0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den rekommendationen ska man nog inte borra efter det beror ju även på tex typ av berg och vart huset ligger och mellan 160-230 meter aktivt djup är ju ganska rimligt om man har tillgång till vpdim kan man göra en riktig kalkyl och då bör det skilja en del.
Jag kastade bara fram vad Nibe rekommenderade till sin inverter då det tidigare undrats över vad andra inverters-tillverkare rekommenderade i borra. När det undrades vart jag fått siffrorna ifrån så redogjorde jag för källan samtidigt som jag påpekade det "lustiga" faktumet att det var samma borrdjupsrekommendation oavsett värmebehov. Jag har inte påstått varken bu, bä eller si & så. Men för att påstå ngt så det finns ngt att slå ned på så vill jag påstå att siffrorna lär avse aktivt djup och är inget annat än en grov fingervisning. jag påstår även att man behöver/bör lägga till djup om man har dåligt berg och man kan om man vill minska om man har väldigt bra borra.Min absoluta ståndpunkt är att TS bör borra ett "framtidssäkert" hål och inte ett hål för VP´n han installerar idag. Mao så säger jag inget om att det inte kan vara ett grunt hål till inverter, menar bara att det är "dum-snålt" att inte borra ett hål som är lämpligt även för en on/off om 15 år när det börjar bli dags att byta VP och man råkar vilja byta VP-typ.
Inverters är ju inte direkt ngn nymodighet, så jag delar inte din slutsats. Men jag tror säkert de plockat marknadsandelar från on/off.
Man kan ju undra varför VP tillverkarna inte satsar på frekvensstyrning tekniken är gammal och beprövad samt kostar inte speciellt mycket. Jag skulle tro att ett större företag skulle kunna utrusta sina pumpar med frekvensstyrning för några tusenlappar. Men tydligen är det nått som stoppar dom, det skulle vara intressant att veta vad det är
Visstär det svårt att tro... Men så påstår tydligen geologiexpertisen och då får man nog komma med mer kött på benen än bara att det är svårt att tro. Daikin har tidigare länkat till det vetenskapliga materialet. Det är där man får ifrågasätta om man har argumenten.
Anledningen till grundare hål beror väl inte enbart på borr kostnad och installationskostnad. Lägre driv energi till cp samt högre temp på kb in när det är vår och höst och vp inte går för fullt. Det är bara en tanke jag har. Att ett djupt hål har mer jämn temp över året. Men ett grundare hål får lite mer "jordvärmeeffekt" när det är mildare ute. Och andra sidan när man tänker efter så spelar det kanske ingen roll när man ändå är så pass djupt som 90 meter. En grej som stör mig lite är att det sägs att ett borrhål ska hålla ca 50 år. Vem vet det? Dom flesta man läser om kan ju inte ens åter använda sitt 20 år gamla borrhål när dom ska byta vp. Och om 20-50 år skulle jag vilja se den som lyckas få upp slangen ur hålet och stoppa ner en ny utan problem. Om nu slangen tex går sönder. Känns som hålet är så fullt med grus och sten att det är en omöjlighet.
Värmeuttaget från berget bestäms av husets värmebehov och pumpens COP. Är COP för pumparna lika blir värmeuttaget från borrhålet i kWh/dygn lika oberoende av om det är en inverter eller on/off. En bit in i berget kommer värmeuttaget räknat i W/m borrhål också att vara lika då den av on/offpumpen orsakade temperaturpendlingen har dämpats ut. Hur stora temperaturvariationer det blir beror på on/offpumpens driftcykel. Jag har svårt att se att en inverterpump i NGViktors fall, där en on/offpump under en stor del av vintern kommer att gå ungefär halva tiden, skulle ge ett så mycket bättre utnyttjande av borrhålet att det skulle motsvara mer än 20 meter borrhål.