Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ComfortZone CE50, Officiell tråd  (läst 668804 gånger)

0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Maba

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #585 skrivet: 19 februari 2008, 18:50:15 »

Jag får nog tillstå att jag inte vet om man sätter Cirkv till 45°, så skall man få det, Om det finns någon annan som kan upplysa mig om detta vore jag tacksam.



Max temp cirkvatten anger högsta tillåtna framledningstemperatur och har inget med hur varmt vatten den kan producera. Står den för lågt kan det hända att när pumpen och elpatronerna går för fullt uppnås detta värde och elpatronerna och/eller komressorn stannar.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 757
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Offshore windfarms, theworst greenwashing there is
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #586 skrivet: 19 februari 2008, 18:55:27 »
Jag tackar för svaret Maba! Thumbsup
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19385
  • Karma +15/-15
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #587 skrivet: 25 februari 2008, 18:37:11 »
Hej jag bor i en villa med källare på 76 m2 nedre plan på 76 m2 samt övre plan på 40 m2 totalt ca 190 m2 inklusive källare. Vi har dålig ventiation (ingen) efter som vi inte använder den murade skorstenen. Jag funderar om det går att installera en comfortzone. Jag har möjlighet att få frånluft från toalett  på övre plan från kök ej från köksfläkt samt från källaren det går ej att få frånluft från toalett på nedre plan kan även få frånluft från vardagsrum nedreplan samt sovrum övre plan men det är väll fel. våran förbrukning ligger i dag på ca 30000 kw inklusive varmvatten framledning vid -7 grader ca 40grader. Kan jag spara pengar och få bättre luft.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #588 skrivet: 01 mars 2008, 12:04:28 »
Första året med min CE50 har nu gått.

Total elförbrukning 070301-080301 blev 13500 kwh och CE50:an konsumerade 7683 av dessa (separat elmätare).
Värmepumpen har producerat 17275 kwh. Tillskottet totalt blev 447 kwh.

Tidigare förbrukning var på totalt 26000 kwh / år. Byte av dörrar och fönster kan ha gjort sitt + en mindre tilläggsisolering.

Huset ligger strax väster om Stockholm, i Järfälla.
« Senast ändrad: 01 mars 2008, 12:29:23 av andreasi »
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #589 skrivet: 05 mars 2008, 02:27:54 »
Hej alla

Jag håller på att bygga 170 kvm + 90 kvm källare d.v.s 260 kvm, takhöjden blir 4,70 i nock och 3,1 vid väggliv, källarplanet blir 2,5.
Markplan byggd i 400mm lättbetong med 550mm isoleringen i tak & källaren byggd i 290mm leca samt 100mm isodrän bjälklag 300mm cellplast.
Jag har golvburen golvärme 20mm slang upnor, 9 slingor uppe och 5 nere fördelat på 3 fördelare.

Har varit mycket intresserad av CZ modeller tidigare då men nu efter att ha läst samtliga 59 sidor så vet jag inte längre ?.


Väldigt många % av köparna verkar rent av mycket besviken på ljudnivå på 2 punkter, och att man ska behöva åtgärda en helt ny pump som är typ dyrast på marknaden med ljudreducerade åtgärder tycker jag verkar sanslöst, då det borde vara gjort av tillverkaren för dessa pengar en pump betingar.
Lägga rockwool skiva bakom/under, beklä plåtdetaljer med asfaltblymatta mm, katastof !!!

Sedan alla inlägg om problem att få tillräcklig värme i huset gör mig riktig orolig, det är ju den grundläggande uppgiften pumpen har.

Sedan att tillverkaren verkar ge avkall på kvalité vad gäller komponentval, det inger för mig i alla fall inget förtroende vad gäller märket CZ.

Kompatibeliteten med trådlös givare finns inte, sedan har dom tydligen också tillverkat pumpen så den behöver en "speciell" givare som bara kan köpas på CZ.

Sedan att torktummlare som för övrigt finns i alla villor totalt slår ut givaren som är inbyggd i frånluftsröet, och i.o.m det slår av pumpen tycker jag känns riktigt ogenomtänkt, det måste finnas bättre sett att styra pumpen på och det borde vara standard.

