0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Antalet starter borde inte bli nått problem på en inverter som kan gå ner till 3-4 kw den kommer gå konstant övrig tid förutom vid just vv beredning. Det kan ju vara en nackdel i hus som känner av att cirkulationen stoppas i rad kretsen vid vv beredning för med Daikins lösning stoppas ju värme produktionen längre tid än vad själva vv beredningen tar. Fast å andra sidan är ju vp kraftigare än många on/off vp så vv produktionen bör gå snabbt.
Det är inte så att livslängden är bättre för en scroll vad gäller start/stopp.Om du har frekvent start/stopp så riskerar kompressorn att drabbas av vätskeslag, scrollen motstår detta bättre än kolvkompressorer.Båda dessa teknologier har sina svagheter och styrkor.Daikin använder därför en egenutvecklad swingkompressor för att få maximal livslängd och täthet.Vi tillverkar även eget köldmedium och har på så sätt kontroll på hela processen.Köldmedium sedan 30-talet, inverter sedan 80-talet och swing sedan 90 talet.Vår felfrekvens på inverterstyrningen ligger betydligt under de 10 % ni har problem med.Jag anser att inverter teknik i bergvärme är i sin linda, men inte p.g.a. att vi inte behärskar tekniken utan snarare att vi ser att marknaden kommer gå bort från on/off med tiden.Det som har stoppat inverterteknologin från bergvärmemark tidigare är att det har varit kommersiellt svårt att tillverka en maskin som motiverar merkostnaden över en on/off. Denna brytpunkt har vi kommit till nu.P.S. vad gäller knäppningar i radiatorkretsen så har vi en styrning som reducerar detta till ett minimum...MvhDaikin
Fast det är inte många som köper en Daikin inverter om dom har så lågt värmebehov att dom klarar sig med en 6 kw vp då är den för dyr och lämnar för hög min effekt så den kommer gå som on/off nästan hela året ändå det är nog kunder som ligger på 10-12 kw vp som kan kosta på lite till och ta en inverter.
Hur många maskiner har ni ute i Sverige så långt och hur många timmar har de första gått?Jag vill inte verka pessimistisk och givetvis är en inverter bättre om den bevisats hålla lika bra som en on/off och i framtiden tror jag nog säkert att alla bvp är f-styrda.Start och stopp kommer det ju att bli även med en Daikin speciellt sommartid.Det är lite olika bud gällande borrhålet till Daikin djupare och grundare än average on/off./Christer
Do the math.....Prisskillnaden mellan en 6/8 kW och vår maskin är inom 5.000 sek.Skall du ha en arbetstank till din on/off så har du suddat ut skillnaden och gått förbi.Sedan skall du ha plats för arbetstanken också, inte alla som har det. Borrhålet kan du ha samma eller grundare.Snabbare laddning av VV/jämnare värme/högre besparing/renare installationerDen kommer fortfarande ha mindre antal starter än en vanlig maskin och är samtidigt säkrad för alla tänkbara förändringar i huset.Skulle det sedan bli perioder med mycket kyla (betydligt kallare än DUT) så behöver den fortfarande ingen elpatron. Jag anser att kunder med behov av maskiner mellan 6 och 12 kW är vår kundkrets./D
Kanske lite OT, men angående knäppningar så har jag en radiator det knäpper om ibland. Den knäpper dock mer sällan och tystare nu än vad den gjorde förut när jag hade en elpanna som ju inte håller på med varmvattenladdningar. Slutsatsen är att Daikin E tar hand om detta "problem" på ett bra sätt. Sen tror jag att mina knäppningar kommer från upphängningen av radiatorn så ska en vacker dag justera eller smörja den lite. Dock är det så tyst numera så man hör det bara om man sitter bredvid. Förut hördes det till sovrummet som ligger en bit bort.
En 8kw i mitt hus skulle ge 99% energitäckning = ca 75% effekttäckning. Fragan är ju om det är värt att spara några hundra kw på en 10kw kanske bättre att lägga pengarna på en Thermia G3 och få HGW som sparar mer.Dessa beslut!! Daikin vore lätt ett valbart alternativ om jag hade någon pålitlig installatör att tillgå. Ska skissa lite på installationen ikväll så kan jag visa er.Seden klurade jag lite på övriga mera rent fysiska dimensioner runt förångarkretsen (kylmediekretsen) skulle inte även detta behöva följa med när en inverterpump ändrar varvtal (effekt)?? /Christer
Tycker du ska försöka få tag i en Daikin säljare för ett pris för enligt Daikin har på forumet så lär priset ligga ca 5000 kr över vanliga 6 kw on/off vp vilket bör innebära att den är billigare än en Thermia G3.
Jag tycker Daikin e lite fula i sin reklam "Vanliga värmepumpar slutar att fungera vid -7" det är ju inte riktigt sant.Jag diggar f-styrningen men fakta måste värderas korrekt/Christer