Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?  (läst 42799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #45 skrivet: 07 november 2014, 14:45:06 »
För att få bästa skiktningen i tankarna ska dom gå så sakta som är praktiskt möjligt. Men inte så sakta att pannan börjar koka, men nästan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #46 skrivet: 07 november 2014, 16:40:24 »
Den ena cp sköter laddningen av tanken den andra laddar tillbaka till pannan den som laddar tanken bör du kunna ha lite högre hastighet på om det behövs och ändå få bra skiktning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #47 skrivet: 07 november 2014, 17:10:28 »
OKej, då vet jag det. Ska ändra hastigheten på pumparna.

Nu till ytterligare en fråga.... Sc:,h

Imorse stängde jag av laddomaten, och idag när jag kom hem var pannan 20 grader (imorse ca 70 grader) men tankarna var fortfarande ca 65-70 grader.
DOCK var huset kallt och alla elementen iskalla. CP till radiatorerna har inte stängts av. Stängde BARA av till laddomaten.
Satte igång laddomaten igen och den började genast att ladda över värme till pannan och vips så blev elementen varma.
AlltsÃ¥ kan tydligen bara varmvattet komma ifrÃ¥n panntanken.  Sc:,h

SÃ¥ skulle jag fixa en termostat som stannar laddomaten när elden slocknat skulle det ju aldrig vara varmt i huset, förutom när jag eldar..  Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #48 skrivet: 07 november 2014, 17:50:54 »
Om du har vilket jag antar vv beredare och shunt på pannan ska laddomaten gå hela tiden eller rättare sagt den styrs av temperaturen i tanken resp pannan. När du eldar laddar den från pannan till acktanken när du eldat klart ska den ladda tillbaka med hjälp av den andra cp som sitter på laddomaten. Du bör ställa så du har så låg temp som möjligt på pannan gissningsvis 60 grader då minimerar du förlusterna från pannan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #49 skrivet: 07 november 2014, 17:56:59 »
Du bör även ha en dragregulator som stänger dragluckan när det har brunnit ut. Det finns en typ där "kedjan" sitter fast i "armen" med hjälp av en magnet, när elden slocknat och armen vill öppna spjället mer släpper magneten. Det finns även  en typ där man har en rökgastermostat som styr en elektromagnet som släpper kedjan om rökgaserna blir för kalla.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #50 skrivet: 08 november 2014, 12:03:27 »
Stäng inte av laddomaten. Låt den pump som laddar tillbaka till pannan stå lågt så den laddar tillbaka sakta. Låt pumpen som laddar ack stå på mellan för att "pannan ska hinna med". Stäng spjället när pannan brunnit klart
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #51 skrivet: 08 november 2014, 16:55:40 »
Mycket tacksam för era svar!  tummenupp

Jag har en 90L tank i pannan och har en elektrisk shunt. Den heter EVR shuntreglersystem.

Menar smurfen att jag ska ställa laddomaten på så låg temp som möjligt?

Dragregulator...det sitter en "vipplucka" på röret för röken som vippar lite vid eldning men stängs när det släcks.
Men har ingen kedja alls eller lucka på nedre luckan.

Ska inte stänga av laddomaten mer. Även om ni tidigare sa/skrev att laddomaten ska sluta ladda när elden slocknat.
Ska kolla vilken CP som laddar respektive "urladdar" ställa därefter.

mvh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #52 skrivet: 08 november 2014, 17:06:29 »
Efter avslutad eldning bör pannan hållas vid så låg temp som möjligt eftersom du troligtvis har stora förluster där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #53 skrivet: 08 november 2014, 17:10:11 »
Ska inte stänga av laddomaten mer. Även om ni tidigare sa/skrev att laddomaten ska sluta ladda när elden slocknat.

Det jag tror menades var att laddomatens pump från pannan till ack ska stanna automatiskt. Pumpen till pannan från acktanken ska starta när brasan brunnit ut och temperaturen i pannan sjunker. Återladdning även kallnat.
 
