0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1 av 10 000 i ett normalt dimensionerat borrhål.Med avsevärt kortare borrhål lär procenten öka då frysningen dels går snabbare och rimligen blir total.Att det årliga uttaget inte har någon större betydelse har jag svårt att hålla med om, har sett skisser från forskning på området som visar hur stor del av berget som över tid kyls ned av borran (hittar det inte nu), över tid sänks bergets temperatur i en allt större cirkel runt borrhålet, och den sänkningen lär alldeles säkert bli större om man borrar mindre djupt.Största sänkningen blir i direkt anslutning till borran, men berget påverkas upp till 50 meter från borran efter ett antal årtionden.Med en grund borra ser jag det som inte helt omöjligt att det på sikt uppstår permafrost i borrhålet, kanske inte med de djup vi nu diskuterar, men om man skulle gå ännu längre i sin strävan efter korta borrdjup.
"När maskinen närmar sig den temperaturen så anpassas frekvensen så att maskinen ej överskrider detta värde (speciellt framtaget för utbytesmarknad där kunden har för kort hjål och vill inte / kan inte borra mer)"justera ner effekten i värmepumpen när huset har högt energibehov för att inte hålet ska frysa?Är det någon mer än jag som ser ett problem med den lösningen?Då kan man ju lika gärna ta en billig on-off värmepump, borra för grunt och köra med spetsel de kalla dagarna
Kan det till viss del bero på att du är på nått sätt beroende av just det fabrikatet? Jag tror i min enfald att OM det finns nackdelar så kanske du håller tyst om dom.
Jag som trodde att även du var beroende av din arbetsgivare, dom allra flesta är ju det. Och det brukar ju finnas nån "spärr" som gör att man inte får/ska berätta vitt och brett om nackdelar som dom egna produkterna ev kan ha.För även om er maskin är bra så har jag hört sägas att inga träd växer ända upp till himmelen.
Att jag skulle vara beroende av försäljningan av denna maskin är en lätt överdrift då Daikins försäljning uppgår till 130 miljarder SEK
Fundamentalt dåligt argument på så många sätt att det är oklart i vilken ände man skall börja påpeka det. Men OK, vi noterar att du inte kan tvingas lämna din nuvarande, eller ngn framtida anställning, inom koncernen.
Tycker det verkar som en bra grej att man kan min begränsa brine just vid en äldre lite grundare borra vid en nyinstallation ska man naturligtvis borra så pass djupt så det inte finns anledning att använda funktionen. Tycker Daikin gör ett bra intryck här på forumet och försöker vara så opartisk det går vilket antagligen inte är så enkelt om man jobbar på ett av branschens tillverkare.