0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja, Daikin menar ju att man har vetenskapligt stöd för att en ständigt gående vp är skonsammare mot bergets nedkylning än en on/off, och att man faktiskt kan minska på borrdjupet med deras invertermaskin.
Dags att lämna gamla värderingar och tänka i nya banor.Det är kyleffekten i snitt som bestämmer borrdjupet inte energiuttaget under året.
Dax att borra i ämnet "kräver grundare borrhål".Jag har några offerter på en ny VP-installation i mitt hus, en av dessa från en Daikin-leverantör. I två av offerterna (ej varvtalsstyrda pumpar) beräknas ett borrdjup för migpå mellan 150 till 185 meter, gissa vilken som rekommenderar 90 m ...Jag skriver rekommenderat eftersom jag ej har fått detta skriftligt menmin installatör/rörmockare förmedlar denna information från sin "Daikin-expert". Energiberäkningarna från de tre är jämnbördiga vad jag kan se ochberäknad max-effekt ligger kring 8 kW för alla tre. Varken jag eller d.o. röris litar fullt ut på denna rekommendation så det står nu 130 meter borra (på min beräran) i min offert.Har någon fått en liknande offert/beräkning och därtill en förklaring av denna avsevärda prutning av borrdjup? Enligt min mening kan Daikin ju inte ha hunnit samla in data och statistik från sina installationerhär i norden för att verifiera detta eller ska man bara lita på deras "expert" .
Min slutsats: borra lika djupt.
Jag bor i mälardalen och har ett källarhus på 150 m2 + stort garage, allt byggt -79. Årsförbrukning total (el-uppv) ca 25000kWh/år.
Tyvärr har jag ingen offert med ngn. annan inverter-VP-tillverkare. Ser man samma rekommendationer ang. borrdjup från dem månne?
Nibe rekommenderar 160 alt 2x115 meter borra om VP skall ersätta 32000kWh i tidigare värmebehov. Men, faktiskt samma borrdjup om deras 1255:a skall ersätta 48000 kWh.