0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@ purjo_Okej, då vet jag. @ David RinnanEtt FTX System sparar inte pengar ...( inte förrän värmepriset blir väldigt dyr ...)Att bygga ett FTX-System kostar pengar och livslängden är begränsad. Sen kräver det regelbunden underhåll.Byter man inte filter i systemet blir luftkvaliteten mycket dåligt.... mycket sämre än utan FTX-System.Tänk på vad som skulle hända om dom i t.ex. Ungern eller Bulgarien skulle ha krav på FTX-System.Kostnaderna för boende skulle öka och folket skulle kanske inte ha råd med en riktig bostad.Man bör alltså ha en nationell utvecklingsplan där man tar hänsyn till alla konsekvenser.I Österrike t.ex. vill man sänka kostnaden för boende.
Ja det är klart. Där det är kallt blir det avsevärt mycket dyrare! I övrigt byggs hus i finland med FTX.
Jag har roterande Heru men tillsätter ändå fukt för att ha luftfuktighet inomhus på runt 40%. Att fukt returneras i roterande är knappast ett problem, jag har aldrig upplevt att det är 'för fuktigt'. Den drar ut fukten ur badrummet på nolltid och det lilla som återfuktas räcker inte för att resten av huset ska vara fuktig på sommaren och vintern är problemet konstant det motsatta.
Hur kan man nu integrera en frånluftsvärmepump i sitt värme- och ventilationssystem?
Jag har roterande Heru men tillsätter ändå fukt för att ha luftfuktighet inomhus på runt 40%. Att fukt returneras i roterande är knappast ett problem, jag har aldrig upplevt att det är 'för fuktigt'.
Frånluftvärmepumpen ventilerar huset och värmer vatten till värmesystemet.