0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Ajaj!Jag har frånluft i alla fyra sovrummen + i badrummet på ovanvåningen. Tilluft finns det i sovrummen, men inte i badrum eller allrummet på ovanvåningen. Kanske läge att helt enkelt bygga om systemet lite och låta bli att suga luften i barnens sovrum (som ligger först på slingan och väsnas mest) utan sätta in ett utsug i allrummet som angränsar. Rören ligger ju tillgängliga på vinden.Ingen som har någon teori om varför min manometer visar att jag tappar tryck (0.2 - 0.5 Bar /dygn utgående från 1.0 Bar) ?/Fredrik
Den effekt som visas i displayen är ingen uppmätt effekt utan en schablon. Värdet bygger på inmatade värden.
Citat från: oooo_quattro skrivet 04 januari 2008, 11:18:381: Är det från pumpen själv kanske dämpdynor kan hjälpa men om det är som du tror ljud som fortplantar sig via ventilationen så är min fråga, har du frånluft i sovrummen? Det vanliga är annars att ha tilluft (utifrån) i sovrum o vardagsrum och sedan frånluft i badrum/kök/tvättstuga(/klädkammare). Jag skulle inte vilja sova på i rummen som har frånluftsdon i taket - det låter även hos oss.2: "energiåtergång" är det inkl hushållsel i dec så är det ju en bra siffra jag gjorde själv åt 2146kWh i december!Ajaj!Jag har frånluft i alla fyra sovrummen + i badrummet på ovanvåningen. Tilluft finns det i sovrummen, men inte i badrum eller allrummet på ovanvåningen. Kanske läge att helt enkelt bygga om systemet lite och låta bli att suga luften i barnens sovrum (som ligger först på slingan och väsnas mest) utan sätta in ett utsug i allrummet som angränsar. Rören ligger ju tillgängliga på vinden.Ett annat problem jag misstänker är att taket i pannrummet som består av plankor och golvet på ovanvåningen som också består av plankor bildar en resonanslåda då jag leder frånluften via trossbotten och ner till pannan. Den fasta ljuddämparen ligger liksom i spänn, kloss an mot golvplankorna, och det är så tight att jag inte fick in ens en tunn gummimatta imellan. Det är liksom ingen plats för isloering uppåt... Det är bannemej inte lätt att bygga om något som är inbyggt och som satt där när jag köpte huset.1500 KWh är hushållsel och värme inalles för december (2 vuxna + 2 barn under fyra år).Ingen som har någon teori om varför min manometer visar att jag tappar tryck (0.2 - 0.5 Bar /dygn utgående från 1.0 Bar) ?/Fredrik
1: Är det från pumpen själv kanske dämpdynor kan hjälpa men om det är som du tror ljud som fortplantar sig via ventilationen så är min fråga, har du frånluft i sovrummen? Det vanliga är annars att ha tilluft (utifrån) i sovrum o vardagsrum och sedan frånluft i badrum/kök/tvättstuga(/klädkammare). Jag skulle inte vilja sova på i rummen som har frånluftsdon i taket - det låter även hos oss.2: "energiåtergång" är det inkl hushållsel i dec så är det ju en bra siffra jag gjorde själv åt 2146kWh i december!
Citat från: BJohan skrivet 04 januari 2008, 21:44:39Den effekt som visas i displayen är ingen uppmätt effekt utan en schablon. Värdet bygger på inmatade värden.Då har jag hittat ytterligare en bugg i mjukvaran.Sätt Fmax Cirkvatten på 50Hz så räknar förmodligen pumpen med att den går på högre varvtal och värdet i displayen blir fel.Displayen säger att det blir högre uteffekt om man begränsar Fmax Cirkvatten till 50Hz än om sätter samma värde till 75Hz.50Hz gav 5.0kW med Fmax Cirkvatten på 50Hz 50Hz gav 3.9kW med Fmax Cirkvatten på 75Hz
Har en ce 50 o den verkar skjuta in elptronen alldeles för ofta. Elräkningen kändes hög. Har rumstempen inställd på 30 grader o golvvärme i 2 plan, Den höga rumstempen kan ju förklara el-förbrukningen, men sänker jag tempen till tex 25 så blir det runt 17 18 grader inne. Nån som har lite förslag på vad man kan göra? Inställningar mm!