0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag gjorde två påståenden angående avfrostning d.v.s."Med 12 minuter avfrostning, så försvinner 20% av effektavgivning per timme"samt"Dock töms huset på 20° luft i 12 minuter, vilket har ett energivärde om ca: 0,5 kWh vid utetemp -15°. Kvar blir 3,3 kWh/h av värmepumpens avgivna energi."Nu anser du att det är tårta på tårta, och jag undrar då vilket av dessa påståenden ska bort.
Citat från: Lexus skrivet 27 februari 2010, 06:33:06Jag gjorde två påståenden angående avfrostning d.v.s."Med 12 minuter avfrostning, så försvinner 20% av effektavgivning per timme"samt"Dock töms huset på 20° luft i 12 minuter, vilket har ett energivärde om ca: 0,5 kWh vid utetemp -15°. Kvar blir 3,3 kWh/h av värmepumpens avgivna energi."Nu anser du att det är tårta på tårta, och jag undrar då vilket av dessa påståenden ska bort.Påstående två skall bort. Genom att pumpen står still 12 minuter per timme vilket gör att effekten sjunker från 4,75 kW till 3,8 kW i genomsnitt är det kompenserat för att luften lämnar huset utan att värmen tillgodogörs. Därför går det inte att räkna den värmeförlusten en gång till.
Jag kanske är dålig på att förklara, men jag försöker igen. En frånluftsvärmepump använder frånluften för "gratisenergi", luft som ändå ska ventileras ut. Den använder sig av all tillgänglig frånluft för detta. Då kan man inte haka på en FTX som också använder sig av frånluften för att värma tilluften. Sedan spelar det ingen roll om det är en 2 kW flvp som går konstant utan avfrostningar eller en pump som går 80% av tiden och ger värme och resten av tiden smälter is (avluften ligger under avfrostningen på -15 C till + 10C). Och ja, avfrostningarna medför ingen extra energiförlust. Eller menar du att man helt plötsligt börjar ventilera mer under avfrostningar?hplp: Lexus har ju räknat ut en ny snitteffekt inklusive avfrostningar. Det är inte det diskussionen gäller, utan varför ventilationsförlusterna under avfrostning helt plötsligt påverkar vad pumpen levererar.Antag att man har en pump som ger 19 kW under 12 minuter per timme. Den ger då i snitt 3,8 kWh/h. OK? Är det någon skillnad på en sådan pump i värmeavgivning per timme mot en som ger 4,75 kW i 48 minuter per timme eller en som ger kontinuerligt 3,8 kW? Med Lexus resonemang så ger det följande beräkning:19kW-pump: Avfrostning i 48 minuter. Ventilationsförluster under 48 minuter: 2,0 kW Kvar 1,8 kW4,75 kW-pump: Avfrostning i 12 minuter. Ventilationsförluster under 12 minuter: 0,5 kW Kvar 3,3 kW3,8 kW-pump: Ingen avfrostning Kvar 3,8 kWOm ni håller med om att det inte är någon skillnad i värmeavgining per timme på det tre pumparna så kanske någon kan förklara varför 19 kW pumpen verkar mer än 50% sämre än den som ger kontinuerligt 3,8 kW?
Hm, jo det fär resonemanget kanske kan vara intressant i det fall man är i färd med att konstruera en ny pump med elektrisk avisning istället..Men räkna på rätt uppgifter då: