0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1255 el. Daikin, valet är ditt.Jag undrade lite skämtsamt varför välja då man inte behöver det idag.Du får en varvtalsstyrd maskin för i stort samma pengar som en on/off.Vi har haft många förfrågningar om vad själva maskinen skall säljas för och igår bestämde vi oss a´tt rek. 71.900 sek inkl moms.Sedan så skall du se hur borrdjupen ser ut.... MvhDaikin
Borrdjup är väl inte maskinberoende, mera COP beroende, ju bättre COP desto mera värme ska hämtas ur berget, dvs djupare/flera hål ju högre COP.För övrigt är min åsikt att varvtalsstyrning är principiellt vettigare än on/off ur reglersynpunkt. Att det tagit så lång tid för BVVP tillverkarna att vakna är mycket märkligt. Varvtalsstyrning är absolut inget nytt under solen, det jobbade vi med i industrin för en massa decennier sedan.
Borrdjup är väl inte maskinberoende,
Gångtiden på maskinen är nästan dubbel jämfört med en on/off.Det innebär att genomsnittseffekten som maskinen kyler ner hålet med är lägre.För att hålla samma intemp i snitt på KB in så behöver inte hålet vara så djupt.
Det är inte jag som menar utan det är Sveriges främsta elit inom geologi (LTU/KTH) hävdar.De flesta maskiner on/off dimensioneras efter ca 80-85% af effektbehovet.Att dimensionera en inverter för 100% kräver inte ett mycket djupare hål då det är få dagar under året det är så pass kallt (och då kyler inte maskinen borran nämnvärt) Däremot alla andra dagar när invertern jobbar i dellast och tar ut momentant lägre effekt så hinner berget att fylla på med en energi som motsvarar nedkylningen och brine stiger i temp. Därav inte så stort behov av borra.Jag själv har precis slängt ut min gamla 1215-7 och ersatt den med en Daikin, huset är på 230m2 och är byggt 2002.Golvvärme i kåken, grund borra (110m) Med 1215-7 så hade jag i första veckan av Dec en inkommande brine på -0,5 °C, Daikinen visar 3,2 °C på inkommande nu och då är det kallare väder.Kommer beställa logger av Rickard n.v. och då skall min maskin loggas och göras publik för alla som vill följa den.Läslektyr för de som önskar:
För övrigt är min åsikt att varvtalsstyrning är principiellt vettigare än on/off ur reglersynpunkt. Att det tagit så lång tid för BVVP tillverkarna att vakna är mycket märkligt. Varvtalsstyrning är absolut inget nytt under solen, det jobbade vi med i industrin för en massa decennier sedan.