0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Hur är det med trycket i värmesystemet (läs av manometern vid expansionskärlet), det bör vara på 1 bar.Fyll på och lufta grejerna annars.Sen har jag för mig att det är lite knepigt att lufta manteln till varmvattenberedaren på vissa av Thermias värmepumpar, men jag minns inte om det gäller din modell? Lyssna även efter luft på kalla sidan och kolla nivåkärlet med brine (köldbärarvätska).Smutsfiltret är också bra att kolla, titta på returledningen från radiatorerna efter nått som påminner om det på bifogade bilder. Har du tur har du en filterball eller om det finns det avstängningar på båda sidor så då ska det vara enkelt att rensa.
I Autoläget så stannar cirkpumpen om ute temp är över en angivna för värmestopp, troligen är detta fallet.Testa att ställa den i driftläge "värmepump" och se om kompressorn funkar som den ska?Hittar du nån luftningsnippel för varmvattenberedaren?Jag tror du måste lossa yttre panelen för att hitta den.
Har du kollat vilket du har vid varmvattenproduktion?Optimalt är ett runt 8 °C men ligger det mycket över det så kan du ha luft i TWS-slingan eller så kan CP vara i dåligt skick.Tror det sitter en avluftningsnippel i vp för TWS-slingan.MVHSnuppesno
Tryck högerpil en gång (kan behövas två ggr, en gång för att "tända displayen"), sedan ner till "temperatur" och höger igen. Då ska du kunna läsa av alla tempgivarna i vp, de två du ska ha ungefär 8 °C tempskillnad på är Framledning och Returledning.Ska leta upp manualen sen , återkommer med hur tws-slingan ska avluftas.Snuppesno
Kom hem och spolade varmvatten tills den startade låg nog som mest på ca 6 graders skillnad
Hej! Men du har ju värmestoppet ligger i så det verkar inte vara något fel?Var det inte bara att din säkring var trasig och det var därför motorskyddet löste.Om du har en tws så står det tws uppe till höger på fronten men tror du har en vanlig diplomat.Den gröna lampan står inte och blinkar eller?När värmestoppet ligger i (17 °C)så står vb-cpn still utan när den gör varmvatten.
En vanlig diplomat är det nu när jag kollade så stig det "hög retur"Den står nu i läge drift värmepump och nu startade den igen, få se om det kommer igen. Hög retur vad är det på vad?