0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Att CZ räknar med luftdensitet på 1,29 tycker jag verkar relevant eftersom pumpen vid full effekt arbetar med avkylning från rumstemp ner till mellan -15 till -20 ºC, dvs en genomsnittlig luftdensitet på 1,28-1,29 kg/m3 i detta intervall över förångaren. Däremot tycker jag också att RF 37% är aningen högt som genomsnitt för tid på året närkompressorn verkligen arbetar mycket. För egen del ligger genomsnittet för RF på knappt 30% dessa årstider. RF 20% är lågt, på gränsen till ohälsosamt. Dags att fylla badkaret, människan är konstruerad för RF 40% - 60% som komfortvärde För mig framstår fördelen med CZ främst om det alltid finns ett stort ventilationsbehov i huset genom att där bor många personer som också duschar, badar osv ganska ofta. Den som går från en traditionell flvp med "snålställd" ventilation på 100 kbm/tim (som kanske är alldeles för lågt om många pers och stort hus) till en CZ med 220 kbm/tim kommer inte att uppleva någon stor besparing men får en normenlig ventilation. Den som däremot byter från en traditionell flvp som gått med 200 kbm/tim till CZ kommer att uppleva en ganska stor besparing utöver tidigare.
@MabaInga dyra reparations & service kostnader ännu?mvh
Citat från: Maba skrivet 25 februari 2010, 22:36:05Citat från: Lexus skrivet 19 februari 2010, 13:51:13Dock töms huset på 20° luft i 12 minuter, vilket har ett energivärde om ca: 0,5 kWh vid utetemp -15°. Kvar blir 3,3 kWh/h av värmepumpens avgivna energi.Nu hänger jag inte riktigt med Man kan få intrycket att du menar att pumpen bara ger 3,3 kWh/h??? Pumpen ger väl fortfarande 3,8 kWh/h, om dina beräkningar stämmer. Sedan hur värmeförlusterna fördelar sig är ju oberoende av värmekälla. Värmekällans uppgift är att kompensera för de värmeförluster huset har (ventilations och transmissionsförluster samt varmvatten). Själv har jag kört med min CE50 i drygt fyra år nu och är supernöjd. Jag har ett energibehov på runt 19000 kWh/år och har efter installationen reducerat energibehovet med 12500 kWh/år eller nästan 50000 kWh totalt. Den besparingen är inte ens teoretiskt möjlig att nå med en vanlig 2 kW frånluftspump även om den går dygnet runt året runt...Mina avfrostningar tar runt 8 minuter, sedan kör den i 60 minuter. Det ger 88% gångtid.På sidan 105 har Robema funderingar om CZ:s prestanda vid -15°.Jag beskrev förutsättningarna för CZ att omvandla energi i frånluften, till energi i vattenvärmesystemet vid just -15°. När förångningstemp är densamma som utetempen, så har värmepumpen fullt upp att återställa den energi den själv förbrukar d.v.s. varmvatten och transmissionsförluster måste återställas med el-energi. Under avfrostning uppstår även ventilationsförluster, som också måste återställas med el-patron. Ventilationsförluster vid avfrostningar är en funktion av värmepumpens konstruktion, som inte framgår av CZ:s hemsida eller produktblad. Däremot belyser CZ energiförbrukningen på en brinepump.Anser du att det ändå måste ventileras under tiden för avfrostning, så får du bortse från det avdrag jag satt till 0,5 kWh/h. Oavsett hur du vill räkna, så måste även ventilationsförlusterna under avfrostningarna.....återställas med el-energi.
Citat från: Lexus skrivet 19 februari 2010, 13:51:13Dock töms huset på 20° luft i 12 minuter, vilket har ett energivärde om ca: 0,5 kWh vid utetemp -15°. Kvar blir 3,3 kWh/h av värmepumpens avgivna energi.Nu hänger jag inte riktigt med Man kan få intrycket att du menar att pumpen bara ger 3,3 kWh/h??? Pumpen ger väl fortfarande 3,8 kWh/h, om dina beräkningar stämmer. Sedan hur värmeförlusterna fördelar sig är ju oberoende av värmekälla. Värmekällans uppgift är att kompensera för de värmeförluster huset har (ventilations och transmissionsförluster samt varmvatten). Själv har jag kört med min CE50 i drygt fyra år nu och är supernöjd. Jag har ett energibehov på runt 19000 kWh/år och har efter installationen reducerat energibehovet med 12500 kWh/år eller nästan 50000 kWh totalt. Den besparingen är inte ens teoretiskt möjlig att nå med en vanlig 2 kW frånluftspump även om den går dygnet runt året runt...Mina avfrostningar tar runt 8 minuter, sedan kör den i 60 minuter. Det ger 88% gångtid.
