0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle fördelarna, som vissa påstår, vara stora så borde väl även dom "stora" satsa på inverterstyrning fullt ut. IVT började ju för några år sedan men om den maskinen är det rätt tyst.
Anledningen till grundare hål beror väl inte enbart på borr kostnad och installationskostnad.
Haha nej nu ångrar jag mig ju att jag kostade på kåken en bvp,,, shiiiiit tänk om jag inte får upp slangen om 50år. Kanske hade det varit bäst att behålla IVT 480 flvp:n ändå!! Jaja det ger sig med tiden,,,50år kanske! Du kan inte ens få upp den om 10 år. Jag menade att många påstår att hålet håller i 50 år. Jag menade att man få kanske räkna med att borra nytt hål när man byter bvp. Så har det sett ut för dom flesta dom senaste 30 åren. /Christer
Inte en susning hur man kan få upp en slang ur ett borrhål med en tyngd i botten som sedementerat fast. Pumpa ur brinet så den möjligen "flyter" upp?
Min slang drogs upp för hand, den vägde inte så mycket eftersom hålet är vattenfyllt, och sedimentet som bildats i botten under 14 år stoppade heller inte. Annars var planen att ta hjälp av en maskin. Inga problem med andra ord.
Du kan ha ett och samma energiuttag i kWh/dygn med 2 olika pumpar.Det som bestämmer borrdjupet är den KYLEFFEKTEN i det ögonblicket den jobbar och tar ut energi ur marken. Även om energiuttaget är samma /dygn.Även vid samma COP.Med vänlig hälsning,Daikin
Så enkelt är det inte. Tiden för en driftcykel spelar roll. Har man en on/offpump som går 5 timmar och sedan står still 10 timmar kommer värmeuttaget att påverka berget ca en decimeter in. Går den 5 minuter och sedan står still 10 minuter kommer berget inte att känna av några temperaturvariationer att tala om. Det är köldbäraren i slangen och vattnet i borrhålet som tar upp temperaturvariationerna. En on/offpump som går med mycket kort cykeltid påverkar borrhålet på samma sätt som en inverterpump. Jag har fortfarande svårt att förstå att det skulle vara någon avsevärd skillnad i borrhålsdjup för samma genomsnittliga köldbärartemperatur under drift om man jämför en 5 kW pump som går hela tiden med en 10 kW pump som går halva tiden om cykeltiden är någon timme eller två. Det är de tider det handlar om i en normal villainstallation.
" Överdriven rädsla för rätt borrdjup", det är inte helt rätt enligt min erfarenhet. Min första VP 1982 höll definitivt inte vad dimensioneringsprogram och fabrikant t.o.m. garanterade.Sedan är det så att i det finstilta står alltid något som gör "garantier" värdelösa. Gissa vem som fick betala bristerna!!! Den var helt rätt dimensionerad för den tiden!!!! För man visste inte bättre då. Är det så nu också? Eftersom det är köparen som alltid får betala så finns all anledning att planera med marginalen åt rätt håll. Som fysiker har jag inte hängt med särskilt bra i borrdjupsresonemanget. Som vanligt kommer Roland med genomtänkta och väl motiverade svar och det är jag mycket tacksam för."Det är komplicerat och därför är det svårt för gemene man att förstå detta" tycker jag inte är någon bra förklaring. Om det inte finns bättre förklaringar än algoritmer, hur kan man då veta att det är så? Tänk om det kommit in ett fel i algoritmen? Enligt mig finns det alltid i fysiken lagar och principer. Vilka används här, i detta fall, för att kunna minska borrdjupet. Jag väntar på en analys som får sambandet övertygande.
Är benägen att hålla med, vad förutom det årliga energiuttaget i kombination med det momentana effektuttaget kan påverka detta?Att en on/off-värmepump i intermittent drift får lite kallare brine in under senare delen av en driftscykel, jämför med en inverter på dellast, kan jag förstå eftersom effektuttaget under drift är högt.Men å andra sidan, om den stått en timme, och bara får en kort gångtid (Lågt värmebehov i huset) så får den ju brine som stått still i kollektorn de första 5-10 minuterna, och mycket varmare brine än så kan man ju knappast få?BERGETS temperatur lär bara påverkas av energiuttaget på årsbasis.Men sammantaget, när en inverter går på dellast med högt flöde på Brine, och lågt utnyttjande av värmeväxlarna på både kalla och varma sidan så borde COP kunna bli hög, så pass hög att det kompenserar för de förluster som fler drifttimmar på KB-cirkpump och förluster i invertern genererar.Vet inte om jag missat någon kalkyl eller något inlägg där Daikin eller annan anser det det behövs avsevärt mindre borrdjup till en Inverter än vad det gör för en on/off-värmepump?