Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?  (läst 42982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #60 skrivet: 25 november 2014, 21:32:50 »
Kommer lite sent in
Men är dina tankar parralellkopplade ?  Kanske din panna inte klarar att värme dom tillsammans .
Den är för klen , jag har en Focus  25 , 2 st  750L tankar ( det behövs inte större pÃ¥ mina bredgrader ) och den klarade inte att värma   upp tankarna paralellt , det kommer sÃ¥   mycket kallt vatten för pannan att värma sÃ¥ flödet genom pannan och laddomaten  blir sÃ¥ litet , ( du sänkte tempen pÃ¥ laddaren och det laddade lite fortare ) klart mera vatten lägre temp.
Nu kör jag en tank i taget , när den första är 80 i botten bryter en termostat , kopplar om till den andra , ( använder en gammal shuntmotor på en shuntventil ) Samt att jag inte behöver vara rädd för överkokning om jag eldar sent , den slår ju om vid hög temp i första tanken , till kallvatten i den andra. Tar ut värmen i serie .
För min egen del gillar jag inte laddomater  , gÃ¥r inte att ställa som man vill , och de reglerar som dom vill , jag har en 4 vägsshunt med styrning .
Ävensom en termostat på toppen av pannan inställd på 75 grader som startar pumpen. fungerar utmärkt .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #61 skrivet: 26 november 2014, 21:18:24 »
Den funktionen får du in du kopplar tankarna i serie men en panna på 25 kw ska inte ha några problem att ladda 2*750 liter via en vanlig laddomat 21.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #62 skrivet: 29 november 2014, 23:26:23 »
Med en panna på 18 kw tar det lååång tid att lada tankarna om man samtidigt tar ut värme.
Hade innan en panna med en medel effekt på 15 kw och då tog det 5 timmar att ladda 1000 liter när jag tog ut värme samtidigt.
Det svarta tjärliknade inne i ved utrymmet är helt normalt och inget som behöver tas bort och har inget med dålig förbränning att göra.
Något är fel kopplat i din panna om det blir kallt i huset om man inte laddar pannan med värme från tankarna eller så har den inbyggt vv beredare och då måste det vara så men det ger ofta ordentliga förluster.
In ryckningen kan bero på att du stänger av fläkten.
Det normala är att den ska vara på och att man öppnar bypass spjället.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #63 skrivet: 30 november 2014, 08:22:17 »
Nej fläkten ska inte vara på då kommer det att ryka in massor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #64 skrivet: 30 november 2014, 09:33:52 »
Ok.
En tryckande fläkt på den pannan med andra ord.
Då är det väl för dåligt drag i skorstenen då.
Ibland kan man minska problemen med att sätta 30 cm rör på toppen av skorstenen så man slipper turbulensen det blir precis i toppen på skorstenen eller så kan kanske en sån här https://www.soliduct.se/skorsten/skorstenshuvvindflojel/c-210_261.htm?gclid=Cj0KEQiAneujBRDcvL6f5uybhdABEiQA_ojMghxOhCNbgWmxfq0yx8zulrxjaCp04VBIlGivfMvYZO8aAtQr8P8HAQ minska problemen men prova med en bit rör först för det vet jag hjälpt många med inrycknings problem.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #65 skrivet: 01 december 2014, 19:23:31 »
Ja mina tankar är pararellkopplade, och i manualen för pannan står det att duopluscompact måste anslutas till minst 1000 L acctank. När jag nu fortfarande kör med olja funkar allt perfekt, typ.

Men jag tror jag kanske har luskat ut den största anledningen till allt elände.
Jag har ju haft stora bekymmer med min ved"leverantör".

Förra lasten jag fick hem sÃ¥ var det asp och al som VAR FÖR LÃ…NG OCH FUKTIG!!   :::_) fiR: knUp

Han sa det att veden legat under taken länge och var snustorr. Så godtrogen som man är trodde ju på det. Men FAN vad det var dålig fyr på det och som sagt så rök det bara och blev aldrig varmt.

Nu har jag tagit in ytterligare en kubik av just den veden och har kapat bort 2-3 cm på alla bitar samt klyvit den. Mätte 20-25% fukt vilket kanske är anledningen? Så ska torka den och hoppas på att han snart kommer å hämtar veden och samtidigt kommer med korrekt ved.

