0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Ventiler skall du ha i alla "icke smutsiga rum" som somrum, vardagsrum och tex gillestuga. Tror du kan ha problem med att få tillräcklig luftmängd i ditt system när du inte har ventiler installerade. Du få då en större tröghet för luften att ta sig till VP:n. Detta kan medföra att VP:n inte kan leverera full effekt. Ett annat problem med att ta ventluften från springor och tätningar är att du riskerar att få in luft från tex vinden. Den luften vill du inte ha in i huset. Du borde även få ganska kalla golv om du tar från dörrspringor och liknande.Beträffande att sätta högt i nock, tycker jag låter som ett bra alternativ. Nu är jag ingen expert på ventilation men logiskt sett tycker jag detta borde vara det bästa.För övrigt har jag haft liknande problem som dig beträffande låg värme i huset. Jag har CE65:an installerad i mitt hus på 2x126 m2 (enplans villa med källare). Klarade i början bara +2 ºC innan temperaturen sjönk. Jag fick då en tempo på ca 19 ºC på övervåningen och 20,5 ºC i källarvåningen. Min lösning har blivit att jag nästan helt stryp radiatorslingan till källarvåningen och värmer denna istället (än så länge) med en eldriven fläktkonvektor till ca 17-18 ºC. Detta medför att jag kan köra huset utan tillskott ner till flera minusgrader. Runt nyår hade vi -6 ºC och nästan storm. Kopplade då till en elpatronerna men denna gick bara in vid tappvarmvattenvärmning. Tempen på övervåningen ligger mellan 21 till 22 ºC beroende på vilken temp jag har i källarvåningen. Det lite märkliga är att jag sparar energi på att enbart värma källarvåningen med direktverkande el mot att värma hela huset med VP:n. Min gissning är att min oisolerade grund kyler ner vattnet i radiatorslingan så mycket att det inte lönar sig att köra vattenburen värme där nere.
Isbildning på frånluftsröret! Upptäcke att de finns isbildning på röret från pannan ut till taket.Har också problem med att få behaglig temperatur i huset.Pannan går för fullt och ger dåligt med värme. Pannan leverar värme ut mellan 28-32 grader när kompressorn är igång. Därefter blir rören kalla och kallt vatten cirkulerar ut i värmesystemet.Imorgon skall jag boka in installatören för kontroll. Om de inte kommer till en lösning funderar jag på att sälja pannan och installera en pelletsanläggning Ps... vårt hus är ett energihus och skall inte sluka så mycket energi. Något måste vara fel....
Har bokat in en servicetekniker och om jag har tur kommer de nästa vecka.COP vet jag inte vad det är. Fläkten har jag varierat mellan 3-4. Temperaturen sjunker ner till -14... när den går på fläktläge 3.
Isbildning på frånluftsröret! Upptäcke att de finns isbildning på röret från pannan ut till taket.
Någon mer än jag som har problem med att is bildas kring avluftsgallret, alltså där den kalla luften strömmar ut ur huset? Frånluftsröret är isolerat fram till ytterväggen (lättbetong) och sen går det genom själva väggen utan isolering för att sen avslutas med ett galler, typ http://www.fresh.se/p73877/files/Galler-205.pdfMin tanke är att isen bildas när den kalla luften möter gallret?