0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1)Eftersom svart förekommer både vid strömbrytaren och vägguttaget så är det stor sannolikhet att din elinstallation är gjord med svart fas, vit nolla och diverse färger som tändtråd. Om installationen är gjord mellan ungefär 1963 och 1970 så var det ganska allmängiltiga standardfärger i Sverige, före 1963 fanns det inga nationella bestämmelser - på vissa håll gjorde elektrikerna som de ville och på andra håll hade t ex det kommunala elverket lokala bestämmelser.
Är det inte tvärtom? I mitt hus är/var den mesta elen från 1968 med vit fas, svart nolla och röd skyddsjord.
Det var tvärt om, dvs svart nolla och vit fas, enligt en del lokala bestämmelser en gång i tiden (bl a i Uppsala). Och man tog kanske inte så hårt på det där med ledarfärger, många elektriker fortsatte koppla som de var vana.I mitt föräldrahem - hus i Sundsvall byggt 1963 - är det vit nolla och svart fas. Det ser likadant ut i åtminstone de äldsta HSB-husen i Bosvedjan.
3. OM byta av bef-ledare; Vilka färger bör jag välja?I min elkraftteknikbok från 2013 är det följande färgkoder som gäller, men jag tänkte det är bäst fråga experterna Brun = fas (eftersom det endast är 1 fas)Blå = nollaOrange = tändtråd