Kan en dålig skorstenshuv med stort hål i påverka negativt?
Ska alla rökgasturbulatorer vara i för att behålla värmen eller ska en eller flera bort så det blir drag i pannan?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #66 skrivet: 01 december 2014, 21:05:10 »
Ta bort turbulatorer tills du får fart på elden, förlusten genom skorstenen blir lite högre men du får bättre fart på elden. Hellre lite förluster och värme än inga förluster men utan värme.
Klyv veden och lägg inte in den för packat, i alla fall inte förrän du har fått ordentlig fart på brasan
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #67 skrivet: 02 december 2014, 05:23:07 »
20-25% fukthalt räknas som torr ved.
25% och neråt ska alla pannor klara.
Ofta när man får "torr" ved från vedhandlare ligger den runt 25% för det tar långtid att komma under det.
Dock är inte asp och al någon höjdar ved för den har riktigt dåligt energi innehåll.
Kan vara underkott på primär och sekundär luft som gör att den brinner dåligt för al och asp kräver mycket luft iom den är så porös.
Mängden turbolatorer ska du anpassa efter rökgas temperaturen så rökgaserna håller lagom temperatur.
Normalt är 180-220 grader ungefär.
Ligger själv på 200-250 fast jag kan ligga lägre men väljer ligga lite högre för jag eldar med allt möjligt i ved väg och aldrig samma trädslag hela tiden.
Ett hål i en skortens huv kan definitivt påverka draget negativt om blåsten trycker in luft i det.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #68 skrivet: 02 december 2014, 20:43:52 »
Jag har inga problem att ladda tankarna nu sen jag kopplade om till laddning av en tank i taget , men före blev flödet genom pannan så litet ( låg temp in ) att laddningen
tog väldigt lÃ¥ng tid , eldade mÃ¥nga timmar men det hände inte mycket  . Nu kommer tanken upp i temp snabbare genom att pannan fÃ¥r varmare vatten i en stigande skala , med pÃ¥följd att shunten öppnar mer och mer ,flödet ökar ( vid 70 pÃ¥ returen har jag  1800 liter genom pannan ,  är 30 liter/min , pumpen orkar inte mer  ) vid 35 grader är flödet 325 liter = 5,5 liter/min , tänk dÃ¥ att den gÃ¥r mot 1000 eller 1500 liter med avsvalning i tankarna  , det är tufft att koka vatten , att ladda bÃ¥da tar mig  ca 4,5  tim frÃ¥n 30 till 85 .
Det kostar ca 100- 125 kw att ladda upp  , tillsammans med uttag av värme till huset .  24 tim med uttag pÃ¥ 4 kw /tim , det är inte mycket när det blir kallt , hÃ¥ller det ett dygn .
Räkneex. 1 liter ( litergrad ) vatten värms 1 grad pÃ¥  1 tim är lika med 1,16 W  sÃ¥ ekvationen blir  1500lit X 50 grad ( tempdif )=75000 litergrader X 1,16 W = 87 kw + drift av huset
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #69 skrivet: 02 december 2014, 20:46:35 »
Tempen in ska laddamaten hålla rätt hög temp ut ur pannan då går det in kallare vatten till pannan. Funkar laddomaten dåligt blir det säkert som du skriver.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #70 skrivet: 02 december 2014, 21:09:15 »
hej smurfen
Jag har ungefär samma koppling som dig , HPD tankar med förvärmningsslinga för vvb , men jag har en termostat som startar en laddningspump
vid 70 tankretur och laddar upp min VVB 200lit till ca 80 ( rundgÃ¥ng pÃ¥ vv ) därefter stannar den , vvb  hÃ¥ller i ca  3- 4 dygn innan frugan morrar om kallt diskvatten , vi är bara 2 st .

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #71 skrivet: 02 december 2014, 21:48:36 »
Har aldrig fattat varför man ska ha en dyr laddomat med tvÃ¥ pumpar och konstiga termiska ventiler etc när det räcker att seriekoppla tvÃ¥ tankar och sätta en cp mellan botten pÃ¥ tank 1 och in i botten pÃ¥ pannan + en termostat pÃ¥ pannans överdel? Sedan stängde jag alltid av flödet genom pannan (shunten ska sitta pÃ¥ stigarledningen sÃ¥ vatten kan komma frÃ¥n toppen pÃ¥ tank 2 utan att gÃ¥ via pannan) när elden brunnit ut,  blir ju enorma skorstensförluster dygnet om annars!
« Senast ändrad: 02 december 2014, 21:50:23 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #72 skrivet: 02 december 2014, 23:05:20 »
OCH inte ha varmvattenberedaren inbyggd i pannan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #73 skrivet: 02 december 2014, 23:13:03 »
Varmvattenberedare i pannan fungerar utmärkt  tummenupp bara vid oljeeldning.  Jag har nyss bytt till riktig vedanläggning och njuter var enda dag. Tyvärr har krÃ¥korna flyttat frÃ¥n taket  a:gl
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #74 skrivet: 03 december 2014, 06:29:54 »
Har aldrig fattat varför man ska ha en dyr laddomat med tvÃ¥ pumpar och konstiga termiska ventiler etc när det räcker att seriekoppla tvÃ¥ tankar och sätta en cp mellan botten pÃ¥ tank 1 och in i botten pÃ¥ pannan + en termostat pÃ¥ pannans överdel? Sedan stängde jag alltid av flödet genom pannan (shunten ska sitta pÃ¥ stigarledningen sÃ¥ vatten kan komma frÃ¥n toppen pÃ¥ tank 2 utan att gÃ¥ via pannan) när elden brunnit ut,  blir ju enorma skorstensförluster dygnet om annars!
Du slipper att stänga kranar och får även viss självcirk vid strömavbrott hävdar dom med laddomat och en laddomat 21 var inte så dyr tror dom heter nått annat nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!