0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I vissa fall kan självdrag ventilera mer än forcerad vent när det är smällkallt ute.
Hmmm, jag är ju något av en pryltok, men det finns snart inte så många mer kul prylar som jag längtar efter, kanske skulle man satsa lite av "prylbudgeten" i år på en FTX-installation?Om man köper hela installationen, vad kan det kosta i ett litet hus som mitt?Har krypvind där det går rätt bra att arbeta.50 000 kr?Räcker det?Skulle kännas riktigt bra att kunna stänga alla tilluftsventiler och få lägre energiförbrukning och bättre luftkvalite på köpet...
FTX har störst nyttan när det är kallast ute.Läser just nu en kurs (företaget betalar ) om passiva hus och i kursen sade dom att man idag kan uppnå en verkningsgrad på värmeåtervinningen på 92 %.Nackdelen med FTX är att den drar el och att el t.ex. har mycket nackdelaktiga konversionsfaktorer/primärenergifaktorer vilket är en nackdel mht den totala energieffektiviteten.Sen kräver ett FTX System underhåll. Effektivast blir det om FTX systemet bara är i drift under den kalla årstiden - det kom jag fram i olika undersökningar.