Dock töms huset på 20° luft i 12 minuter, vilket har ett energivärde om ca: 0,5 kWh vid utetemp -15°. Kvar blir 3,3 kWh/h av värmepumpens avgivna energi.
Citat från: Josth skrivet 23 februari 2010, 22:10:27Att CZ räknar med luftdensitet på 1,29 tycker jag verkar relevant eftersom pumpen vid full effekt arbetar med avkylning från rumstemp ner till mellan -15 till -20 ºC, dvs en genomsnittlig luftdensitet på 1,28-1,29 kg/m3 i detta intervall över förångaren. Däremot tycker jag också att RF 37% är aningen högt som genomsnitt för tid på året närkompressorn verkligen arbetar mycket. För egen del ligger genomsnittet för RF på knappt 30% dessa årstider. RF 20% är lågt, på gränsen till ohälsosamt. Dags att fylla badkaret, människan är konstruerad för RF 40% - 60% som komfortvärde För mig framstår fördelen med CZ främst om det alltid finns ett stort ventilationsbehov i huset genom att där bor många personer som också duschar, badar osv ganska ofta. Den som går från en traditionell flvp med "snålställd" ventilation på 100 kbm/tim (som kanske är alldeles för lågt om många pers och stort hus) till en CZ med 220 kbm/tim kommer inte att uppleva någon stor besparing men får en normenlig ventilation. Den som däremot byter från en traditionell flvp som gått med 200 kbm/tim till CZ kommer att uppleva en ganska stor besparing utöver tidigare.[/color][/color]Just den rödmarkerade delen av citatet var vad jag hoppades på, men som jag skrivit i tidigare inlägg i den här tråden har inget av den besparingen visat sig på åtta månader
Det är klart att jag vill ha ventilation hela tiden i mitt hus. Men jag förstår fortfarande inte skillnaden? Det spelar väl ingen roll om pumpen ger 5 kW under 48 minuter per timme eller 4 kW konstant? Den energi som produceras under den timmen ska sedan användas för att kompensera för ventilations och transmissionsförluster.Med den beräkning du gör, gör du avdrag för avfrostningar och räknar ut en ny snitteffekt på 3.8 kWh/h, sedan tar du och lägger på ventilationsförluster ytterligare en gång. Tårta på tårta skulle jag kalla detta.
Jag gjorde två påståenden angående avfrostning d.v.s."Med 12 minuter avfrostning, så försvinner 20% av effektavgivning per timme"samt"Dock töms huset på 20° luft i 12 minuter, vilket har ett energivärde om ca: 0,5 kWh vid utetemp -15°. Kvar blir 3,3 kWh/h av värmepumpens avgivna energi."Nu anser du att det är tårta på tårta, och jag undrar då vilket av dessa påståenden ska bort.
Först så gör du en beräkning på hur hur mycket pumpen tappar pga avfrostning och räknar ut en genomsnittlig effekt, 3,8 kW. Dvs du likställer det med en pump som kontinuerligt kan ge 3,8 kW. Varför ska du då blanda in hur mycket ventilationsförluster du har under avfrostningstiden, du har ju redan räknat ut en snitteffekt?
Om man räknar på "energiförlusten" med frånluft för avisning av förångaren bör man väl också räkna med den extra energivinst som upptår vid fas-omvandlingen vatten till is vid drift. Fukteffekten inkluderar bara ånga till vatten som jag förstått.
