0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, tack för ditt svar Hur man buffrar, ja tex "det blir nog kallt inatt , vi får nog elda lite" eller bara bygla pumpen, det finns många sätt.Vad betyder "nog i stort sett lika dyrt? Vad köper du en cp för?, 5000Kr/st eller, jag förstår inte, kan du förklara mer?
Thermia Diplomat 8kw 145m borra = 107 000:-Daikin Berg 190m borra = 124 000:-
De priser som jag har fått200 m borra 64KsekDaiken 64Ksek + 35 Ksek Arb + 12Ksek Matrial200-220 meter behövs för att köra med kyla från energi brunnen.Om man jämför med 3.5 m3 olja a 12Ksek/m3 per år så finns det ingen anledning att hålla på med korta hål eller att optimera för hårt.På 10 år är kostnaden med olja dryga 400KsekSe till 10 och 20 års kostnaden och räkna med El pris på 2-3 kr/Kwh.Viktigare att systemet håller länge och inte drar så mycket el samt att du kan byta delarna utan att bygga ett nytt system från grunden.
Jag tänker såhär ang borrdjup.För tio år sedan dimensionerade de flesta för borrdjup som beräknades på att värmepumpen gav cop 3, idag beräknas att värmepumpen ger drygt 4.Vad är det som säger att nästa generation inte ger cop 6?Ett borrhål överlever ett antal värmepumpar därför borde man ta med det i beräkningen.Bara för att en inverter klarar sig med ett grundare hål så går den ju bättre med ett djupare, varför inte ta ur allt man kan ur värmepumpen och jobba med lite marginaler istället för att låta något matematiskt geni beräkna exakt borrdjup som värmepumpen behöver.Det finns många variabler i ett borrhål som inte går att beräkna som tex grundvattenflöde eller framtida ändring av grundvattennivå. Jag tror att man biter sig i svansen om man börjar snåla med borrdjup igen, det kommer att kosta för kunden och branschen kommer återigen få stå med hundörat.
Hur gör man för att köra vp för kyla
Högre COP betyder inte så mycket för hur borrhålet belastas. En pump med COP = 4 som levererar 100 kWh värme tar 75 kWh från borrhålet. En pump med COP=6 tar 83,3. Ökningen i värmeuttag blir bara 11 % trots att COP ökar med 50 %. Det ger mindre än en grad lägre köldbärartemperatur. Har man inte dimensionerat snålt i utgångsfallet fungerar det med en mer effektiv pump.