0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Hej,Har fått offert och bestämt mig för att beställa följande i morgon, CE50L + 300 liters acktank KW300.Tänker även installera separat elmätare.Jag vill tacka alla som delat med sig av sina erfarenheter här på forumet, detta har hjälp mig att komma fram till denna lösning. Ett speciellt tack till BJohan för att han har svarat påmina frågor.Jag har för avsikt att själv dela med mig av erfarenheter när väl pumpen är installerad.Det som kan vara av speciellt intresse är att mitt hus ligger i norrland (Skellefteå) och blir konverterat från självdrag (ökad ventilation? ökat effektbehov?)Mitt hus:Två våningar på 150m2 + 40m2 källare, byggt 1929 utbyggt i omgångar och tilläggsisolerat (ordentligt).Ventilation = självdrag.Uppvärming ved (ctc171) och el.Effektbehov uppmätt under två dygn med elpatron, medeltemperatur -14C: hushållsel 1,2Kw/timmen + värme/varmvatten 5,0Kw/timmenBeräknat årsbehov ca 20000kw/h för värme och varmvatten Huset beläget i Skellefteå
Kul att du vill dela med dig av dina erfarenheter, det finns nog många här uppe som undrar om en frånluftsvärmepump verkligen kan spara så mycket energi som din värmepump borde göra enligt de uppgifter som finns.Det skall bli intressant att se hur det fungerar.Min spontana reaktion är att när utetempen kryper under frånluftsvärmepumpens lägsta möjliga utblåsningstemperatur så bör det gå minst 1.5-2 kW, bara för att kompensera för ventilationen, men å andra sidan är det inte så många dagar/år som är så kalla, inte ens i skellefteå.
Citat från: johan63 skrivet 14 mars 2007, 21:33:39Hej,Har fått offert och bestämt mig för att beställa följande i morgon, CE50L + 300 liters acktank KW300.Tänker även installera separat elmätare.Jag vill tacka alla som delat med sig av sina erfarenheter här på forumet, detta har hjälp mig att komma fram till denna lösning. Ett speciellt tack till BJohan för att han har svarat påmina frågor.Jag har för avsikt att själv dela med mig av erfarenheter när väl pumpen är installerad.Det som kan vara av speciellt intresse är att mitt hus ligger i norrland (Skellefteå) och blir konverterat från självdrag (ökad ventilation? ökat effektbehov?)Mitt hus:Två våningar på 150m2 + 40m2 källare, byggt 1929 utbyggt i omgångar och tilläggsisolerat (ordentligt).Ventilation = självdrag.Uppvärming ved (ctc171) och el.Effektbehov uppmätt under två dygn med elpatron, medeltemperatur -14C: hushållsel 1,2Kw/timmen + värme/varmvatten 5,0Kw/timmenBeräknat årsbehov ca 20000kw/h för värme och varmvatten Huset beläget i SkellefteåSkall du inte ha 65:an i alla fall då? Enligt Gunnar så är det bättre för hus större än 160m2.
Min spontana reaktion är att när utetempen kryper under frånluftsvärmepumpens lägsta möjliga utblåsningstemperatur så bör det gå minst 1.5-2 kW, bara för att kompensera för ventilationen, men å andra sidan är det inte så många dagar/år som är så kalla, inte ens i skellefteå.
Citat från: Rickard skrivet 14 mars 2007, 23:16:36Min spontana reaktion är att när utetempen kryper under frånluftsvärmepumpens lägsta möjliga utblåsningstemperatur så bör det gå minst 1.5-2 kW, bara för att kompensera för ventilationen, men å andra sidan är det inte så många dagar/år som är så kalla, inte ens i skellefteå.Sitter själv i Luleå och väntar på vad elförbrukningen för februari skall visa (har inte separat elmätare ännu). Vi hade en snittemp på -13,9 ºC under Februari, så det skall bli intressant att se hur stor skillnaden var jämfört med Januari (medeltemp -9,8 ºC)
Jag tror inte det, jag baserar min övertygelse på att jag inte är i behov av så stor ventilationsmängd som CE65:an kräver för att ge 6,5 kw.Totala energiförbrukningen tror jag inte i mitt fall blir märkbart lägre med CE65 än med CE50.CE65:an skulle lämpa sig för lite större hus med större energibehov tror jag, vi får väl se om jag har rätt när jag summerar efter 1 år.
Vad är maximal energimängd som man kan få ut av en CE50 under ett dygn på endast kompressordrift?Okej, jag kan också räkna 24hx5kW=120kWh men det är avfrostningscyklernas inverkan som jag är nyfiken på.Kan någon förklara hur en sug-gasväxlare (inte grisbank) fungerar? Utöver kompressor+styrning verkar denna komponent vara en ytterliggare innovativ lösning på CE50 och 65.Frågor från en tekniknörd som glömde att kolla upp vilken panna som följde med huset och fick en Nibe360p.
Vad är maximal energimängd som man kan få ut av en CE50 under ett dygn på endast kompressordrift?Okej, jag kan också räkna 24hx5kW=120kWh men det är avfrostningscyklernas inverkan som jag är nyfiken på.