0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Hej allihop jag är okunnig inom detta område så jag skulle gärna ta emot synpunkter och råd från er som kan. Jag bor i villa i borås ytan är 100 + 70 fördelat på 2 våningar + vind och källare i sutteräng. Huset är byggt på 50-talet i blåbetong. Vi har ett mätvärde på 320 b/kvm och vill sänka det till en ok nivå. Samtidigt vill vi kasta ut vår elpanna från -85. När vi flyttade in här för 1 år sedan så var beräknad förbrukning 28-35 000 kwh, vi har sänkt detta med hjälp av en luft/luft värmepump panasonic inverter och insatskassett i vår öppna spis.Jag då funderingar på att dra frånluftskanaler och sätta in en ce50L+300 acktank(har bara 220 cm i källaren), då undrar jag får jag saneringsbidrag för denna lösningen? Löser detta min uppvärmning? Ska jag ha den större modellen (ce65) eller är huset för litet? Var hamnar man prismässigt c:a??Tacksam för alla synpunkter och råd!!
Jag har läst och har en "dum ?" fråga.Antag att du kopplat all ingående luft till en CE50 från uteluften.(Ingenjörer är knäppa från födseln )Dvs man låter den använda enbart uteluft som energikälla och sedan sprutar ut den luft som ärsänkt till -20 grader..Fungerar då pumpen som en ren luft/vatten pump? Den gör ju då både värme och tvv precis som en del andra.Är den i en sådan koppling effektivare än en standard luft/vatten maskin?Om frågan är helt knäpp får ni berätta det ./F
Hej allihop jag är okunnig inom detta område så jag skulle gärna ta emot synpunkter och råd från er som kan. Jag bor i villa i borås ytan är 100 + 70 fördelat på 2 våningar + vind och källare i sutteräng. Huset är byggt på 50-talet i blåbetong. Vi har ett mätvärde på 320 b/kvm och vill sänka det till en ok nivå. Samtidigt vill vi kasta ut vår elpanna från -85. När vi flyttade in här för 1 år sedan så var beräknad förbrukning 28-35 000 kwh, vi har sänkt detta med hjälp av en luft/luft värmepump panasonic inverter och insatskassett i vår öppna spis.Jag då funderingar på att dra frånluftskanaler och sätta in en ce50L+300 acktank(har bara 220 cm i källaren), då undrar jag får jag saneringsbidrag för denna lösningen? Löser detta min uppvärmning? Ska jag ha den större modellen (ce65) eller är huset för litet? Var hamnar man prismässigt c:a??Vårat hus finner du härTacksam för alla synpunkter och råd!!
CE65 rekommenderas från 180 m2 med normenlig ventilation, dvs ca 220 m3/h. Ventilerar man för lite kommer kondensorn bli för kall och värmepumpen gå ned i varvtal och du får inte ut fullt 6,5 kW. Det framgår ingenstans på Comfortzones hemsida vilket flöde man behöver för att få ut 6,5 kW. CE50 kräver minst 220 m3/h för att ge 5 kW, så jag antar att CE65 kräver betydligt mer för att ge 6,5 kW full ut. Det lönar sig heller inte att öka ventilationen eftersom man då drar in onödig kalluft på vintern.Men hur vad får jag i vårt hus då?? Vi har 100kvm + 70 biyta som består av tvättstuga,pannrum m.m. källarutrymmen som jag har tänkt värma med nästan samma temperatur som boytorna och även ventilera. vad blir det om man räknar på en halvluftomsättning varannan timma(är det norm eller har jag missuppfattat).