0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har själv en Sanyo CO2 och bor i Dalarna. Vi har haft nätter med temperaturer ner till -7 och hittills har det inte gått in något eltillskott för värmen i huset. Jag kör med värmekurva 45 gr vid -15. Det finns en fördröjning som är inställd default till 3 timmar innan eltillskottet går in (går att höja till 4 timmar) om det finns behov för värmens del. Du kan se på sidan 2 i statusmenyn om timern har startat sin nerräkning. Jag tror att det du ser är eltillskott för att spetsa varmvattnet, men detta går endast en mycket kort period (10-20 min) om du har använt mycket varmvatten.
Jag har införskaffat mig en Sanyo co2,då min gamla panna gick i sönder i sept.Jag tycker den funkar helt OK när temperaturen ligger från +1 grad och uppåt,men vid 0 grader går spetsvärmen till på 1: steget och redan vid -2 2:a steget,är detta normalt??Hur ska det då gå när det blir riktigt kallt på nätterna här (-10 till -20 grader 2-3veckor på vintern).Använder de inställningarna som installatören har ställt in förutom att jag höjt huskurvan till 55*.Jag bor i Norrra skåne och är lite intresserad av vad andra har för erfarenhetermed detta system.hej hur mycket kw per dag gör du av med min ligger på ca 60 kw per dygnLite fundersam
Jämför man driftdata för ovanstående två anläggningar så borde skillnaden i ingående vatten till VP ge ganska stor skillnad i avgiven värmeeffekt.Räknar man lite snabbt på processen så ökar avgiven värmeeffekt med ca 20-25% när man sänker inkommande vatten till VP:s gaskylare från 43 grader till 33 grader. Detta utan att kraftförbrukningen ändras nämnvärt. Alltså blir COP 20-25% högre vid 33 grader in än vid 43 grader in i gaskylaren (VP).För att CO2 pumpen ska gå effektivt så måste man ha ordning på sitt radiatorsystem, för höga flöden och kortslutningar slår direkt på avgiven värmeeffekt och också på värmefaktorn. Låga returtemperaturer är ytterst viktigt.PerJ