinstallation är gjord med svart fas, vit nolla och diverse färger som tändtråd.  Om installationen är gjord mellan ungefär 1963 och 1970 så var det ganska allmängiltiga standardfärger i Sverige, före 1963 fanns det inga nationella bestämmelser - på vissa håll gjorde elektrikerna som de ville och på andra håll hade t ex det kommunala elverket lokala bestämmelser.
Om en anslutning på strömställaren är märkt med P, så är det brukligt att man ansluter fas dit och tändtråden till den omärkta anslutningen. I praktiken spelar det dock ingen roll så länge man inte ska göra en trappkoppling eller liknande.
I vägguttag är det brukligt att man lägger fas till vänster och nolla till höger om uttaget sitter med hylsorna bredvid varandra. (annars fas upptill, nolla nedtill).
Moderna lamputtag är märkta med L för fas och N för nolla.

2)
Gamla ojordade vägguttag går bra att byta mot nya ojordade. Om du sätter dit jordade vägguttag, så SKALL skyddsjorden anslutas på korrekt sätt, och i så fall bör man ersätta samtliga äldre uttag i rummet med antingen jordade uttag eller sådana där bara "platta" klass II -stickproppar passar. Dagens föreskrifter tycker inte om att man blandar jordat och ojordat i samma rum.

3)
Ja, det är samma standardmått som idag på de gamla apparatdosorna, så nya apparater passar utan vidare. Däremot kan det vara viss förbistring när det gäller kopplingsdosor och takdosor, moderna sådana har större diameter medan man förr använde vanliga apparatdosor även för andra ändamål.
Moderna infällda lamputtag har ofta avlånga skruvhål för att kunna fästas i dosor med olika diametrar.
Jag har också stött på enstaka kopplingsdosor (troligen från tidigt 70-tal) med en diameter nånstans mellan apparatdosa och modern kopplingsdosa.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS för nybörjare
« Svar #278 skrivet: 21 juni 2016, 22:52:42 »
Som tillägg till så SKALL alla uttag jordas, även lamputtagen om man jordar ett uttag i rummet. För som sagt det är INTE tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag om det inte gäller eurouttag som kan användas för att strömförsörja apparater som är dubbelisolerade och därmed inte får skyddsjordas.
Kan ju även förtydliga vart man brukar ansluta fasen i brytare på P (som torbjörn skriver) eller på L eller på "pil in"
Och jag måste protestera mot påståendet att man lägger fas till vänster och nolla till höger, I Sverige finns det inte någon sådan "praxis" däremot i vissa andra länder.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4440
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: VVS för nybörjare
« Svar #279 skrivet: 21 juni 2016, 23:07:13 »
Lånar tråden lite eftersom min fråga känns lite relaterad.

Jag letar just nu efter jordade lamputtag med lös 1/4" krok som får plats i riktigt gamla dosor. De verkar vara ca 55 mm, och jag har köpt ett gäng Schneider lock/uttag med lös krok som tyvärr har snabbfästen för kablarna och de bygger över 60 mm, så de får inte plats.

I dagsläget är det ojordat med lösa sladduttag, men jag konverterar hela huset till jordat och skulle vilja slippa de lösa uttagen.

Tips mottages tacksamt. Jag har sett att Gelia har några med lös krok, men baksidan visas ju aldrig upp, tyvärr.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVS för nybörjare
« Svar #280 skrivet: 22 juni 2016, 08:49:47 »
1)
Eftersom svart förekommer både vid strömbrytaren och vägguttaget så är det stor sannolikhet att din elinstallation är gjord med svart fas, vit nolla och diverse färger som tändtråd.  Om installationen är gjord mellan ungefär 1963 och 1970 så var det ganska allmängiltiga standardfärger i Sverige, före 1963 fanns det inga nationella bestämmelser - på vissa håll gjorde elektrikerna som de ville och på andra håll hade t ex det kommunala elverket lokala bestämmelser.

Är det inte tvärtom? I mitt hus är/var den mesta elen från 1968 med vit fas, svart nolla och röd skyddsjord.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4440
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: VVS för nybörjare
« Svar #281 skrivet: 22 juni 2016, 09:06:32 »
Så är det i stugan, där elen är från 1969.

