0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, nå förbruknings siffror på era pumpar då? Som ni mätt själva.
Fast det där med cop tycker jag är rätt orelevant och felaktigt då jag har vattenfalls energywatch och ser konstant förbrukning samt kan se på deras hemsida förbrukning / h. Och min pump drar exakt lika mycket ström oavsätt vilken framledningstemp den har. Skillnad om man har en 1255 4-16kw pump. Ju mindre framledningstemp ju längre går pumpen för att huset skall komma upp i temp och ju dyrare för mig. Som att småelda i tulikivi under en heldag med vedkaminen mot att elda upp fort. ;P
Intressant! Varför skulle jag inte svara mera? :O Intresset finns!Men hur jag än gör med kurvan så är framledningen högre än den beräknade, låg imorsse på beräknad 40, verklig 50, utetemp +3. Och pumpen stannar och startar med ca 1h mellanrum. Vilken bör betyda att den inte behöver köra ut 50 grader. Går ju att räkna ut vad pumpen skall dra om man delar cop med antal kw på pumpen, min pump har ju ifs alltid skickat ut så gått som maxtemp pga dårliga flödet, kan ju hända att det blir skillnad på förbrukningen nu, dock när jag småkollat så märker jag max 300-400w upp lr ner beroende på framledning, och såna små siffror är skit samma. Skillnad om man har 1000w upp lr ner.