0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom huset börjar bli klart bör bygglovet vara fixat
F470 verkar ju helt klart intressant då den verkar innebära lite jobb, får allt i ett och priset är överkomligt. Kan man ansluta den till ventilationskanaler och köra ut tilluft på en slinga och hämta frånluft från en annan? Då byggnaden är så tät som den är så blir även ventilationen extremt effektiv så det krävs mindre kräm i ventilationen.
Jo, jag har ventritning anpassad för ftx med till och frånluft, frågan var om just denna pump funkade med sådant rörsystem. Såg nu att David redan svarat på detta tidigare i tråden.Ang. Ventilationsbehovet så gör byggnadens täthet och att samtliga kanaler är dragna innanför klimatskalet att ingen luft tappas på vägen. I många fall dras ventilation i kattvindar och på vindar där läckage från skarvar mm. är förlust. Inga förluster på vägen betyder mindre belastning.För mig är tvärtom ventilationen av extra hög vikt då det är så tätt som det är. Planerar att sätta in någon form av väderstation eller liknande för att kunna övervaka rf mm.Detta var dock aningen ot, men nibepumpen verkar mycket intressant. Finns det liknande maskiner av annat fabrikat att jämföra med?
Senaste dygnet har pumpen gått 8,1h som jag uppskattar till närmare 40kwh ren el, -20 ute och +22 inne. Värmebehov med el blir då 1,62 Kwh/h eller 300w/m2 (inlusive vv) så en byggfläkt skulle då även kunna räcka för mig.
ja du har nog glömt något. Byggfläkten ger bara så mycket som den drar. När du drar 1,62kW i snitt så ger du troligen 4,5kW till 6kW beroende på vilken COP du har i snitt. Dvs med motsvarande COP-tal kommer trådskaparens hus behöva ungefär 0,5kW