0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det beror väl helt enkelt på att behovet inte har varit särskilt stort? Har man en hyfsad vattenvolym att jobba mot så funkar det bra med on/off-reglering. Det är nog den senaste tidens trend att dimensionera så nära husets toppeffekt som möjligt som har gjort att det har blivit mer i ropet med varvtalsstyrning. Från tillverkarna sida är en stor drivkraft att man kan ha färre modeller i programmet så att man kan få ännu bättre rabatter från tillverkarna av de olika komponenterna...
Sorry Froskog.@Daikin_ Du använder väl kalibrerade temperaturmätare eller samma som i gamla maskinen? Bara så ingen tvivlar på ditt mätresultat och slutsats. Intressant debatt. men jag har svårt att tro att man kan trolla med energin.Så här ser jag det:Husets behov är lika oberoende av maskin. Du väljer själv effekttäckning, har inte med jämförelsen att göra.Maskin A har COP 4, dvs berget lämnar 3/4 av energin. Behöver en borra för det.Maskin B har COP 5, dvs berget lämnar 4/5 av energin. Behöver en längre borra för det.
Jovisst, men då ska du ha volym. (Ackumulatortank till vedeldare som verkligen vill köra on/off).Jag och många andra har problem med knäppningar beroende på temperaturväxlingar i radiatorvattnet. Med varvtalsstyrning, hur mycket knäpper det då?
Knäppningar brukar uppstå när den växlar mellan varmvatten- och värmeproduktion. Då spelar det ingen roll om det är en inverter eller inte.
Sannt. Krävs lite mer tankearbete. I nån annan tråd...
Varför använder man inte ngn form av snabbare ventil för vv produktion? Typ ngn solenoid. Borde väl inte bli dyrare och kanske tom pålitligare?
En anledning till att man gått upp i energitäckning på on/off pumparna är väl att de nuförtiden är av scroll-typ vilket gör dem mindre känsliga livslängdsmässigt för start/stopp.
En anledning till att man gått upp i energitäckning på on/off pumparna är väl att de nuförtiden är av scroll-typ vilket gör dem mindre känsliga livslängdsmässigt för start/stopp.Ja anser nog baserat på allt jag läst och hört att frekvensstyrda maskiner är i sin linda ännu, om 5år kanske tekniken är riktigt stabil. Men Daikins maskin kan ju visa på annat givetvis även om den är ny på marknaden just nu.På jobbet har vi frekvensomvandlare högt och lågt för att styra olika motorers varvtal och bara själva omvandlaren har en har en felfrekvens på 100 000 DPMO dvs 10% går sönder inom garantitiden. De borde ju hålla bättre med tanke på att det är ABB som levererar dem!