0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alla hus har ju ventilationsförluster hela tiden, dygnet runt vid normenlig ventilation och oavsett uppvärmningssystem och de måste ju alltid kompenseras för. Även en luft/vatten-värmepump måste hela tiden, dygnet runt kompensera för dessa så länge huset ventileras normenligt. Det är väl ingen som tror att det på något sätt blir extra ventilationsförluster när man har frånluftsvärmepump som avfrostar mellan varven. Det intressanta är ju vilken genomsnittseffekt per timme varje pump avger med en viss given inmatad energi. Skillnaden är ju bara att luft/vatten-pumpen tar värmen under gångtiden (mellan avfrostningarna) utifrån och frånluftaren under gångtiden från frånluften.
Citat från: Carl J.F skrivet 06 mars 2010, 13:37:11Alla hus har ju ventilationsförluster hela tiden, dygnet runt vid normenlig ventilation och oavsett uppvärmningssystem och de måste ju alltid kompenseras för. Även en luft/vatten-värmepump måste hela tiden, dygnet runt kompensera för dessa så länge huset ventileras normenligt. Det är väl ingen som tror att det på något sätt blir extra ventilationsförluster när man har frånluftsvärmepump som avfrostar mellan varven. Det intressanta är ju vilken genomsnittseffekt per timme varje pump avger med en viss given inmatad energi. Skillnaden är ju bara att luft/vatten-pumpen tar värmen under gångtiden (mellan avfrostningarna) utifrån och frånluftaren under gångtiden från frånluften.Diskussionen började på sidan 105, där Robema var missnöjd med kapaciteten från CZ vid -15°.Jag angav att jag har läst uppgifter om 12 minuter avfrostningstid på CZ, men kan naturligtvis har missuppfattat uppgifterna. Är det så att drifttiden är 60 minuter efterföljt av 7 minuter avfrostning, så ska naturligtvis beräkningarna baseras på dessa uppgifter. Kan mycket väl tänka mig att avfrostningen tar 7 minuter, då förångningen är typ högre än -5°. Vid förångning -15°, gissar jag att tiden är betydligt längre. Har letat loggbilder, som tyvärr inte hittat någon. Den enda bild jag hittar ärhttp://www.czlogger.se/images/screenshots/CZLoggerShot.pngTillförd energi visar på cykler (värmedrift+avfrostning) om mindre än 60 minuter. Vem påstår att man måste ventilera 50% vid -15°, när luftfuktigheten i huset är lägre än hälsosam? Du skriver:"Skillnaden är ju bara att luft/vatten-pumpen tar värmen under gångtiden (mellan avfrostningarna) utifrån och frånluftaren under gångtiden från frånluften."Men likheterna är att avfrostningarna sker med energi värmepumpen tidigare har producerat och levererat till huset.
Suger avfrostningar mer energi från huset än när pumpen går?
Citat från: Maba skrivet 06 mars 2010, 22:54:39Suger avfrostningar mer energi från huset än när pumpen går?Naturligtvis är ventilationsflödet densamma under avfrostning. Jag har tidigare skrivit att du ska bortse från de 0,5 kWh jag har angett som förlust för avfrostning. Eftersom jag anser det går att lösa avfrostningen mycket effektivare, samt att villaägaren är oförmögen att återvinna frånluften på annat sätt under avfrostningen....så har jag en annan uppfattning än dig. Upplever alla som äger CZ är nöjda, varför någon ytterligare utveckling är onödig. Att CZ utlovar mer energi ur frånluften än det som är tekniskt möjligt, verkar heller inte vara något som bekymrar.
Jag har samma uppfattning som Lexus i stort. Beräkningsunderlag för cop vet jag inte ens om Lexus tagit upp, kan vara mitt eget påfund och där viker jag mig. Det är som Maba skriver tillförd energi kontra avgiven, det måste inte vara på heltimmen. Betyder således att man kan bygga en vp som bara utnyttjar ombilningsenergi och det högre energiinnehållet i vatten och få en mycket hög cop. Att man emellanåt måste ta bort isklampen och fylla på med nytt vatten har inte med cop att göra.Att plocka 5kWh från luften går väl men det fodras ca 750m3/h räknar man bort värmen som kompressorn ger kommer man ner i ca 500m3, så i ett stoort hus så.Ska bli intressant att se hur NIBE750 har löst det, det har väl inte aviserats någon inblandning av uteluft på den?Hoppas att så många som möjligt skriver sina tankar och ideér på forumet. Ett stort forum som detta går säkert inte tillverkarna förbi, så det är inte omöjligt att vi påverkar utvecklingen av värmepumpar utan att veta. Carl J.F: Att cz skulle vara överlägsen på marknaden vill jag inte hålla med om. Möjligen för de flesta som installerat den vilket torde bero på att de har ett hus/förutsättningar som passar, och det är ju glädjande. Hade jag bytat hade jag inte fått en besparing värd namnet men däremot en högjuddare dyrare pump.
Har jag förstått rätt att cop blir något bättre samtidigt som avfrostningstiden minskar vid -3 ºC avluft?
Tjena Jawen!Har haft min CE 65 sedan april så detta är första vintern. Har även en ILPO T10 som förvärmer luften in i huset men den är inte direkt sammankopplad med CZ utan sprider varm luft i huset som CZ tar in på vanligtvis genom de två badrummen. Huset är från 67 och i tegel ca 140 kvm och även en 300L akumulatortank. Vi har inga problem med värmen alls. CZ går för jämnan men elpatronen kickar oftast bara in vi avfrostning och varmvattenproduktion för att hjälpa till.Jag är helnöjd, förutom med den firma som gjorde installationen, vill du veta mer skicka mig ett privatmeddelande. //Niklas