Ta reda pÃ¥ vilken temp som pannan behöver för att fÃ¥ tillräckligt med varmvatten och värme till radiatorerna när pannan slocknat och Ã¥terladdning sker. Bör vara runt 55  °C men kan vara högre.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #54 skrivet: 11 november 2014, 19:28:38 »
Det är möjligt att det fungerar så på min panna som ni beskriver.

Känns fortfarande som något är vajsing, just nu misstänker jag själva veden.

Eldade igår och panntemp hade väl kommit upp till 75 grader när jag la in nästan fullt. Gick å la mig sen. På morgonen ca 7 h senare var pannan och tankarna på 50 grader. I toppen då. SÅ nu när jag kom hem var det 24 grader typ i pannan.

Veden jag eldar med är bland ved och har kontrollmätt och har som mest kommit upp till 12 % fukt. Men jag kan höra att veden "väser" typ låter "cccccccccc". Kan veden vara torr men ändå innehålla nån syra?

Veden är iaf stenhård. Är gran tall (mjukt) och sen mycket av det här hårda trät. Nu när jag lagt in mycket av det här hårda virket har det några ggr, varje eldning dött och slocknat. Varför vet jag inte. Förra veden jag fick hem var mer barr och den varken slocknade eller var svår att få fyr på.

Den ena typen ved har grov mörk bark är stenhård och är "mahognybrun", typ mellanbrun men även små inslag av rött, men tror inte det är asp. EK kanske? Det andra hårda är nästan helt vitt trä men är inte björk. Gick inte att klyva på "höjden" längs med fibrerna med släggyxa. Så jävligt hårt mao.
Jag kan ha fel dock.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #55 skrivet: 19 november 2014, 18:30:43 »
Jag har eldat allt möjligt  a:gl i min panna och aldrig haft problem att komma upp i temperatur. Vilka av vÃ¥ra förslag har du testat och uteslutit?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #56 skrivet: 19 november 2014, 19:55:19 »
Jag har eldat allt möjligt  a:gl i min panna och aldrig haft problem att komma upp i temperatur. Vilka av vÃ¥ra förslag har du testat och uteslutit?

Veden jag fick var al och asp, så inga bra träslag direkt. Självklart går det att elda med det men den är inte optimal.

Innan hade jag barr och björkved och kunde hyffsat lätt få pannan till 100 grader. Men inte med denna nya ved.

Har ställt om cp men ingen skillnad.

Har själv sotat ur hela pannan utan resultat. Rensat och skrapat alla väggar kanaler osv.

Har kollat så att spjället till den tryckande fläkten stänger och öppnar. Har även rengjort fläkten.

Har lagt till en rökgasturbulator då det satt 2/3. Ingen skillnad.

Har sett att det sitter en "spiralgivare" ovanför rökgasturbulatorerna. Men den styr kanske bara tryckfläkten.

Har ställt sekundärluften åt olika håll, men har dålig koll på vad som är vad. Till vänster är skalan högre och till höger är skalan lägre. Borde vara mer sekundärluft till vänster och viceversa lr?

Har en dragregulator som sitter på rökstosen ut från pannan in till murstocken. Den vippar och lever ibland och fastnar inte utan går lätt.

Har inte kollat på det här med varmvatten eller hur man ställer pannan "så lågt som möjligt".

Jag ställer bara ett vred framtill på pannan att fläkten ska blåsa så länge pannan inte nått 100 grader eller att rökgastempen stigit under en viss temp.

Om jag lyckas kan jag ladda upp kort på pannan sen.

mvh

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #57 skrivet: 19 november 2014, 22:20:34 »
DÃ¥ har du testat allt jag skulle testat. Jag har slut pÃ¥ förslag  :'(
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #58 skrivet: 20 november 2014, 07:51:09 »
Här kommer lite bilder.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #59 skrivet: 20 november 2014, 07:52:56 »
Mer bilder.  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!