0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Rickard...mitt inlägg var ett svar på robemas och ditt tidigare inlägg:robemas inlägg:"När utetempen sjunker ner til 12-15 minus är första steget tillskott konstant i drift, jag har kopplat bort steg två och tre i styrsystemet (med referens till det gamla systemet borde 7 kw räcka), så vid extrema köldknäppar på 18-20 minus klarar inte systemet hålla den inställda innetempen på 20.5 .Jag hade nog förväntat mig mer av comfort zone pumpen, kan inte säga att systemet är värt dom 20-30 tusen extra som det kostar jämfört med konkurenterna."samt ditt inlägg:"Du vill alltså påstå att de uppgivna uteffekterna och driveffekterna är osanna?Även om jag inte har full insikt i hur det ligger till så måste jag få framföra mina tveksamheter till din slutsats.Jag tror huvudsakligen att din besvikelse grundar sig på att det har varit ovanligt kallt i vinter, inte på att din CZ har fungerat dåligt."Jag skrev i mitt inlägg att:"Uppgifterna som CZ uppger är säkert rätt och riktig, när förutsättningarna är de rätta" d.v.s. deras effektuppgifter stämmer rätt bra mellan två avfrostningar och huset har 37% RF. Det enda jag har att anmärka på, är att de räknar luftens densitet med 1,29 kg/m³. Luftens densitet är 1,20 kg/m³ vid +20°. Förstår inte varför CZ på sin hemsida nämner kölbärarpumpens förbrukning på en bergvärmepump. Det är mycket bättre att de presenterar sin egen produkts förbrukning t.ex. för avfrostningar.
Dina svar har varit adekvata och upplysande, jag ville dock nyansera det hela genom mina kommentarer angående funktionen över längre tid, inte bara vid "extrem" kyla och torr luft.Storleken på den extrabesparing (gentemot en "vanlig" frånluftsvärmepump) man gör över året ligger nog antagligen på nånstans kring 4-6000 kWh/år om värmepumpen får bra driftsförhållanden i övrigt.
Luften som lämnar huset under avfrostningarna går från -15 till 11 grader. Säg att det är 7 grader i medeltemp då den mesta tiden är på plusssidan. Det är alltså inte 20 grader. Jag vet inte hur det kommer in i tidigare beräkningar.//Magnus
Att CZ räknar med luftdensitet på 1,29 tycker jag verkar relevant eftersom pumpen vid full effekt arbetar med avkylning från rumstemp ner till mellan -15 till -20 ºC, dvs en genomsnittlig luftdensitet på 1,28-1,29 kg/m3 i detta intervall över förångaren.
Dock töms huset på 20° luft i 12 minuter, vilket har ett energivärde om ca: 0,5 kWh vid utetemp -15°. Kvar blir 3,3 kWh/h av värmepumpens avgivna energi.
Citat från: Lexus skrivet 19 februari 2010, 13:51:13Dock töms huset på 20° luft i 12 minuter, vilket har ett energivärde om ca: 0,5 kWh vid utetemp -15°. Kvar blir 3,3 kWh/h av värmepumpens avgivna energi.Nu hänger jag inte riktigt med Man kan få intrycket att du menar att pumpen bara ger 3,3 kWh/h??? Pumpen ger väl fortfarande 3,8 kWh/h, om dina beräkningar stämmer. Sedan hur värmeförlusterna fördelar sig är ju oberoende av värmekälla. Värmekällans uppgift är att kompensera för de värmeförluster huset har (ventilations och transmissionsförluster samt varmvatten). Själv har jag kört med min CE50 i drygt fyra år nu och är supernöjd. Jag har ett energibehov på runt 19000 kWh/år och har efter installationen reducerat energibehovet med 12500 kWh/år eller nästan 50000 kWh totalt. Den besparingen är inte ens teoretiskt möjlig att nå med en vanlig 2 kW frånluftspump även om den går dygnet runt året runt...Mina avfrostningar tar runt 8 minuter, sedan kör den i 60 minuter. Det ger 88% gångtid.