0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Om du har en filterball så är det väldigt enkelt att göra rent.Och kör den på auto men tycker du har för liten diff mellan fram och retur så något skumt verkar det vara men du kan utan problem höja returen till 53 °C(det är ett gammalt larm från villa pumparna dom större modellerna som skulle skydda kompressorn) för 44 °C är inte optimalt på din pump.Om du inte höjer returen från 44 så kommer den larma för hög retur.
Är det denna ? Den sitter uppe vid taket och jag tror den är på returen
Japp (hade du tur) Där har du smutsfiltret så stäng bara och ta bort den stora muttern och skulle du vara osäker så stäng av pumpen på huvudbrytaren.Skitiga smutsfilter och kärvande insatsventiler är vanligt att växelventilen kärvar fast.Ang växelventilen så sitter den uppe till vänster så följer du röret från cirkulationspumpen upp bakom displayen och här är det trångt så kommer du upp till växelventilen och om du känner så är det en liten spak som du ska kunna dra ner och den ska fjädra tillbaka utan att den ska kännas slapp.Till 100% så när man byter insatsventilen så är det repor på sidorna och därför är det bra om man gör rent smutsfiltret 1/år.Ditt värde på "hög retur är fel (44) och vet inte varför man ställt ner värdet men det blir tokigt för när din kompressor ska värma varmvatten så går din kompressor på max och den bryter när den uppnår maximalt arbetstryck och då hamnar din framledningstemperatur på 50-55 °C (brukar bli 53 °C beroende på vilken startemperatur du har inställt) och har du värde på 44 °C på returen så blir det för lågt och kompressorn stannar och du får en el-panna istället.För att öka på värdet så måste du gå in i service menyn och på din maskin måste du hålla in vänster OCH högerknappen samtidigt (det räcker inte att bara trycka in vänsterknappen) i cirka 5 sekunder och då växlar den meny till "servicemenyn" och pila ner till "värmepump" och gå in där så står det "hög retur" det värdet ökar du på till 55 °C och du ändrar inget i själva pumpen så den påverkas utan det är själva larmfunktionen som du höjer värdet så det är ingen fara för pumpen.
Nu på morgonen när jag klev upp. Så står den och blinkar igen. Motorsk utlöst. Nej jag hade inte bra tur, ang. bilden. Jag hade fått bra bilder att gå efter tidigare
Hej! Ajdå det var värre.Du känner ingen elektriker som skulle kunna komma och mäta lite.Tur menade jag att du inte hade det andra smutsfiltret så du måste tappa systemet.Innan du kontaktar en elektriker så skulle du kunna ta bort dom 4st toraxskruvarna som håller fast displayplåten så du kan se så att inte ställdonet på växelventilen har fastnat och det är därför det luktar bränt för att insatsventilen har fastnat och ställdonet (motorn) går trögt så det är därför ms-löser.Vi ska inte kasta in handduken än att kompressorn har gett upp men det vore läge att undersöka om du eller tidigare ägaren tog den 10-åriga tilläggsförsäkringen på kompressorn som var poppis men sådan tur har du väl inte
Hej Är det en Diplomat duo du har?Då sitter den bakom kompressorn.Så här ser växelventilen ut.Att den tappar temp på varmvatten verkar som den inte är i ändläge så förhoppningsvis så är det därför den löser på ms.
Nej ingen duo vad jag vet diplomat d8.Har nu gjort rent filtret och höjt temp. Enligt ovan goda råd.Ändläge, är det högst upp eller längst ner på spaken på sidan?Jag kan inte rubba den trots att jag brutit strömmen, men när jag drar ur kontakten till den åker den tillbaka i övre läget ( mot toppen på locket)
Okej skit nu ser jag bilden och ser att du har den italienska modellen.Tyvärr är det inget vidare med den modellen och den krånglar som tusan men du kanske har klarat dig bra för dom brukar spricka dom där och helst bytas ut mot en vridande som heter LK 525 och vi tar 1200 inkl moms komplett med ventil och motor som passar på din maskin.PS Det är rätt stor risk att ställdonet har gått sönder för dom brukar kunna gå söder lätt om insatsventilen kärvar på dom italienska modellerna.Misstänker att det var därför det luktade bränt och ms löste.
Som jag skrev tidigare så satt armen fast trots att jag bröt strömmen men när jag drog ur kontakten till ventilen så gick den tillbaka. Gjorde det några gånger och efter det så körde jag igång vp och då när den började producera vv så blev inte den övre circ.pumpen varm och den snurrade på som den skulle märkte jag. Tidigare stod den still. Och det var väl därför det blev varm. Återstår att se hur det ser ut i morgon.
Japp nu återstår det att se om motorn är hel och om du kan eller har gjort så försök smörj axeln på insatsventilen så den inte kärvar fast.Du kan ju köra den från manuell test upp och ner så du hör att den inte går trögt.Om du misstänker att den fortfarande kärvar så kan du byta insatsventilen som kostar ca 300 kr inkl moms och är enkel att byta.Problemet är att när den ställer sig i läge värmestopp och öppen mot vvb när temperaturen är över 17 °C under en längre tid och sedan på kvällen/natten så börjar den producera värme så är ju tanken att ställdonet ska gå upp i ändläge och insatsventilen ska följa med upp självfjädrande så det är ju inget som drar upp insatsventilen och det är därför många tycker att det är en felkonstruktion för småkärvar den lite så kan den ju inte följa med och till slut fastnar den med följd att när den ska börja producera varmvatten igen så trycker ställdonet på den fastnande insatsventilen och har man otur går motorn sönder.Men nu håller vi tummarna för att allt har löst sig dig.
Hej. Nu har den gått en kväll/natt på både vv+ värme utan några felkoder.Jag gjorde rent filtret på returen från elementen (det var skitigt).Min växelv. sitter inte där ni sa utan där nr 18 på bilden. Hittar inte rätt inst. manual på nätet men hade den hemma. Det är dock betydligt mindre plats på min.Lyckades med att knästående/hukande samt med uppsträckt arm och den andra handen på växelventilens arm testköra den via service menyn och den och kände att den gick fint fram och tillbaks.Vet inte hur jag ska komma åt att smörja den/få loss den heller men ska försöka.Lättast vore om möjligt lossa bakstycket på vp. har ca 40 cm därAnnars vänster sido stycke bäst men det går ju inte heller...Hoppas den gör det ett tag till, jag vet i alla fall betydligt mer om min pump idag, än vad jag gjorde för en vecka sedan.Har dock bara 6 års garanti from. 20040109 så den har ju gått ut.Vill passa på att tacka alla som varit med och hjälpt en novis på vp.Det svåraste jag har fått hjälp med här tidigare på tidigare hus är att byta circ.pump i en elpanna samt byta lager på innedel på LVP.Tack ännu en gång.som någon sa när circ.pumpen skulle bytas "hur svårt kan det va??"
Hej! Det verkar ha ordnat upp sig för dig.Vet placeringen är inte den bästa men här är en bild på spärren som du trycker in och vrider om du vill smörja.
Hej. Om jag fattat rätt. Trycka in knappen, vrida om hela klumpen den blåa? Då lossnar den.. Utan att det läcker vatten. Vad smörjer men bäst med 5-56 eller.