Nu börjar det dra ihop sig efter ca 2 månader av dammsugande efter info.

Jag har 6-7 offerter och det sprider vilt i pris.
Jag tror jag hoppar över FLM:en då den knappast lönar sig i någon större omfattning. Dock så tror jag att jag ska begära att få kopplingspunkterna till FLM:en ditsatta nu för att framtidssäkra lite.
Jag räknar med att det är långt till berg kanske så långt som 40m men jag vill ändå inte ha markslingor med allt vad det innebär.
Kostnaden för rör ner till 40m (42m) är runt 20000:- beroende på vem man anlitar. Om vi bortser från detta och enbart kollar på grundpriset så kan jag få en Thermia Diplomat (eller för all del en Nibe 1245) för ca 113 000:- och om jag ska ha en G3:a kostar den ca 130 000:- eller en Daikin som ligger strax norr om 135 000:-
Samtliga är med 190m borra och det tillkommer ca 22000:- på alla för foderrör & en kanalfläkt som jag monterar själv.
On/off maskinerna är 8 eller 10kw och det rör sig inte om mera än någon tusenlapp då de offererar djupare hål med 10kw vilket innebär att min sidokostnad ner till 190m minskar vid val av en 10kw pump.
8500:- kostar det mig i resepengar från Karlskoga och hit om jag väljer en Daikin.
Jag har en krok till ute på en Daikin på lite närmre håll (under 10mil) och då enbart för att installera maskinen och koppla den emot befintliga brinerör.
Den offerten borde komma ikväll eller så.
Sen finns ju möjligheten att installera en Daikin själv och det blir ju givetvis billigast men innebär ju andra backsidor.
190m borra efter rot kostar 37000:- (+17000:- för rör till berg) + 61000:- för maskinen, 10000:- i mtrl för indragning av brinerör + 3000:- för el och oförutsedda utgifter =
128 000:- totalt.
Nu är det snart dags att putta undan beslutsångesten och beställa något.
/Christer