0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kaj,Det är en CTC panna, det kan du tex se via kvalitetsintyget för pannan på www.kcc.se.Jag tror att du har missförstått iden lite. VPn lämnar ju antingen 50, 55 eller 65 grader på VPut (eller strax däromkring). Om husets effektbehov är lägre än 4,5 kW kommer ju då den av VPn lämnade energin innebära uppvärmning av tankens övre del (värme stiger...). Tankens temperatur som anges är relativt långt ner i pannan, så om den är 40 grader så kommer en del av den tillförda energin från VPn värma toppen av pannan. Speciellt gäller detta givetvis vid var 4e start då hela tanken värms till 65 grader. Det är husets effektbehov som avgör hur mycket av VPns avlämnade energi som används - inte avfrostningsbehovet.Men när husets effektbehov är större än behovet - ja då blir uppvärmningen av VV till största del med el. Om 4,5kW räcker eller inte, tja - det beror ju på husets behov samt vad man räknat på i sin kalkyl.
hej.när det är 0 grader ute orkar min co2 pump att komma upp i alla gräns värden
Citat från: jonas 10 skrivet 12 januari 2006, 13:44:14hej.när det är 0 grader ute orkar min co2 pump att komma upp i alla gräns värdenSamma med min den går som en dröm när det är 0° och över inget eltillskott, Vp behöver inte ens gå hela tiden.Var fjärde start värmer den upp till 65° rekordet för mig är 69° VP ut Tyst och fint går den med
Citat från: Fredde_H skrivet 12 januari 2006, 21:47:40Citat från: jonas 10 skrivet 12 januari 2006, 13:44:14hej.när det är 0 grader ute orkar min co2 pump att komma upp i alla gräns värdenSamma med min den går som en dröm när det är 0° och över inget eltillskott, Vp behöver inte ens gå hela tiden.Var fjärde start värmer den upp till 65° rekordet för mig är 69° VP ut Tyst och fint går den medHej Alla!Ack ja! Nu är det snart bara jag och Bullo vars CO2-pumpar inte fungerar helt perfekt. Hur många av er med bra CO2 har program 050517?. Om jag kommer ihåg rätt hade Jonas många problem i början. Men nu fungerar även hans CO2 bra. Min går visserligen bättre vid 0°C och några plusgrader än vid -10°C. Men inte kommer jag upp till börvärdet 65° eller de lägre värdena 48° - 55°C i de andra moderna, start 1 - 3. Start 4 är ju alltid 65°C.Däremot lyckas jag då och då nå upp till 68°C i övre delen av tanken och få eltillskottet till 0 kW. Men varje avfrostning sabbar, eftersom varje omstart efter avfrostningen innebär radiatorvatten från övre delen av pannan. Jag måste ha 6 - 7 plusgrader ute för att pumpen skall orka upp till 65°C i tanken nertill. Så min fråga är. Vad har ni gjort, eftersom VP:n fungerar som den skall nu.Ändå måste jag ge min SANYO CO2 lite kredit. För trots mycket is eller snarare rimfrost lämnar den 68-70°C på VP ut i 65-läget. Men igen. Tiden med denna temperatur är för kort beroende på avfrostningarna. Men den måste få avfrosta.Jag har lägsta flöde på cirkulationspumpen. Försökt justera alla termostater för att få varmt upptill och kallt nertill. Men i mina enrörselement fungerar det bra vid en viss utetemperatur. För om jag har 45°C in till radiatorn upptill och ca 33°C nertill har jag en värmeförlust, lika med avgiven värme från radiatorn, på 12°C. Om jag nu behöver 55°C in när det är kallare ute har jag fortfarande 12-13° förlust i radiatorn. Det innebär att den kalla delen nertill är 43°C istället för 33°C. Eller tänker jag fel. Returen, via tankbotten, blir då varmare till VP:n som då blir mindre effektiv. Vattenflödet genom radiatorn är konstant hela tiden.Jag har observerat att kompr. effekt i Hz samt tanktempens börvärde ändras när önskat börvärde för inomhusgivaren ändras. Dessutom iakktog att 99%-moderna, start 1 - 3, inte alltid var 99%. I början gick laddpumpen ner på 19%, för att efter en stund lägga sig på 99%. I 65-läget är det ju alltid 19% eller 39% i min SANYO CO2.[Kaj]
...Jag har lägsta flöde på cirkulationspumpen. Försökt justera alla termostater för att få varmt upptill och kallt nertill. ...[Kaj]