Det har väl förekommit trappkopplingar där man bryter nollan i stället för fas, även kallad Uppsalakoppling, där kan jag tänka mig att det varit både svart och vit tråd till brytarna.

http://fluxio.se/forum/elinstallationer/3322-haelsingborgskoppling.html#3350
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2716
  • Karma +6/-1
SV: VVS för nybörjare
« Svar #282 skrivet: 22 juni 2016, 09:57:48 »
Är det inte tvärtom? I mitt hus är/var den mesta elen från 1968 med vit fas, svart nolla och röd skyddsjord.

Det var tvärt om, dvs svart nolla och vit fas, enligt en del lokala bestämmelser en gång i tiden (bl a i Uppsala). Och man tog kanske inte så hårt på det där med ledarfärger, många elektriker fortsatte koppla som de var vana.
I mitt föräldrahem - hus i Sundsvall byggt 1963 - är det vit nolla och svart fas. Det ser likadant ut i åtminstone de äldsta HSB-husen i Bosvedjan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #283 skrivet: 22 juni 2016, 12:46:25 »
Tack för inlägget och klargörandena Torbjörn!

Jag öppnade locket till kopplingsdosan i det aktuella rummet. Där finns jord förberett (vill minnas säljaren nämnde detta i samband med köpet). "Sockerbiten" ser även ut att vara av nyare modell och vad jag tolkat det som är det utbytt neutralledare (blå) som kopplar mot den vita kabeln (dvs. den förra ägaren bytte även ut befintlig neutralledare från kopplingsdosan och elskåpet i samband med att jord drogs in till kopplingsdosan.

Jag är med på ert resonemang om att alla komponeneter (vägguttag och taklampan) måste jordas.
Jag tänkte utnyttja denna förberedda jord och satsa på jordade uttag till både lampauttag i taket samt de 2st vägguttagen.

1. Räcker det att säkerställa att jord är jord okulärt (dvs. följa jordledningen bakåt i systemet via kopplingsdosor och till elcentralen)
samt mäta spänningen mellan jord och nolla och konstatera att det ej finns någon spänning Sc:,h
Eller behöver man göra någon mer djupgående analys?

2. Bör jag i samma veva byta övriga kablar eller kan jag köra på befintliga (Dvs. bara lägga till jord)
Det verkar vara MK kablar (möjligen FK).

3. OM byta av bef-ledare; Vilka färger bör jag välja?
I min elkraftteknikbok från 2013 är det följande färgkoder som gäller, men jag tänkte det är bäst fråga experterna a:gl
Brun = fas (eftersom det endast är 1 fas)
Blå = nolla
Orange = tändtråd
« Senast ändrad: 22 juni 2016, 13:33:49 av villvetamer »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVS för nybörjare
« Svar #284 skrivet: 22 juni 2016, 13:34:34 »
Det var tvärt om, dvs svart nolla och vit fas, enligt en del lokala bestämmelser en gång i tiden (bl a i Uppsala). Och man tog kanske inte så hårt på det där med ledarfärger, många elektriker fortsatte koppla som de var vana.
I mitt föräldrahem - hus i Sundsvall byggt 1963 - är det vit nolla och svart fas. Det ser likadant ut i åtminstone de äldsta HSB-husen i Bosvedjan.

Ja, det är väl väldigt lokala variationer när det är tvärtom i grannkommunen...  :)


3. OM byta av bef-ledare; Vilka färger bör jag välja?
I min elkraftteknikbok från 2013 är det följande färgkoder som gäller, men jag tänkte det är bäst fråga experterna a:gl
Brun = fas (eftersom det endast är 1 fas)
Blå = nolla
Orange = tändtråd

Tändtråden kan ha nästan vilken färg som helst såom inte går att förväxla med fas, nolla eller skyddsjord. Det finns väl nån standardiserad ordning man skall använda färgerna i om man använder flera för att inte förväxla dom med varandra. Orange brukar väl användas till andra saker, typ larm/branddetektorer och matning från reservkraft, så den färgen kanske man skall undvika? Vad jag har sett brukar man köra med vit eller grå, men jag har inte varit och tittat på några installationer som är nyare än ca 10 år och min utbildning är 20 år gammal vid det här laget...
« Senast ändrad: 22 juni 2016, 13:37:16 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!