0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Effektivast blir det om FTX systemet bara är i drift under den kalla årstiden - det kom jag fram i olika undersökningar.
Räknar dom med strömmen som aggregatet drar då ?
Om det är varmare ute än inne så återvinner ju FTX'en även kyla. Det är ju värdefullt om man har aktiv kylning av huset, vilket inte är ovanligt på varmare breddgrader.
Ja, om man tycker att fönstervädring är ett bra alternativ till normenlig luftväxling dygnet runt så är det klart att man inte skall ha FTX. Dock finns det ju regler (iallafall i Sverige) som bestämmer hur stor luftomsättning man skall ha i en villa och jag tror inte att berörda myndigheter skulle godkänna några timmars fönstervädring om dan som alternativ till ett ventilationssystem med fläktar.
Och att luften skulle bli torr om man använder ett FTX är väl beroende på vilken typ av FTX man har ett roterande ger ju tillbaka all fukt till huset. Så att luftfuktigheten blir för låg kan knappast vara ett hållbart argument. Dessutom blir det väl så, med roterande aggregat, att fukten ÖKAR eftersom den fukt som tex människor bidrar med inte ventileras ut utan kommer tillbaka med tilluften. Det skulle göra att man i än större grad har orsak att använda FTX.
Känns inte helfräscht att gammal fukt kommer tillbaka in igen... svett och smutsen man duschar av sig vill jag helst vädra ut.