Hur ska jag göra ?, kan jag ändå totalt sett lita på att jag blir nöjd med en ny CZ ?, och i så fall ska jag då välja en CE65 med 2 stycken 500l acctankar,så jag både kan fylla stort badkar samt lagra varmvatten för golvslingorna, jag har förberett med prisolrör 15mm t & r för att kunna värma vatten i samband med eldning/tillskottsvärme i kaminen/eldstaden ?

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36032
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #590 skrivet: 05 mars 2008, 08:36:45 »
Alternativet är väl typ Nibe 1235-8kW med FLM30, bergvärme eller jordvärme, kostar kanske 30-50 000 mer, tveksamt att 2 timmar några gånger i veckan som din torktumlare går skulle kosta så mycket i förlorad energi.
Rumsgivare av universaltyp har väl så vitt jag vet ingen tillverkare?

För bästa komfort och lägsta energiförbrukning kanske du skulle titta på TFX i kombination med en lite mindre (typ 6-7 kW) berg eller jordvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #591 skrivet: 06 mars 2008, 02:20:16 »
Rickard:
Det är inte att 2 timmar några gånger i veckan som en torktumlare går skulle kosta så mycket i förlorad energi, problemet för mig verkar vara att systemet får felaktig tempinfo i .o.m. att givaren sitter i frånluftrör, så den stänger áv sig fast värmetillförsel fortfarande behövs så golven blir kalla.

Rumsgivare av universaltyp borde väl vara simpla att tillverka eller inportera in från asien, 99% av samtliga har en gemensamt tillvägagångssett, bara att dom har olika motstånd i sig 0,15Ohm eller 00,2 ohm o.s.v, borde vara en enkel match att moddifiera dessa eller bara apa efter så man kan få vilken längd man vill och e.v med trådlös styrning.

Och vilka åtgärder ska man kräva av tillverkaren vad gäller ojud, för han borde ju inte heller vilja höra av människor som sätter både stenullsskivor & spec-fötter samt klär inre plåtdetaljer med asfaltsblymattor.

Hur har täby/tillverkaren sett på dessa klagomål ?, har dom åtgärdat några av dom eller åtminstånde reducerat problem sedan 2004 när dom kom ?

Skulle jag i mitt välisolerade hus ha nytta av 2 stycken accank om 500Li kombination med en CE65, där en fungerande som varmvatten men slinga i botten & en på golvvärmen som kanske också kunde stödjas med en slinga från kaminen.?

Vad tror ni experter  studs eller  huvuddunk
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad kave

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #592 skrivet: 06 mars 2008, 10:30:14 »
Rickard:
Det är inte att 2 timmar några gånger i veckan som en torktumlare går skulle kosta så mycket i förlorad energi, problemet för mig verkar vara att systemet får felaktig tempinfo i .o.m. att givaren sitter i frånluftrör, så den stänger áv sig fast värmetillförsel fortfarande behövs så golven blir kalla.

Rumsgivare av universaltyp borde väl vara simpla att tillverka eller inportera in från asien, 99% av samtliga har en gemensamt tillvägagångssett, bara att dom har olika motstånd i sig 0,15Ohm eller 00,2 ohm o.s.v, borde vara en enkel match att moddifiera dessa eller bara apa efter så man kan få vilken längd man vill och e.v med trådlös styrning.

Och vilka åtgärder ska man kräva av tillverkaren vad gäller ojud, för han borde ju inte heller vilja höra av människor som sätter både stenullsskivor & spec-fötter samt klär inre plåtdetaljer med asfaltsblymattor.

Hur har täby/tillverkaren sett på dessa klagomål ?, har dom åtgärdat några av dom eller åtminstånde reducerat problem sedan 2004 när dom kom ?

Skulle jag i mitt välisolerade hus ha nytta av 2 stycken accank om 500Li kombination med en CE65, där en fungerande som varmvatten men slinga i botten & en på golvvärmen som kanske också kunde stödjas med en slinga från kaminen.?