Citat från: Josth skrivet 03 mars 2010, 17:59:56Om man räknar på "energiförlusten" med frånluft för avisning av förångaren bör man väl också räkna med den extra energivinst som upptår vid fas-omvandlingen vatten till is vid drift. Fukteffekten inkluderar bara ånga till vatten som jag förstått.På sidan 105 skrev jag:"Utelämnar avfrostningens omvandlingsfas is till vatten, då de inte räknat någon vinst på det omvända. Förångaren måste i alla fall värmas med massan köldmedium och aluminium, för att nå resultat med avfrostningen. Kanske även det kommer uppvärmningen tillgodo. Dock töms huset på 20° luft i 12 minuter, vilket har ett energivärde om ca: 0,5 kWh vid utetemp -15°. Kvar blir 3,3 kWh/h av värmepumpens avgivna energi."
Å andra sidan, ventilation skall man ju ändå ha, så man kanske måste räkna in totalen lika fullt, alltså 3.8 kW.Hade det varit ett hus med mekanisk frånluft utan återvinning hade ju behovet varit större, alltså, om ComfortZone (med sin 3.3 kW netto) kan värma ett typhus utan eltillskott ned till -8 grader skulle samma hus, men med mekanisk ventilation utan återvinning ha ett energibehov på 3.8 kW vid -8°C.Eller tänker jag fel?
Citat från: Maba skrivet 02 mars 2010, 21:56:43Först så gör du en beräkning på hur hur mycket pumpen tappar pga avfrostning och räknar ut en genomsnittlig effekt, 3,8 kW. Dvs du likställer det med en pump som kontinuerligt kan ge 3,8 kW. Varför ska du då blanda in hur mycket ventilationsförluster du har under avfrostningstiden, du har ju redan räknat ut en snitteffekt? Jag skrev också "Anser du att det ändå måste ventileras under tiden för avfrostning, så får du bortse från det avdrag jag satt till 0,5 kWh/h. Oavsett hur du vill räkna, så måste även ventilationsförlusterna under avfrostningarna.....återställas med el-energi."Jag menar att konstruktionen bidrar till att det inte går att återvinna energin i frånluften under avfrostningarna, och ger därmed en högre energiförbrukning. Exakt samma gäller för luft/vattenpumparna d.v.s. den stannar och vänder rotationsrikning på köldmediet, som i sin tur hämtar tillbaka energi från huset. Finns endast effektuppgift mellan två avfrostningar, vill jag påstå att avdrag skall göras för den tid värmepumpen inte producerar värme samt avdrag för den energi avfrostningen förbrukar....när mängden avgiven energi skall bedömas.
Jag är helt med på att du kan räkna ut en snitteffekt som pumpen avger med hänsyn till avfrostningar, men att sedan dessutom göra ytterligare avdrag för energiförlust genom ventilation under avfrostningstiden är inte logiskt. Varför inte ta upp de andra förlusterna under den tiden i så fall? Huset tappar inte mer energi bara för att pumpen står stilla och avfrostar (däremot produceras ingen värme för att kompensera energiförlusterna men i snitt produceras 3,8 kW). Förlusterna i huset är exakt lika stora oavsett om pumpen går eller inte! Så länge förlusterna är 3,8 kW eller mindre klarar pumpen att hålla inställd temperatur som vilken annan värmepump som avger 3,8 kW.
Citat från: Maba skrivet 04 mars 2010, 20:34:14Jag är helt med på att du kan räkna ut en snitteffekt som pumpen avger med hänsyn till avfrostningar, men att sedan dessutom göra ytterligare avdrag för energiförlust genom ventilation under avfrostningstiden är inte logiskt. Varför inte ta upp de andra förlusterna under den tiden i så fall? Huset tappar inte mer energi bara för att pumpen står stilla och avfrostar (däremot produceras ingen värme för att kompensera energiförlusterna men i snitt produceras 3,8 kW). Förlusterna i huset är exakt lika stora oavsett om pumpen går eller inte! Så länge förlusterna är 3,8 kW eller mindre klarar pumpen att hålla inställd temperatur som vilken annan värmepump som avger 3,8 kW.Ja, du har sagt det förut.Eftersom frånluftens energi används som en funktion för avfrostning, så kan inte villaägaren t.ex. växla ventilationsflödet till en rotationsväxlare under tiden för avfrostning. Anser du att påståendet är sant?