0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I Sverige/nordiska länderna är man ett steg vidare när det gäller FTX System, men han tycker att man också har byggt en hel del felaktiga anläggningar just där.Där sade han t.ex. att ventilationssystemet idag inte längre orsakar övertryck i huset eftersom frånluftsfläkten automatiskt kompenserar det i fall att flöden skulle bli mindre pa nedsmutsningen i frånluftskanalen. Ett sådant System är krav i ett passivhus.I ett passivhus finns det dessutom lite fukt att återvinna, därför undvikar man det rekommenderar inte passivhusinstitutet detta.Han tycker att luftfuktigheten inte bör överstiga 60 % i rummet. 30 % är okej tycker han.Det kostar mycket energi att fukta, därför bör man inte heller fukta luft. Man skulle väl inte klara passivhuskraven.
Varför skulle det vara mindre fuktig luft i ett passivhus??? Det är ju samma luft som kommer in utifrån, det är samma "fuktavgivande" källor i alla hus oavsett typ. Om han i dag menar att det är under dom senaste åren som man blivit medveten om att det ska vara undertryck i hus med VVX så har han fel. När jag byggde mitt hus i slutet på 70 talet var ett flödesprotokoll ( som visade hur stort "underskott" aggregatet gav) ett av kraven. Hur det fungerar på andra ställen i Europa har jag ingen aning om och det är knappast relevant, möjligen som kuriosa.
att man väljer ftx före frånluftsvärmepump beror på 2 saker. 1. att frånluftsvärmepumpen har sämre COP och mindre effekt 2. att frånluftsvärmepumpen i normalfallet innebär att man drar in kall luft genom ventiler (exempelvis -20 grader). Och i kombination med golvvärme, vilket ju är vanligt, kan det bli lite sämre komfort. 3. att ju kallare medeltemperatur desto mer effektivare är en FTX än en FLVP. Fördelen med en FLVP är som i fallet med 470 att det går att göra mer saker än att bara värma tilluften.
alla kanalsystem går ju att rengöra. Jag kan ju bara utgå från min egen erfarenhet och hur mina rör ser ut. Jag hittar liksom inget i mina tilluftsrör och det är flera år sedan dom rengjordes. Jag tycker luftkvalitén, den upplevda, är mycket bättre nu när jag filtrerar luften, och den är kontrollerad, forcerad, än i tidigare hus där jag bara tagit in ute-luften direkt.
Ja det beror ju på vilken villa jag väljer. För min villa skulle inte bli så bra med flvp. Medan i ett hus som är nytt, enligt nya standarder, så skulle FLVP så klart bli billigare att installera. Och det är ju också därför så många köper den. Även om de flesta är överens om att FTX plus jord/bergvärme är ett bättre men dyrare alternativ.