Vad tror ni experter  studs eller  huvuddunk


Jag förstår dig inte riktigt, antingen har du en rumsgivare eller också inte. Om du av olika anledningar inte vill gå på temperaturen i frånluften så använder du en rumsgivare. För oss fungerar det bra med givaren i frånluften, det blir ett bra snitt på hela husets temp. Har du rumsgivare så gäller tempen enbart i det rummet. Menar du att Nibe och de andra gör sig besväret att tala om för dig var någonstans du kan få tag i allehanda rumsgivare men inte deras egen?
Alternativet hade varit utegivare och en kurva som styr. Vi hade detta tidigare men tyckte inte det fungerade bra vi ex blåst.
Vad gäller ljudnivån så är en CE sämre ljudisolerad än den typiska bergvärmepumpen. Du får alltså en högre ljudnivå. Är det acceptabelt för er eller inte?
Tala med din lokala ÅF så kan du åka och lyssna och bilda dig en egen uppfattning.
Vi störs inte av ljudet men vårt hus är möjligen bättre ljudisolerat än nyare huskonstruktioner.

Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #593 skrivet: 06 mars 2008, 13:55:52 »
Jaha, jag trodde man alltid hade både utegivare och givare i frånluften samt kunde kompletera med rumsgivare för att få det lite mer exakt, och att dessa samverkade med varandra.

Men det kanske oftast blir mera problem då det kanske är mycket svårt att integrera.
Vad tror ni om denna produkt ?

http://www.rotek.se/pdf/Pr_bladKompaktkollektor.pdf

Allt man vill är att nu och i framtiden få bra/låga energikostnader, men ju mer man läser och lär sig ju svårare blir valet.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #594 skrivet: 06 mars 2008, 14:45:22 »
495 Twin är tyvärr inte världens tystaste maskin heller. Skulle tro att den ligger lite åt Comfortzone hållet. För våran del upplevde jag en markant ökning av ljudet när CE50 blev installerad, men då hade vi så färskt ljudupplevelsen från 490 i minnet. Det jag har gjort för att minimera ljudet är att jag ställt den på gummifötter. Ljudet minskade lite gran av det, men i dag 3 månader senare så hör varken jag eller frugan den nämnvärt. Vi har vant oss med ljudnivån.

Vi hade problem med troktummlaren eller rättare sagt pumpen när tumlaren kördes, men löste det med att koppla ur tempgivare i frånluftsröret och anslöt en innegivare. Nu funkar det klockrent.

För min del jag jag en besparing på runt 30-35% med CE50 i stället för att köra en IVT490.


//Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #595 skrivet: 06 mars 2008, 22:34:58 »
Bara för att klargöra några saker. Temp-givaren sitter som standard i frånluftskanalen i VP:n. Med denna funktion får VP:n ett medelvärde över rumstemperaturen i hela huset. Sedan är det ganska självklart att om du då har en torktumlare eller bastu som alstrar stora mänger värme att VP:n då tror att hela huset är varm. Eftersom då även medeltemperaturen in i VP:n ökar kraftigt. Detta löser du enklast med en extern rumsgivare. Denna placerar du på ett ställe som inte påverkas av någon annan värmekälla i huset och som kan fungera som ett bra "referensrum" för hustemperaturen. Du har inte heller någon utegivare till CZ:en

Beträffande acctankar till VP:n så fungerar normalutförandet så att du använder acctanken till tappvarmvattnet och inte till radiatorsystemet. Du använder då acctanken för att värmeväxla inkommande kallvatten. På så sätt har du aldrig stillastående varmvatten och då inte heller något problem med legionella.

Det finns sätt att koppla en acctank till radiatorsystemet med då får du ha en lite annan styrning till detta. Har inte satt mig in i exakt hur detta är kopplat men det finns andra här på forumet som kan det bra. Jag har en 500 l acctank till tappvarmvattnet och jag har aldrig upplevt att varmvatnet tagit slut. Vi är fyra i familjen. Dock inga tonåringar än så jag kanske får ta tillbaka uttalandet om att varmvattnet aldrig tagit slut när barnen på allvar börjar ockupera badrummet.

