0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med ett på 6 grader borde man kunna utesluta växelventil, smutsfilter och cp.snuppesno
Nja man ska nog inte lita helt på givarna när den står i läge varmvatten.Väldigt sällan givarna visar korrekt när den gör varmvatten.tws brukar visa ganska bra.Jag sätter en femma på smutsfiltret.
Smutsfiltret sitter antagligen inte ens inuti vp så jag sätter en femma emot Snuppesno
Ha-ha inuti vpn?du var roligt nä men givaren sitter inne i vpn.
Javisst, men smutsfiltret sitter på radretur och vid vv-tillverkning cirkulerar inte ens vattnet genom filtret därför sätter jag en tia emot på ditt vad Och varför skulle givarna visa mer fel vid vv-tillverkning när det är samma givare som vid värmetillverkning?Snuppesno
En annan sak som jag glömt berätta är att jag bytte en huvudsäkring som såg lite misstänkt ut.. inte säker på att den hade gått men "pluppen" satt inte riktigt på plats, men var inte riktigt loss heller. Detta gjorde jag under dagen igår... kanske kan det ha varit den som orsakat konstigheterna.
Vet du ens vart givaren sitter på ts maskin?Du vet ju inte ens vad han har för maskin för du ser inte skillnad på en tws och en vanlig diplomat för då borde du sett att han inte hade en tws.Du kan inte mena att returen visar 45 °C när värmestoppet ligger aktivt (inte ens det såg du) och frammmen ligger på 48 är normalt på ts maskin.?Vart sitter givaren på returen på ts maskin.
Hmmmm.... Jag tror jag har löst mysteriet med "hög retur". Utegivaren visar 29 °C vilket innebär att den endast värmer varmvatten (husvärmning är frånkopplat).Då stannar cirkpumpen direkt efter VV-laddning och det varma vattnet är kvar i returröret efter VV-laddning.Efter en stund kopplas "Hög retur" larmet in och eftersom vattnet fortfarande står still så aktiveras larmet också.Detta har dock ingen som helst praktisk betydelse eftersom huset inte har nått värmebehov.
Men är det inte konstigt att högretur gräns är satt på 44 °C när fabriksinställningen är 48 °C? Edit: max temp retur är visst 48 °C som är fabriksinställning och inte 55 som jag skrev.
Här kryper jag på knä och letar växelventil (hittar fan ingen heller)Den står nu i auto nu och ska se om det kommer tillbaka när den kör varmvatten igen..... Filter törs jag inte prova att lossa ännu! Lite osäker...
Det där går ju att ändra, men man bör ju inte sänka nivån om man inte har en bra anledning.