0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I sverige verkar det ju vara vanligt med rotationsvärmeväxlare.Den som höll kursen idag tyckte att man väljer rotationsvärmeväxlare när man vill återvinna fukt och att det blir dyrare med rotationsvärmeväxlare. Sen tycker han att det kommer att finnas hygienska Problem efter 10 år med den osv.Han rekommenderar inte rotationsvärmeväxlare .... vad tycks ang. detta?
Vad skulle de hygieniska problemen efter 10 år vara med just rotationsvvx?Återvinna fukt vill man speciellt på vintern, iaf om man inte har pool eller huset fullt av akvarium
Han tycker att återvinning av fukt är problematiskt vad jag förstår. Allmänna hygienska Problem. Nedsmutsning av VVX osv. .... Han rekommenderar inte det.Bättre t.ex. att minska ventilationsflödet vad jag förstår.
Jag har haft min FTX sedan 2004, innan var det endast självdrag. Nackdelen på vinterhalvåret är just bristen på fukt. Min enkla RH mätare går i botten varje vinter, mäter ej under 25RH%. Jag har alltid bytt filter F7 minst en gång per år och aldrig tagit ur vvx för rengöring - den är fortfarande skinande blank och ren. Just bristen på fukt har tyvärr nog glömts bort av konstruktörerna... Inte bra för människan med alltför torr luft under lång tid
Nu är ju inte rotations värmeväxlare nått nytt, dom har använts i Svrige så länge som jag varit i byggbranscen. Dvs sedan slutet av sextitalet och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara några problem. Problem ned hygien och nedsmutsning får man pga dålig "renhållning" och lösningen på det är just rengöring/städning. Det gäller naturligtvis i samma omfattning med ventilationssystem som med väggar och golv. Det man tveklöst får med minskad ventilation är "skitigare" inomhusluft, man kan ju undra vad det är för "udda" typ som håller i utbildningen.
Så du har Inga Problem med din värmeväxlare?Ja, låg RF (speciellt unter 30 %) är inte bra och ska undvekas! Hög RF (kring 50 - 55 %) ... eller högre (upp till 70 %) är bättre!
Ska diskutera det med honom i morgon respektive ta upp det (att det inte finns Problem med rotations vvx)!
Jag är absolut intresserad av hans synpunkter.Du får hota med ett gammalt F7 filter
fråga vad han tycker om saker som nibe f470 och liknande. dvs en ftx som är en frånluftsvärmepump med inbyggd tilluftsmeckapär och VV etc m.m.