Ljudnivån däremot är hög! Där har du en poäng i att den dyraste värmepumpstillverkaren borde satsa mer pengar på att åtgärda detta. Hos mig hör jag ljudet i rummet som ligger rakt ovanför VP-rummet. I rummen som ligger vägg i vägg med VP-rummet hör jag däremot knappt något alls. Mitt problem tror jag ligger i att min avluftskanal ligger tryckt mot taket i VP-rummet och på så sätt förstärker ljudet upp till ovanliggande rum. Skall försöka dra om avluftsröret till sommaren för att se om jag kan få ner ljudnivån något. Vad man skall ha i åtanke är också att det bara är när VP:n går på maxfrekvens som ljudet är något störande. Så fort VP:n varvar ner så hörs VP:n knappt något alls.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #596 skrivet: 06 mars 2008, 23:21:05 »
Hej alla

Jag håller på att bygga 170 kvm + 90 kvm källare d.v.s 260 kvm, takhöjden blir 4,70 i nock och 3,1 vid väggliv, källarplanet blir 2,5.
Markplan byggd i 400mm lättbetong med 550mm isoleringen i tak & källaren byggd i 290mm leca samt 100mm isodrän bjälklag 300mm cellplast.
Jag har golvburen golvärme 20mm slang upnor, 9 slingor uppe och 5 nere fördelat på 3 fördelare.

Har varit mycket intresserad av CZ modeller tidigare då men nu efter att ha läst samtliga 59 sidor så vet jag inte längre ?.


Väldigt många % av köparna verkar rent av mycket besviken på ljudnivå på 2 punkter, och att man ska behöva åtgärda en helt ny pump som är typ dyrast på marknaden med ljudreducerade åtgärder tycker jag verkar sanslöst, då det borde vara gjort av tillverkaren för dessa pengar en pump betingar.
Lägga rockwool skiva bakom/under, beklä plåtdetaljer med asfaltblymatta mm, katastof !!!

Sedan alla inlägg om problem att få tillräcklig värme i huset gör mig riktig orolig, det är ju den grundläggande uppgiften pumpen har.

Sedan att tillverkaren verkar ge avkall på kvalité vad gäller komponentval, det inger för mig i alla fall inget förtroende vad gäller märket CZ.

Kompatibeliteten med trådlös givare finns inte, sedan har dom tydligen också tillverkat pumpen så den behöver en "speciell" givare som bara kan köpas på CZ.

Sedan att torktummlare som för övrigt finns i alla villor totalt slår ut givaren som är inbyggd i frånluftsröet, och i.o.m det slår av pumpen tycker jag känns riktigt ogenomtänkt, det måste finnas bättre sett att styra pumpen på och det borde vara standard.

Hur ska jag göra ?, kan jag ändå totalt sett lita på att jag blir nöjd med en ny CZ ?, och i så fall ska jag då välja en CE65 med 2 stycken 500l acctankar,så jag både kan fylla stort badkar samt lagra varmvatten för golvslingorna, jag har förberett med prisolrör 15mm t & r för att kunna värma vatten i samband med eldning/tillskottsvärme i kaminen/eldstaden ?

MvH Jawen

Jösses Vad mycket nedslag på CE50 du har.   Sc:,h     Jag har läst det mesta om den (på forumet) och jag har inte hört att den inte kan hålla värmen. Däremot är det många som stängt av elpatronerna och låter kompressorn jobba med tempen själv då kan det bli svårare vid kyla. Eller om man har ett trögt värmesystem (som ingjuten golvvärme) då får man ibland punktbelastningar som kräver tillskott verkar det som.
Ok jag håller med om att det ibland hörs när kompressorn går, men vad jämför vi med? Min grannes NIBE frånluftare låter ju  mindre, men vad gör den då 2kw.... Eller min andra grannes IVT bergvärmepump 3 år gammal, den låter iallafall mer än min CE50.
Du skriver att tillverkaren gör avkall på kvalitet när det gäller komponentval hur menar du då?
Min uppfattning är precis tvärtom  det är rejäla komponenter i CE50 med en lättöverskådlig manövervänlig temperaturregulator.
Att problemet med torktumlare skulle vara generellt tror jag inte på. Det beror mycket på tvättstugans placering, är den sist på luftslingan så påverkar den mer men då kan man strypa frånluften där åtminstone den stunden.  Eller montera en innegivare som många gjort och verkar nöjda med.
Jag är väldigt nöjd med min pump i mitt hus. Ditt hus är större så du behöver säkert en CE 65:a om nu "skräcken"      ;)   för Comfortzone skulle försvinna.   Mvh John

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #597 skrivet: 07 mars 2008, 03:35:09 »
Tack för infon folket, jag suger åt mig den kunskapen Thumbsup


Om man har 4,6-4,8 m i takhöjd var tror ni då en e.v rumsgivare skulle sitta på för höjd ?.
Sätter jag den högt så blir troligtvis golven svala, och sätter jag den för lågt så kommer den gå hela tiden  :D

Hur grova spirorör drar man ?, behöver man 160mm rör eller räcker det med 125mm ?.

Mr.Frost:

Nej jag har peronligen inga nedslag på CE50 jag har inte ens sett en live, dom negativa punkterna i mitt inlägg var enbart baserat från era inlägg från sida 1 t.o.m sida 59 i denna tråden  *vinkar*.

Om när jag skiver om att tillverkaren gör avkall på komponentval, så läste jag bl.a på sida 3  "bytt fabrikat på fläkten,luftbuller från fläkten, men de bytte ut fläkten till en annan typ. Nu är pipandet borta., den har ju inget köldbärar uttag, sid 11 kört vår ComfortZone CE50 i två veckor och allt verkar fungera bra förutom att jag har ett missljud från fläktstyrningen på alla fläktläget utom läge 5, Jag hade ett missljud i form av en ton från fläktstyrningen på min CE50 i början. Det försvann på högsta läget. Jag påpekade detta hos Comfortzone och de bytte ut fläkten till annan typ och oljudet försvann., Många av delarna i CE50 är standardkomponenter tillverkade av underleverantörer, Vattenproduktionen är bra, men inte tillräcklg för stort badkar, Fick min Comfortzone ochså installerad för två veckor sedan och har ett oljud från fläkten som inte låter normalt - låter bättre på full effekt men i mitt öra så låter det som det är obalans i fläkttrumman, Annars nöjd med pumpen so far - förutom fläktbullret , Det verkar som om vi har samma fenomen. Berätta gärna vad Comfortzone tänker göra för att åtgärda ditt problem. Många har lovordat konstruktionen av denna värmepump men anväder CZ denna "budget" konstruktion av fläktstyrning så hoppas jag att pengarna istället har lagts på andra detaljer, De bytte ut fläkten och nu hör jag absolut inte fläkten i hallen med dörren stängd och heller inte på våningen ovanför.m.m denna info har bara skummast ut från sida 1 t.o.m 14 av 60.

Så verkar en del av komponenterne inte riktigt beprövade eller underdimensionerade.

Sen i mitten på tråden är det än del folk som inte får upp temperatur i huset, nu orkar jag inte leta fram den infon men den finns i denna tråd.

He, He  ;D jag är inte rädd för att köpa en CZ65, jag vill bara få det jag betalar för d.v.s allt som står i broschyren, samt möjlighet att justera in alla saker utan att behöva ha 200p från ingenjörsutbilding för att klara av det.
Och kan man sedan också gå runt i huset utan hörselskydd, jaaa då är ju allt mumma studs


MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #598 skrivet: 07 mars 2008, 11:35:26 »
Jag har satt min innegivare inuti en termostatdosa och den satt redan på en höjd av 147 cm (centrum). Jag har en takhöjd på 3,9m. Det spelar ingen roll på vilken höjd du sätter den på för du kan ändå ändra värdet på givaren via en offset inställning på pumpen. I mitt hus använder jag 125mm spirorör, tror inte du tjänar på att öka till 160mm.


Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd, ComfortZone CE50
« Svar #599 skrivet: 07 mars 2008, 13:03:12 »
Beträffande 125 / 160 mm spirorör. Jag har valt att ha 160 mm rör närmast VP:n Dvs. 160 mm på avluftsröret och 160 mm fram till första förgreningen. Fick den rekommendationen av återförsäljaren av VP:n (USV i Stockholm). Större kanal = mindre motstånd i systemet! Misstänker att mitt val gjort att ljuden från frånluftsdonen hörs mindre. Jag har en flexibel ljuddämpare på avluftskanalen och en på frånluftskanalen sittandes direkt efter VP:n. Jag hör inga ljud från frånluftsdonen.

Som tidigare nämnts så tror jag inte placeringen av rumsgivaren spelar någon roll då du själv ställer in offseten på temperaturen alt justerar rumstemperaturen i VP:n till den nivå du vill ha. Men skall man ha någon synpunkt på placering så borde du kanske placera givaren i den höjd där du vistas. Vilken temperatur du har uppe i nock känns kanske inte så relevant!
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!